تبیان، دستیار زندگی
شاید بالاخره یك روز برسد كه اوسین بولت كاری را انجام دهد آدم معمولی از پس آن برآید اما مسلما این روزها كه هر كسی از عهده انجام شگفت‌آفرینی‌های این دونده جاماییكایی برنمی‌آید .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دونده ای با سوخت جت!

اوسین بولت

شاید بالاخره یك روز برسد كه اوسین بولت كاری را انجام دهد آدم معمولی از پس آن برآید اما مسلما این روزها كه هر كسی از عهده انجام شگفت‌آفرینی‌های این دونده جاماییكایی برنمی‌آید. حتی موریس گرین، قهرمان سابق دوی 100 متر جهان هم از سرعت بولت حیرت‌زده شد و احتمالا در دل خدا را شكر كرده كه با این دونده هم‌دوره نبوده است.

دارنده 3 مدال طلای دوی 100، 200 متر و امدادی المپیك پكن، یك بار دیگر دست به شگفتی زد تا با ثبت ركوردی جدید فاتح دوی 100 متر مسابقه‌های جهانی دو و میدانی برلین شود. بولت 22 ساله این مسافت را در 9 ثانیه و 58 صدم ثانیه پیمود تا از یك سو ركورد سال گذشته‌اش در المپیك را به میزان 11 صدم ثانیه ارتقا دهد و لقب سریع‌ترین انسان روی زمین را برای خودش حفظ كند و از سوی دیگر به رقیب امریكایی‌اش، تایسون گای، كه پیش از آغاز مسابقه‌ها رجز‌خوانی‌های زیادی كرده بود بفهماند هنوز خیلی مانده تا به او برسد.

اوسین بولت

گای با 13 صدم ثانیه اختلاف دوم شد، در شرایطی كه كمتر كسی تصور می‌كرد بولت بتواند همان ركورد سال قبل‌اش در المپیك (69/9) را بشكند یا حتی تكرار كند این اعجوبه دنیای دو و میدانی همه را به اشتباه بودن تصوراتشان از او واداشت. بولت زودتر از سایرین از خط پایان گذشت تا علاوه بر دریافت جایزه 60 هزار دلاری كسب مدال طلا، 100 هزار دلار دیگر هم برای ركوردشكنی به جیب بزند.72 سال پیش در همین ورزشگاه المپیا اشتادیون برلین بود كه جس اوونز ركوردی را در دو و میدانی ثبت كرد كه تا قبل از مسابقات جهانی که از یكشنبه شب آغاز شده  كسی تصور نمی‌كرد شكسته شود اما حتی گای می‌دانست رقیب جاماییكایی‌اش به ركورد پكن قناعت نمی‌كند.

از زمانی كه شیوه ثبت زمان دوندگان توسط كامپیوتر مدرن شد تا حق هیچ دونده‌ای حتی به اندازه یك صدم ثانیه پایمال نشود سابقه نداشته كه در یك مسابقه چنین اختلافی میان نفر اول با سایرین باشد. حتی در این مسابقه 8 نفره، 5 دونده نتوانستند ركوردی زیر 93/9 ثانیه داشته باشند.

اوسین بولت دونده جاماییکایی

بولت كه بعد از دیدن ركوردش روی اسكوربورد سر از پا نمی‌شناخت گفت: «آماده بودم و بعد از نیمه‌نهایی احساس خوبی داشتم. می‌دانستم كه مسابقه‌ای بزرگ در راه است. تلاشم را كردم و به هدفم رسیدم، لحظه بزرگی است. كارم خود بود و از این بابت خیلی خوشحالم. آمده بودم تا ركورد جهان را جابجا كنم و موفق هم شدم. اولش فكر می‌كردم نمی‌توانم حتی یك صدم ثانیه ركورد قبلی‌ام را كاهش دهم اما حالا فهمیده‌ام برای من هر چیزی ممكن است.»

تایسون گای امریكایی اگرچه اصلا نتوانست در حد و اندازه‌های بولت ظاهر شود اما با همان ركورد 9 ثانیه‌ و 71 صدم ثانیه‌اش لقب سریع‌ترین دونده امریكا را به خود اختصاص داد. ركوردی كه او ثبت كرد برای قهرمانی در هر تورنمنتی كافی بود اما نه در جایی كه بولت هست. او كه 2 ثانیه ركورد قبلی‌اش را بهبود بخشید، گفت: «از اینكه این مسابقه را باختم خیلی ناراحتم اما این سریع‌ترین زمانی بود كه می‌توانستم داشته باشم.» قهرمان دوره گذشته رقابت‌ها درباره ركوردشكنی بولت هم گفت: «خوشحالم كه او در 5/9 ثانیه دوید. می‌دانستم كه می‌تواند. برایش آرزوی موفقیت می‌كنم.»

اوسین بولت

رقابت بولت و گای آنقدر داغ بود كه كمتر كسی به نفر سوم كه آسافا پاول بود توجه می‌كرد. او با ثبت زمان 84/9 ثانیه روی سكوی سوم ایستاد تا همان مدال برنزی كه دو سال قبل به دست آورده بود را دوباره به گردن بیاویزد. او با این حال نسبت به موفقیت هموطن‌اش ابراز شادمانی كرد و گفت: «كاری كه بولت كرد خیلی هیجان‌آور بود. او مرا به وجد آورد. اوسین به ما نشان داد كه هرچیزی ممكن است.»

نتایج دوی 100 متر

1-‌‌اسین بولت (جاماییكا) 58/9 ثانیه 2-‌‌تایسون گای (امریكا) 71/9 ثانیه 3-‌‌آسافا پاول (جاماییكا) 84/9 ثانیه 4- دنیل بیلی (93/9) ثانیه 5- ریچارد تامپسون (ترینیدادو توباگو) 93/9 ثانیه 6-‌‌ دواین چمبرز (انگلیس) 10 ثانیه 7-‌‌مارك برنس (ترینیدادو توباگو) 10 ثانیه 8-‌‌دارویس پاتون (امریكا) 34/10 ثانیه

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری