تبیان، دستیار زندگی
برنامه «30 شب با قرآن» طی ماه مبارك رمضان از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور قاریان بین‌‌المللی در مسجد امام صادق(ع) برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

30 شب با قرآن در رمضان

قرآن

برنامه «30 شب با قرآن» طی ماه مبارك رمضان از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور قاریان بین‌‌المللی در مسجد امام صادق(ع) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، «محمد مشاری» ـ معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ـ امروز، 27 مردادماه، در تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ویژه ماه مبارك رمضان گفت: مراكز فرهنگی و هنری مناطق 22گانه تهران در ایام ماه رمضان حدود 600 برنامه را در قالب جشنواره «هلال نعمت و احسان» و با شعار «رحمت بر سفره قناعت» در فرهنگسراها اجرا می‌كنند.

وی افزود: در این ویژه‌برنامه‌ها سعی شده است، منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جاری با عنوان اصلاح الگوی مصرف رویكرد اصلی این برنامه‌ها باشد تا بدین‌ترتیب ایده شهروندان در حوزه‌های مختلف در اجرایی‌كردن این شعار جمع‌آوری شده و مورد استفاده قرار گیرد.

مشاری در ادامه برپایی جشنواره «حبیب‌الله» و تجلیل از مشاغل را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای این ایام دانست و تصریح كرد: در این جشنواره نانوایان برتر مناطق مختلف تجلیل می‌شوند تا الگویی از بهینه‌سازی تولید نان و كاهش ضایعات این نعمت الهی به سایر نانوایان ارائه شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایرانی و آشنایی با مشتركات مذهبی قبائل مختلف در منطقه 11، برگزاری برنامه «افطاری ساده» در همه مناطق و برپایی جشنواره «ایمان، توانگری، قناعت و ساده‌زیستی» را از دیگر برنامه‌های بزرگداشت ماه رمضان عنوان كرد كه با ‌همت مدیریت فرهنگی منطقه شش اجرا می‌شود.  معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:

برگزاری جشنواره بین‌المللی «رحمة‌للعالمین» با هدف معرفی آداب كشورهای اسلامی در ماه رمضان با همكاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شش فرهنگسرا برگزار می‌شود

وی برپایی نشست‌های مختلف با حضور اسلام‌شناسان، برگزاری جشنواره «میهمانی بزرگ روزه‌داران كوچك» در منطقه 20، جمع‌خوانی قرآن كریم، ارائه قصص قرآنی، تهیه بسته‌های فرهنگی و ارسال آن‌ها به ائمه جماعات با هدف تعامل بیش از پیش آنها با گروه‌های مرجع و نخبگان مناطق را از برنامه‌های دیگر این سازمان عنوان كرد.

برنامه «30 شب با قرآن» طی ماه مبارك رمضان از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور قاریان بین‌‌المللی در مسجد امام صادق(ع) برگزار خواهد شد.

مشاری با اشاره به تبلیغات شهری مورد نظر برای گرامیداشت ماه رمضان گفت: انتشار كتاب‌های اتوبوس و توزیع آن‌ها در اتوبوس‌های بی‌.آر.تی و آذین‌بندی جدید چهار راه مولوی تا مهدیه تهران را از اقدامات این سازمان دانست كه از سه روز پیش از آغاز ماه رمضان انجام می‌شود.

برگزاری جشنواره قرآنی با محوریت آیه 31 سوره مباركه اعراف كه می‌فرماید: «یَا بَنِی آدَمَ خُذُواْ زِینَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِین؛ اى فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگیرید و بخورید و بیاشامید و[لى] زیاده‏روى مكنید كه او اسرافكاران را دوست نمى‏دارد» از دیگر برنامه‌هایی بود كه َمعاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به آن اشاره كرد.

وی افزود: علاقه‌مندان به شركت در این جشنواره می‌توانند آثار ادبی و هنری خود را در رشته‌های شعر، داستان، هنرهای تجسمی، كلیپ و تیزر و با توجه به مفاهیم طرح‌شده در این آیه تا نیمه ماه رمضان به سازمان تحویل دهند.

