تبیان، دستیار زندگی
رئیس‌جمهور آمریكا در كنفرانس خبری مشترك با همتای مصری خود گفت كه گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران یكی از مهم ترین محورهای مذاكرات با مبارك بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در محفلی نامبارک

رئیس‌جمهور آمریكا در كنفرانس خبری مشترك با همتای مصری خود گفت كه گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای ایران یكی از مهم ترین محورهای مذاكرات با مبارك بود.

اوباما

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری كویت،‌ "باراك اوباما " و "حسنی مبارك " رؤسای جمهور آمریكا و مصر امروز برای اولین بار در كاخ سفید با هم دیدار كردند.

اوباما پس از این دیدار به خبرنگاران گفت كه برنامه هسته ای ایران، روند سازش در خاورمیانه و موضوع عراق از مهم‌ترین محورهای بررسی شده در این دیدار بوده است.

وی ادامه داد كه مصر و آمریكا با چالش‌های زیادی روبرو هستند كه باید با آن تعامل داشته باشند، اوباما افزود: ما همكاری با یكدیگر را ادامه خواهیم داد تا زمینه‌هایی را كه ممكن است به بستری مشترك دست یابیم و به صورت هماهنگ در تحقق صلح و امنیت در منطقه گام برداریم، بیابیم.

اوباما با اشاره به اینكه اوضاع میان اعراب و اسرائیل باید مورد اهتمام تمام گروه‌ها قرار گیرد، گفت كه باید برای آغاز فعال روند سازش در این میان گام برداشته شود و از وضعیت كنونی كه به نفع "ملت اسرائیل " و ملت فلسطین و منطقه نیست دوری شود.

اوباما پس از این دیدار به خبرنگاران گفت كه برنامه هسته ای ایران، روند سازش در خاورمیانه و موضوع عراق از مهم‌ترین محورهای بررسی شده در این دیدار بوده است

وی بدون اشاره به سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی و ضمن این ادعا كه ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای است، گفت كه با مبارك درباره تلاش‌های مشترك درباره احتمال انتشار سلاح های هسته‌ای در منطقه بویژه گسترش سلاح هسته‌ای از سوی ایران و نحوه همكاری در این جبهه‌ها گفتگو كرده است.

از سوی دیگر حسنی مبارك نیز در این كنفرانس با ستایش از سخنرانی اوباما در قاهره كه در ژوئن گذشته انجام شد، این سخنرانی را قوی و با هدف بررسی و رفع تمام تردیدهای موجود میان آمریكا و جهان اسلام دانست.

مبارك در تناقض با سخنان اوباما اظهار داشت كه موضوع فلسطین اساسی‌ترین موضوع مورد بررسی در این دیدار بود، وی گفت كه فلسطین موضوعی است كه بر تمام جهان از جمله غرب و امریكا نیز تاثیر می گذارد.

وی همچنین خواستار گفتگوی مستقیم رژیم صهیونیستی با فلسطین شد و ابراز امیدواری كرد كه موضوع فلسطین بعد از 60 سال حل شود.

مبارك در این سخنان گفت كه دو طرف باید راه‌حل‌های موقت را فراموش كنند و به فكر تسویه كامل و همه جانبه اختلافات میان خود باشند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور