تبیان، دستیار زندگی
آیت الله حاج میرزا عبدالعلی تهرانی (رحمه الله) خیلی دعا می کردند که خدایا عقل ما را زیاد کن، اگر نفس مطیع عقل شد آن وقت به مقامات عالیه می رسی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امیر نفست باش
امیر نفست باش

آيت الله حاج ميرزا عبدالعلي تهراني (رحمه الله) خيلي دعا مي کردند که خدايا عقل ما را زياد کن، اگر نفس مطيع عقل شد آن وقت به مقامات عاليه مي رسي.

نفس اماره از شيطان هم سخت تر و با ما دشمن تر است(1) خداوند متعال هم نفس را مذمت مي فرمايد: إنّ النَّفسَ لَأمّارة بالسوء(2) اين نفس انسان را هميشه امر به بديها مي کند. اين نفس مثل اسبي سرکش است که اگر به او دهنه نزني تو را به هر سوئي مي کشاند و در آخر تو را به زمين زده و از بين مي برد.

ما يکسره به فکر اين کشور و آن کشور هستيم که کجا جنگ شد، کجا صلح کردند، کجا مذاکره کردند، کجا کودتا شد اما هيچ به فکر کشور نفس خودمان نيستيم که مبادا اين نفس کودتا کند و ما را بيچاره کند، اگر اين نفس بر ما غالب شود ما از حيوانات هم بدتر مي شويم( اولئک کالانعامِ بَل هُم أضَلّ )«اعراف/179»

عالِمي مي فرمود اگر خدا « بل هم أضل» را نمي گفت من دِق مي کردم. خدا « بل هم أضل» را گفت که حيوانات اعتراض نکنند و نگويند بابا آخر ما کارمان را مي کرديم، مثلا روزي دو من شير مي داديم يا بار مي کشيديم ولي انسانها چنين نيستند، لذا اگر عقل برما غالب شود از ملک هم بالاتر مي رويم. آيت الله حاج ميرزا عبدالعلي تهراني (رحمه الله) خيلي دعا مي کردند که خدايا عقل ما را زياد کن، اگر نفس مطيع عقل شد آن وقت به مقامات عاليه مي رسي.

راههاي نجات از دست شيطان

1- پناه بردن به خداوند متعال ( و إما يَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَيطانِ نَزغٌ فَاستَعِذ بالله) پس هرگاه از وسوسه شيطان به تو رنجي رسيد به خدا پناه ببر(3)

2- توکل به خداوند (إنَّه ليسَ لَه سُلطانٌ عَلَي الَّذينَ آمَنوا وعَلي رَبِّهِم يَتَوَکَّلون) همانا شيطان نسبت به کساني که به خدا ايمانآورده اند و بر اوتوکلمي کنند تسلط ندارد(4)

3- در شب و روز به ياد خدا بودن(پس مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم, و برای من سپاسگزاری کنید و نا سپاسی ام نکنید.بقره152).

4- در سحرها استغفار کردن(وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ؛الذاریات18)

5- از ترس خدا گريه کردن

لذا در اين زمينه حضرت رسول اکرم (صلّي الله عليه و آله) فرمودند: سه دسته از شيطان و لشکر او در امان هستند اول کسانيکه به ياد خدا هستند ودوم کساني که از ترس خدا گريه ميکنند و سوم کساني که در سحرها استغفار مي کنند.(5)

6- روزه گرفتن

7- صدقه دادن

8- دوست داشتن براي خدا

9- مواظبت بر انجام عمل صالح

10- از گناهان خود طلب استغفار کردن

لذا در اين زمينه پيامبر اکرم (صلّي الله عليه و آله) فرمودند: آيا به شما خبر بدهم از چيزي که اگر آن را انجام دهيد شيطان از شما دور مي شود مثل دور بودن مشرق از مغرب؟ گفتند آري. حضرت فرمودند: روزه گرفتن روي شيطان را سياه ميکند و صدقه دادن پشت او را ميشکند و  دوست داشتن به خاطر خدا و مواظبت بر انجام عمل صالح ريشه او را قطع ميسازد و استغفار کردن رگ حيات او را قطع ميکند.(6)

11- اخلاص هم يکي از راه هائي است که آدمي را به خدا نزديک مي کند و هم يکي از راه هاي خلاصي از شيطان است. خود شيطان گفته است که من با مخلَصين کاري ندارم(7)

فرآوری حسن رضایی گروه حوزه علمیه

منبع برگرفته از سخنان آیةالله مجتهدی(ره)


پي نوشت:

(1) حضرت اميرمومنان علي(ع) فرمودند: مَن خالَفَ نَفسَه فَقَد غَلَبَ الشَّيطان. هرکس با نفس خويش مخالفت کند بر شيطان غلبه يافته است.(غررالحکم ص683)

(2)سوره مبارکه يوسف آيه 55

(3) سوره فصلت آيه 36

(4) سوره نحل 99

(5) مستدرک الوسائل ج 2 ص 351

(6 بحار ج69 ص 380

(7) سوره ص آيه 83