این مقام مسئول ترویج و بهره‌برداری از متون دینی در حیات مادی و معنوی زندگی روزمره و ایجاد امكان دسترسی سهل و سریع به ادعیه ماه رمضان و برپایی مراسم سی شب با قرآن را از دیگر اقدامات مرتبط با استقبال از ماه رمضان عنوان و تصریح كرد: این مراسم ساعت 22 هر شب با حضور قاریان بین‌المللی كشور و قراء مصری در مسجد امام صادق(ع) برگزار می‌شود تا فرهنگ قرائت قرآن در شهر نهادینه شود.  مشاری:

تجلیل از مؤذنان مساجد و حضور گروه‌های فرهنگی و هنری در مراكزی نظیر آسایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و پادگان‌ها و اجرای برنامه در این اماكن بخشی دیگری از فعالیت‌های این ماه است

مشاری برگزاری برنامه‌های مناجات‌خوانی و ابتهال، ارائه جایزه ادبی «قدر» به برترین آثار خوشنویسی، طراحی، گرافیك با موضوع ماه رمضان را از دیگر برنامه‌های این ایام ذكر كرد و افزود: برگزاری جشنواره بین‌المللی «رحمة‌للعالمین» با هدف معرفی آداب كشورهای اسلامی در ماه رمضان با همكاری وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در شش فرهنگسرا از برنامه‌های دیگر گرامی‌داشت ماه رمضان است كه با حضور نمایندگانی از كشورهای تركیه، سودان، افغانستان و پاكستان برگزار می‌شود.

وی برگزاری مسابقه بزرگ «میهمانی خدا» را از دیگر برنامه‌های مورد توجه در این ایام دانست و افزود: در این مسابقه شهروندان تهرانی با توجه به ادعیه ماه رمضان و آیات متناظر آن در قرآن به صورت ‌مكتوب به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند كه با توجه به استقبال از این طرح، بیش از 200 هزار نسخه از این دفترچه‌ها چاپ شده است كه در سطح تهران توزیع می‌شود.

مشاری تعالی كانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد و به‌روز رسانی كتابخانه‌های این مراكز و اجرای برنامه‌های ویژه توسط كانون‌های داوطلب و مركز تشكل‌های شهرداری را از اقدامات دیگر این سازمان در افزایش مشاركت مردم دانست و افزود: تجلیل از مؤذنان مساجد و حضور گروه‌های فرهنگی و هنری در مراكزی نظیر آسایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و پادگان‌ها و اجرای برنامه در این اماكن بخشی دیگری از فعالیت‌های این ماه است.

این مقام مسئول نهادینه‌كردن فرهنگ صرفه‌جویی در میان شهروندان را رویكرد اصلی برنامه‌های این سازمان دانست و تصریح كرد: ما در همه برنامه‌های فرهنگی و هنری درصدد هستیم كه زمینه توجه شهروندان را به پرهیز از اسراف و قناعت‌پیشگی جلب كنیم و امیدوارم این نتیجه در پایان این ماه ملموس باشد.

وی درباره موازی‌كاری سازمان‌های دولتی در برگزاری برنامه‌های فرهنگی در ایامی چون ماه رمضان گفت: وجود خلاءهای فرهنگی و نیاز شهروندان ارائه این برنامه‌ها را حتی در صورت موازی‌كاری امری ضروری می‌كند، اما من نیز به این مطلب اعتقاد دارم كه این موازی كاری‌ها پازل فرهنگی شهر را ناقص كرده است لذا هماهنگی بین مدیران و نهادهای فرهنگی می‌تواند این مشكل را كاهش دهد.

مشاری در پایان انعقاد تفاهم‌نامه توسط شهرداری تهران با سازمان‌‌ها و نهادهای دیگر را گامی برای كاهش این موازی‌كاری‌ها دانست.

ایکنا


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری