تبیان، دستیار زندگی
اگر قصد سفر به مناطقی را دارید که به آنها آشنایی کامل ندارید، قبل از عزیمت نقشه های دقیق منطقه را تهیه کنید. نقشه منطقه می تواند شما را در راهیابی، آشنایی با نوع خاک منطقه، آگاهی از مکان تپه های شنی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهیه انواع نقشه

نقشه

اگر قصد سفر به مناطقی را دارید که به آنها آشنایی کامل ندارید، قبل از عزیمت نقشه های دقیق منطقه را تهیه کنید. نقشه منطقه می تواند شما را در راهیابی، آشنایی با نوع خاک منطقه، آگاهی از مکان تپه های شنی و باتلاق ها، ارتفاعات، چشمه ها و بسیاری از نکات پراهمیت دیگر آگاه سازد. همچنین با در اختیار داشتن یک نقشه مناسب دید بهتری به محیط اطراف خود خواهید داشت. همراه داشتن وسایل مکان یابی مانند GPS و قطب نما نیز از جمله نکات مهمی است که نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

برای تهیه نقشه های دقیق مناطق کویری می توانید به مراکز زیر مراجعه نمایید:

- مرکز جغرافیایی ارتش واقع در تهران، خیابان شریعتی، خیابان معلم

- سازمان نقشه برداری کشوری واقع در تهران، میدان آزادی، جنب فرودگاه مهرآباد

پیشنهاد می شود نقشه هایی که تهیه می کنید دارای اشل 2500/1 باشند و یک نقشه کلی با اشل 5000/1 نیز تهیه شود.

لینک های زیر وب سایت هایی هستند که نقشه های دیجیتال در اختیار شما قرار می دهند.

maps. google. com: با کلیک بر روی این لینک وارد صفحه نقشه ماهواره ای سایت گوگل می شوید. پس از ورود، کلید sattelite را فشار دهید. سپس بر روی کشور مورد نظر بروید و روی نقشه زوم کنید. بالطبع به علت سرعت پایین اینترنت در ایران، نمایش نقشه ها با کندی همراه خواهد بود. این سایت حاوی نقشه هایی با دقت بسیار بالا است که می تواند در پاره ای از موارد بسیار کارساز باشد.

earth. google. com: سایت بسیار جالبی است که امکانات مشاهده نقشه به صورت سه بعدی را برای شما فراهم می کند. به این نحو که شما با تغییر موقعیت دید خود می توانید خود را در نقطه ای بر روی نقشه قرار دهید و سپس با چرخاندن نقشه کلیه ارتفاعات و توپوگرافی منطقه را مشاهده کنید. این برنامه همچنین موقعیت طول و عرض دقیق جغرافیایی و همچنین ارتفاع منطقه مورد نظر را در اختیار شما قرار می دهد. برای اجرای این برنامه ابتدا باید یک فایل به حجم 11 mb را دانلود کنید و سپس به صورت آنلاین به سایت متصل شوید.

geotips. com: این سایت راهنمای شما در استفاده از نقشه های GIS و GPS است. در این سایت می توانید راهی آسان و سریع برای چاپ کردن نقشه های GIS پیدا کنید و تصاویر Orthophoto را رایگان دریافت نمایید، سایت مذکور شما را در این زمینه یاری می دهد. از طریق این سایت می توان به سایر سایت های مرتبط در این زمینه متصل شد و درباره ی GPS و سیستم اطلاعاتی GIS آمریکا اطلاعاتی را به دست آورد.

cartografx. com: این سایت طوری طراحی شده که می تواند نقشه های سه بعدی را از سرتاسر نقاط جهان در اختیار دانش آموزان و همچنین نقشه کش های حرفه ای قرار دهد. شما می توانید سایر محصولات این شرکت را نیز ملاحظه کنید و محصولات مورد نیاز خود را خریداری نمایید. این سایت شما را به سایر لینک های مرتبط متصل می سازد.

از دیگر سایت های مفید در این زمینه وب سایت موسسه National Geography است که امکانات مختلفی در اختیار کاربر قرار می دهد.

محسن ادیب - سایت بیابان های ایران

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش