تبیان، دستیار زندگی
مدتی است پخش سریال‌های طنز از شبكه‌های مختلف سیما رواج پیدا كرده است و مخاطبان سیما هم پس از سال‌ها حالا عادت كرده‌اند كه در ایامی از سال حداقل شاهد یك یا دو سریال طنز باشند. برای همین هم هر هنرمندی كه كمی حال و هوای شوخی كردن را به همراه دارد سعی می‌كند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی فضایی‌ها عاشق می شوند

سریال مسافران

مدتی است پخش سریال‌های طنز از شبكه‌های مختلف سیما رواج پیدا كرده است و مخاطبان سیما هم پس از سال‌ها حالا عادت كرده‌اند كه در ایامی از سال حداقل شاهد یك یا دو سریال طنز باشند. برای همین هم هر هنرمندی كه كمی حال و هوای شوخی كردن را به همراه دارد سعی می‌كند در این فضا خود را امتحان كند.

البته هستند بازیگرانی كه ترجیح می‌دهند فقط در آثار طنز بازی كنند. از جمله این افراد می‌توان به حمید لولایی، نصرالله رادش، شقایق دهقان، مجید صالحی و ... اشاره كرد.

چند وقتی است گروهی از این هنرمندان دوباره گردهم آمدند تا مجموعه‌ای متفاوت را روی آنتن بفرستند. مجموعه‌ای به نام «مسافران» كه كارگردانی آن به عهده رامبد جوان است و سرپرستی گروه نویسندگان را پیمان قاسم‌خانی عهده‌دار است.

قطعا درخصوص این مجموعه سوال‌های زیادی وجود دارد. به همین دلیل ابتدا به سراغ پیمان قاسم‌خانی رفتیم تا درباره این سریال بیشتر بدانیم.

قاسم‌خانی ابتدا در پاسخ به این پرسش كه آیا اگر نقش شازده كوچولو در این كار پررنگ‌تر می‌شد بهتر نبود؟ گفت: بعضی از شوخی‌ها وجود دارد كه نمی‌‌شود به عنوان داستان اصلی به آنها پرداخت و بهتر است در حد شوخی‌های حاشیه‌ای باقی بمانند. برای همین تصمیم گرفتیم شازده كوچولو تنها در یك قسمت ظاهر شود و نه بیشتر و این كه شاید معصومیت شازده كوچولو با فرود آمدنش به زمین از بین می‌رفت و اگر حضورش زیاد می‌شد، محبوبیتش را از دست می‌داد. قاسم‌خانی در پاسخ به این پرسش كه با توجه به قصه متفاوتی كه این مجموعه دارد چه ترفندهایی به كار گرفته است تا طنز مسافران به لودگی كشیده نشود، گفت: ما ابتدا می‌دانستیم مسافران در چند قسمت اول قطعا نمی‌تواند مخاطبان خود را جذب كند، چرا كه بیشتر مخاطبان طنز فانتزی را مترادف با كارتون و بچه‌بازی می‌دانند. برای همین تصمیم گرفتیم پس از معرفی شخصیت ها به عنوان آدم‌های فضایی بسرعت زمینی‌شان كنیم و این خود یك خطر بزرگ بود و زمان زیادی را هم می‌طلبید.

بعضی از شوخی‌ها وجود دارد كه نمی‌‌شود به عنوان داستان اصلی به آنها پرداخت و بهتر است در حد شوخی‌های حاشیه‌ای باقی بمانند. برای همین تصمیم گرفتیم شازده كوچولو تنها در یك قسمت ظاهر شود و نه بیشتر و این كه شاید معصومیت شازده كوچولو با فرود آمدنش به زمین از بین می‌رفت و اگر حضورش زیاد می‌شد، محبوبیتش را از دست می‌داد.

سرپرست نویسندگان مجموعه مسافران در ادامه و در پاسخ به این پرسش كه ارتباط این 4 نفر با یكدیگر نامشخص است، از این نظر كه یك جایی بسیار احساساتی و جایی دیگر بسیار با خشونت رفتار می‌كنند و این مسائل باعث می‌شود رشته ارتباط با مخاطب از بین برود، افزود: اگر این اتفاق افتاد نقطه ضعف ما را می‌رساند و باید روی این مساله بیشتر فكر كنیم؛ اما باید بگویم ارتباط این 4 نفر با یكدیگر كاملا مستقل است و گاهی با توجه به شرایطی كه در آن قرار می‌گیرند احساساتی می‌شوند و نكته دیگر در مورد روابط آنها با یكدیگر این است كه در قسمت‌های آینده خواهید دید كه ناهید و بهرام عشق نسبت به یكدیگر را كشف می‌كنند و كاملا به یك زن و شوهر زمینی تبدیل می‌شوند.

