تبیان، دستیار زندگی
آشنایی با سرویس های کوتاه کننده آدرس های اینترنتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دم لینک خود را ببُر

کاربران اینترنت سال‌هاست که با سرویس‌های کوتاه‌کننده آدرس‌های اینترنتی مانند tinyurl، آشنا هستند. با رفتن به این سایت‌ها و دادن یک آدرس اینترنتی طولانی، می‌توانید یکی آدرس اینترنتی کوتاه را تحویل بگیرید.

شاید تا قبل از سرویس های میکروبلاگینگ، استفاده از این سرویس‌ها چندان جذابیتی نداشت، آخر چه فرقی می‌کند، آدم یک آدرس طولانی اینترنتی را در وبلاگش به اشتراک بگذارد یا همین آدرس را به دوستش به وسیله یک ایمیل توصیه کند؟!

اما از زمانی که این سرویس ها (مخصوصا توییتر) سر کار آمده است، با توجه به محدودیت 140 کاراکتری، استفاده از سرویس‌های کوتاه کننده آدرس‌های اینترنتی بسیار محبوب شده است.

علاوه بر کاربردی که این سرویس‌ها در میکروبلاگینگ دارند، مطلب جالب دیگر این است که می‌شود یک آدرس طولانی بی‌معنی را به میل خود، معنی‌دار کرد.

اما کاربرد دیگر این است که به کمک آنها هر کاربر می‌تواند به اطلاعاتی در مورد تعداد کلیک‌ها بر روی لینک برسد.

بنابراین اگر می‌خواهید بدانید از لینکی که به اشتراک گذاشته اید، چند باز بازدید شده است، می‌توانید از این سرویس‌ها استفاده کنید. همچنین اگر حال و حوصله نصب یک کلیک‌شمار در وبلاگتان را ندارید یا مشکلات فنی در این مورد دارید، می‌توانید خیلی ساده لینک‌های مورد نظر را به کمک این سرویس کوتاه کنید و بعد آدرس کوتاه‌شده را در وبلاگتان بگذارید. در این صورت می‌توانید به اطلاعات جالبی در مورد سلیقه خوانندگان خود برسید.

یکی از سرویس‌های خوب کوتاه‌کننده آدرس، سایت bit.ly است. با رفتن به این سایت و ثبت‌نام در آن می‌نوانید آدرس‌های مورد نظر خود را کوتاه کنید و بعد به صورت زنده رصد کنید که چند بار روی آن کلیک می‌شود. به این اسکرین‌شات دقت کنید:

bit.ly

همان طور که می‌بینید در قالب یک نمودار، اطلاعات مربوط به میزان کلیک را دریافت می‌کنید. همچنین می‌توانید ببینید که از کدام صفحه بیشتر روی لینک کوتاه‌شده کلیک می‌شود.

خطر!

یکی از خطراتی که سرویس‌های کوتاه کننده آدرس را تهدید می‌کند، سوءاستفاده‌هایی است که بدافزارها و خرابکاران از این آدرس‌ها می‌کنند. در این روش آدرس مشکل دار در یک آدرس کوتاه شده پنهان می‌شود.

شما نمی‌دانید پشت آن آدرس کوتاه‌ شده یک دام برای شما پهن است ( از آدرس که مشخص نیست! ) و به راحتی در این دام می‌افتید. تا به امروز یکی از خطراتی که این سرویس‌های کوتاه کننده داشتند همین بود. اما حالا Bit.ly یک ساله خیال‌ها را از این بابت راحت کرده است.

برای مثال روی این لینک کلیک کنید: http://bit.ly/11Jo1Z

بیتلی دریافت که این خطر می‌تواند کاربران را همیشه هراسان از URL Shorteners نگاه دارد. برای همین قابلیتی را ارائه کرده است که در آن، اگر آدرس کوتاه شده به منبعی اشاره داشته باشد که مشکوک به خرابکاری باشد آن را به شما اعلام می‌کند. تصویر زیر را گویای همه چیز است:

bit.ly

پس نگران نباشید! نگرانی های شما، نگرانی های سرمایه گذاران سایت هم هست.

همه لینک ها را با هم جمع کنید!

به یاری سایت 1link.in، شما می‌توانید چندین لینک را به یک لینک کوتاه تبدیل کنید. با کلیک بر روی این لینک، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که کلیه لینک‌های شما را نمایش می‌دهد. به علاوه در این صفحه تنها با یک کلیک، کلیه صفحات در مرورگر باز خواهند شد.

1link

حالا این سایت چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟

- فرض کنید در یک سایت میکروبلاگینگ می خواهید چندین و چند لینک بدهید. با استفاده از سایت 1link.in کار شما خیلی ساده می‌شود.

- فرض کنید که می‌خواهید در انتهای یک پست در وبلاگتان به همه منابع لینک بدهید، طوری که خواننده‌ها بتوانند با یکی دو کلیک، همه منابع را باز کنند، باز هم سایت 1link.in به درد شما خواهد خورد.

- فرض کنید که می‌خواهید، یک مجموعه لینک مرتبط را برای خودتان ذخیره کنید، سایت 1link.in به درد شما می‌خورد.

- فرض کنید که می‌خواهید لینک‌های دانلود یک فیلم را به دوستتان میل کنید.

در صورت ثبت‌نام در سایت، همه لینک‌های شما در سایت ذخیره خواهد شد. به علاوه می‌توانید برای هر مجموعه لینک، پسورد بگذارید.

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی