تبیان، دستیار زندگی
سریال «سال‌های مشروطه» كه هفته گذشته در كاخ سعد آباد به كارگردانی «محمدرضا ورزی» جلوی دوربین رفته، به‌زودی برای تصویربرداری صحنه‌های مربوط به خانه فراماسونر «مانكجی» (محمدرضا شریفی‌نیا)، در خیابان لاله‌زار پی‌گیری خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال‌های مشروطه در لاله زار

اکبر عبدی در سالهای مشروطه

سریال «سال‌های مشروطه» با شریفی‌نیا به لاله‌زار می‌رسد

سریال «سال‌های مشروطه» كه هفته گذشته در كاخ سعد آباد به كارگردانی «محمدرضا ورزی» جلوی دوربین رفته، به‌زودی برای تصویربرداری صحنه‌های مربوط به خانه فراماسونر «مانكجی» (محمدرضا شریفی‌نیا)، در خیابان لاله‌زار پی‌گیری خواهد شد.

محمدرضا ورزی در گفتگو با خبرنگار تبیان گفت: تصویربرداری سریال را از چند روز گذشته آغاز كردیم و حدود سه درصد از كار در این روزها ضبط شده است. در حال حاضر جنگل‌های اطراف سعدآباد و صحنه های مربوط به كوچه باغ‌ها را ضبط می‌كنیم و در روزهای آتی به محله لاله زار در یك خانه قدیمی خواهیم رفت و صحنه‌های مربوط به خانه «مانكجی» یكی از فراماسونرها را خواهیم گرفت. ایفای نقش این فراماسونر(مانكجی) برعهده محمدرضا شریفی‌نیا است.

وی در ادامه به حضور بازیگران در سریال اشاره داشت و گفت: سریال از ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه و زمان صدارت میرزا تقی خان (امیركبیر) را به تصویر می‌كشد تا انقلاب مشروطه. این سریال آخرین بخش از تریلوژی تاریخ معاصر است كه فازهای دوم و سوم آن به نام‌های «پدرخوانده» و «عمارت فرنگی» در سال‌های گذشته ساخته شد و در این سریال وقایع تاریخی را از زمان صدارت میرزا تقی خان تا بهمن 57 را دنبال می‌كنیم. برای این كار نیاز به حضور بازیگران حرفه‌ای سینما و تلویزیون داشتیم كه با مساعدت‌های سیما این امر محقق شد.

سریال از ابتدای سلطنت ناصرالدین شاه و زمان صدارت میرزا تقی خان (امیركبیر) را به تصویر می‌كشد تا انقلاب مشروطه. این سریال آخرین بخش از تریلوژی تاریخ معاصر است كه فازهای دوم و سوم آن به نام‌های «پدرخوانده» و «عمارت فرنگی» در سال‌های گذشته ساخته شد و در این سریال وقایع تاریخی را از زمان صدارت میرزا تقی خان تا بهمن 57 را دنبال می‌كنیم

ورزی ساختار و روایت داستان را با سریال‌های قبلی كه به این دوره از تاریخ كشور پرداخته بودند متفاوت دانست و گفت: روایت داستان كاملاً از دیدگاه نسل سوم است و در زمان صدرات امیركبیر به نخبه كشی در ایران كه به دست انگلیسی‌ها صورت می‌گیرد، اشاره خواهیم كرد. روایت داستان و ساختار آن كاملاً با كارهای مرحوم حاتمی و نیك پور متفاوت است. سعی كردیم از هرگونه تكرار و شعارزدگی دور شویم و از زاویه نو و جدید ی این برهه از تاریخ معاصر كشور را مرور می‌كنیم.

وی در ادامه به فصل‌های مهم در این سریال اشاره كرد و گفت: فصل‌های مهمی از وقایع تاریخی در این سریال مرور خواهد شد از جمله : انقلاب مشروطه، روشنفكری غربی، مشروطه مشروعه و به انحراف كشیده شدن مشروطیت و مشروطه خواهان و علمای آن دوره.

شریفی نیا در سالهای مشروطه

عواملی كه در این سریال همكاری دارند عبارتند از:

نویسنده و كارگردان:محمدرضا ورزی، تهیه كننده: علی لدنی، مدیر تصویربرداری: فرشاد خالقی، مدیر تولید: تینا پاكروان، دستیار اول كارگردان و عكاس: مسعود عجمی ،مدیر تداركات: وحید مشاری، طراح دكور، لباس و صحنه: رویا ابراهیمی، تدوین: یلدا جبلی، موسیقی: ستار اوركی، صدابردار: علیرضا غفاری، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج، مدیر برنامه‌ریزی،  دستیار دوم كارگردان: شبنم شبدیز، دستیار برنامه‌ریز: امیرحسین غفاری

بازیگران: اكبرعبدی، محمد صادقی، آزیتا حاجیان، ایرج راد، محمد مطیع، رضا رویگری، زهیر یاری، داریوش كاردان، شهرام عبدلی، فرخ نعمتی، قاسم زارع، تیناپاكروان، یوسف صیادی، جمشید جهانزاده، فریبا خادمی، چنگیز وثوقی، ‌ولی‌‌اله مومنی، علی رامز، خسرو فرخ‌زادی، شهروز ابراهیمی، آناهیتا دری، سعید شیخ‌زاده، ناصر خاوری ، حسن كاخی، شیرین ایزدی، علیرضا حق‌شناس، خسرو بامداد، مهری ودادیان، كیمیا موسوی، اسدالله یكتا، شهره نیكنام، اصغر ضرابی، میثم نیكنام، رضا حقیقی و با حضور جمشید مشایخی.

سریال «سال‌های مشروطه» در 15 قسمت 50 دقیقه ای برای پخش از شبكه دوم سیما ساخته می‌شود.

تهیه و تنظیم : مسعود عجمی