نكته‌ای كه درخصوص مسافران خیلی به چشم می‌خورد استفاده از جلوه‌های ویژه است. قاسمخانی در پاسخ به این پرسش كه جلوه‌های ویژه تا چه حد به او و همكارانش كمك كرده است، می‌گوید: جلوه‌های ویژه كمك بسزایی به ما كرده است. آن هم با توجه به قصه‌ای كه داریم و من فكر می‌كنم در این مجموعه رضا فرساد تنها كمی از استعدادش را در این زمینه خرج كرده است؛ اما ما قصد داریم در آینده این كار را به حداقل برسانیم و این 4 نفر را بیشتر از پیش زمینی كنیم. بخش جلوه‌های ویژه طرفداران خاص خودش را دارد. مانند كودكان كه بسیار برایشان جذاب بوده است.

نویسنده مجموعه‌های شب‌های برره و پاورچین در مورد این كه چرا اسم این مجموعه از سیاهچاله‌ها به مسافران تغییر پیدا كرد، می‌گوید: مسافران اسمی بود كه شبكه پیشنهاد كرد، البته اسم قمر در عقرب را هم پیشنهاد كرده بودیم، اما متاسفانه با این نام هم مخالفت شد.

سریال مسافران

رامبد جوان اولین تجربه سریال طنز هر شبی را به واسطه ساخت مسافران به دست آورده است. قاسم‌خانی از این تجربه و همكاری می‌گوید: رامبد جوان یك دوربینه و بدون سوئیچ كار می‌كند كه از این نظر برای من یك تجربه جدید بود، اگرچه كارمان به مراتب سخت‌تر شده است. اما جوان كارگردانی است كه ارزش تك‌تك سكانس‌ها را می‌داند و بدقت متن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ البته ممكن است گاهی چون كار با 2 دوربین ضبط نمی‌شود بعضی شوخی‌ها از دست برود. به هر حال در این مدت دوستان خوبی برای هم شدیم.

قاسم‌خانی در نهایت و در پاسخ به این پرسش كه چرا فرخ و فرید هویت مشخصی به لحاظ شغلی ندارند، گفت: معمولا در سریال‌های آپارتمانی خیلی كم پیش می‌آید كه با فضای بیرون كار داشته باشیم. برای همین بیشتر ارتباط بین فرخ و آدم‌های توی خانه و گاهی همسایه‌ها برایمان اهمیت داشت. می‌توانیم برای آنها شغل تعیین كنیم،‌ اما در حال حاضر دردسرهایی را كه فضایی‌ها درست می‌كنند جالب‌تر است. قصد داریم در آینده تغییرات اساسی در خصوص این افراد بدهیم.

بهتر است این را هم بدانید كه بر خلاف شایعات پیمان قاسم‌خانی و مهران مدیری هیچ مشكلی با یكدیگر پیدا نكرده‌اند و چون مهران مدیری فعلا كاری در دست ندارد قاسم‌خانی به كمك محسن چگینی (تهیه‌كننده)‌ و رامبد جوان آمده است.

ما با آدم‌های زمینی روبه‌رو نبودیم

زمانی كه با خبر شدیدم پروژه‌ای به تهیه‌كنندگی محسن چگینی و با گروه نویسندگان خوب و صاحب سبك به سرپرستی پیمان قاسمخانی همراه با بازیگران مطرح در حوزه طنز و به كار‌گردانی رامبد جوان در حال ساخت است خوشحال شدیم، چون كارهای تلویزیونی نباید به باند بازی، گروه گرایی بدل شود و عدم رقابت صحیح، ارتقای این برنامه‌ها كه پر مخاطب‌ترین هم هستند را به خطر بیندازد و باز شدن این حصارها به یقین بجا و بموقع است. خیلی دوست داشتیم در مورد چگونگی ساخت این مجموعه با رامبد جوان كه هدایتگر مسافران است بیشتر صحبت كنیم؛ اما این كارگردان جوان تنها به ذكر این نكات بسنده كرد كه: مشغول ساخت فیلم پسر آدم دختر حوا بودم كه از طرف یكی از دوستان متوجه شدم محسن چگینی قصد دارد كار طنزی تهیه كند و بعد به دعوت ایشان جلسه‌ای گذاشتیم و پس از توافق‌های اولیه پیش تولید كار را شروع كردیم. در اینجا لازم است بگویم برای ساخت این مجموعه با مشكلات زیادی روبه‌رو بودیم، چرا كه ما با آدم‌های معمولی و زمینی روبه‌رو نبودیم و قرار بود مشكلات آدم‌های زمینی را به واسطه این چهار نفر كه از فضا آمده‌اند به تصویر بكشیم. جوان در خصوص انتخاب بازیگران این سریال گفت: به نظرم هر كدام از این بازیگران بخوبی توانسته‌اند از عهده نقش‌شان بر بیایند و من هم به عنوان كارگردان دارم تلاش می‌كنم مخاطب را راضی كنیم و یك مجموعه كسل‌كننده را در پیش روی آنها قرار ندهیم.

احمد ایران‌دوست یا همان غول برره در این مجموعه عهده‌دار نقش فرمانده فضایی است؛ البته به دلیل گریم خاصی كه دارد كمتر كسی او را می‌شناسد.

نمی‌خواستیم كارهای عجیب و غریب بكنیم

پس از بازی در مجموعه‌های طنزی مانند پاورچین و شب‌های برره‌ حالا كمتر كسی است كه او را در این ژانر نشناسد. شقایق دهقان بازیگری است كه بیشتر در نقش‌های دخترهای شیطان و پر‌جنب و جوش ظاهر می‌شود. او این بار با ارائه نقش ستاره در سریال مسافران یك بار دیگر نقش‌های گذشته‌اش را تكرار كرده است.

رامبد جوان: در سریال مسافران تصمیم داریم مشكلا‌ت آدمها را از طریق 4 آدم فضایی كه از سیاره دیگری به زمین آمده‌اند تصویر كنیماو در مورد حضورش در این سریال می‌گوید: ابتدا قرار بود به عنوان نویسنده با این گروه همكاری داشته باشم، ولی بعد چون پیشنهاد بازی هم شد تصمیم گرفتم بازی كنم.

دهقان در پاسخ به این پرسش كه چطور به نقش ستاره نزدیك شده است، گفت: ما قرار بود تبدیل به آدم‌های زمینی بشویم و هویت آدم‌ها را پیدا كنیم و خیلی قرار نبود كار عجیب و غریبی بكنیم. به هر حال با راهنمایی‌های آقای جوان و هدایت نویسندگان توانستم ستاره را بشناسم.

رامبد جوان

بازیگر نقش ستاره در مورد این پرسش كه چقدر در ابتدا توانسته به رامبد جوان اعتماد كند، گفت: من با‌ آقای جوان قبلا كار نكرده بودم، ولی برداشتم این بود كه او آدم با هوشی است و طنز را هم خیلی خوب می‌شناسد. حتی به جرات می‌توانم بگویم آقای جوان درك درستی از سكانس‌ها دارند و فكر می‌كنم در موردشان اشتباه نكرده‌ام.

شقایق دهقان می‌گوید: خیلی دوست دارم در نوشتن متن‌ها هم كمك كنم اما واقعا فرصتش را ندارم و نمی‌توانم 2 كار را كنار هم انجام بدهم. ضمن این كه نوشتن تمركز زیادی را هم می‌طلبد.

بازیگر نقش ستاره قسمت‌های پایانی هر قسمت را دوست دارد و در این مورد می‌گوید: به نظر من مشكل ما آدم‌ها این است كه چرا برایمان سوال پیش نمی‌آید و كارهایمان را تنها براساس عادت انجام می‌دهیم. قصد ما این بود كه در پایان هر قسمت سوال‌هایی را پیدا و به آنها پاسخ دهیم و از این طریق پیام هر قسمت را به مخاطب بدهیم. به نظرم این قسمت از كار خیلی خوب از آب درآمده است.

شقایق دهقان درخصوص این كه نقش ستاره چه تاثیری روی او داشته است، گفت: تاثیر خاصی نداشت، چون نقش خیلی دوری نبود، اما گاهی كه فیلمنامه را می‌خواندم سوالات زیادی برایم پیش می‌آمد، مثلا این كه واقعا چرا از پل عابر پیاده رد نمی‌شویم یا چرا سیگار می‌كشیم، در حالی كه می‌دانیم امراض زیادی را در پی دارد.

بازیگر مجموعه‌های شب‌های برره و پاورچین می‌گوید: در مسافران تلاش كردیم آدم‌های فضایی كم‌كم تبدیل به آدم‌های زمینی شوند و از آنجا كه كار روتین است نیاز به پختگی بیشتری داریم.

پس از بازی در فیلم اخراجی‌ها 2، عكس‌العمل مردم نسبت به من منفی شده بود و برای همین دوست داشتم محبوبیت گذشته‌ام را دوباره به دست بیاورم. از طرف آقای چگینی برای بازی در این مجموعه دعوت شدم و از این همكاری بسیار خوشحالم.

دهقان در آخر در مورد طراحی لباس این مجموعه گفت: به نظرم طراحی لباس در این سریال بسیار بد است و من از این بابت بسیار ناراحت هستم، چراكه در هیچ كاری ما اینقدر دچار فشار نبودیم.

شقایق دهقان امیدوار است مسافران در آینده بهتر شود و مخاطبان بیشتری را جذب كند.

مسافران یك تجربه جدید برایم بود

اصغر حیدری در این مجموعه نقش صابری را بازی می‌كند. او یك بنگاه‌دار است. وی در پاسخ به این پرسش كه كار رامبد جوان چه ویژگی‌هایی دارد، گفت: مسافران اولین تجربه همكاری من با رامبد جوان است و خوشحالم كه این تجربه را به دست آورده‌ام و كار با ایشان احساس آرامش زیادی به دنبال دارد. حیدری از این كه با حمید لولایی همبازی است احساس خرسندی می‌كند و می‌گوید: از حمید لولایی چیزهای زیادی آموختم كه برایم بسیار باارزش است. حیدری می‌گوید: از كودكی كارهای كمدی را دوست داشتم و همیشه خودم را به جای یكی از شخصیت‌های كارهای طنز می‌گذاشتم. اصغر حیدری قضاوت در مورد سریال مسافران را زود ارزیابی می‌كند و معتقد است با توجه به تجربه‌ای كه در این گونه كارها دارم باید قسمت‌های زیادی از پخش این مجموعه‌ها بگذرد تا یخ آن بین مخاطبان شكسته شود.

دوست داشتم محبوبیت گذشته‌ام را به دست آورم

احمد ایران‌دوست یا همان غول برره در این مجموعه عهده‌دار نقش فرمانده فضایی است؛ البته به دلیل گریم خاصی كه دارد كمتر كسی او را می‌شناسد. او در مورد حضورش در این سریال می‌گوید:

رامبد و پیمان قاسم‌خانی بخوبی می‌دانند كه دارند چه كار می‌كنند و بازیگران هم بخوبی توانسته‌اند در نقش‌هایشان بنشینند. او از گریمش راضی است و می‌گوید. حمید مهین‌دوست به عنوان چهره‌پرداز زحمت زیادی برای این شخصیت كشید.

پس از بازی در فیلم اخراجی‌ها 2، عكس‌العمل مردم نسبت به من منفی شده بود و برای همین دوست داشتم محبوبیت گذشته‌ام را دوباره به دست بیاورم. از طرف آقای چگینی برای بازی در این مجموعه دعوت شدم و از این همكاری بسیار خوشحالم. ایران‌دوست می‌گوید: رامبد و پیمان قاسم‌خانی بخوبی می‌دانند كه دارند چه كار می‌كنند و بازیگران هم بخوبی توانسته‌اند در نقش‌هایشان بنشینند. او از گریمش راضی است و می‌گوید. حمید مهین‌دوست به عنوان چهره‌پرداز زحمت زیادی برای این شخصیت كشید.

قصه به پایان رسید، اما...

جای صحبت‌های سحر دولتشاهی (ناهید)‌، محمدحسن معجونی‌ (بهرام)‌، نصرالله رادش (شهاب)‌ و حمید لولایی (فرخ)‌ در این گزارش بسیار خالی است، اما هیچ كدام از این افراد بنا به دلایل خاص خودشان حاضر به گفتگو نشدند. حالا چرا، ما هم نمی‌دانیم.

اما در آخر این خبر را بدهیم كه پخش این مجموعه پس از ماه رمضان ادامه خواهد داشت، آن هم با تغییرات اساسی.

منبع : جام جم

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی