تبیان، دستیار زندگی
کاربران گرامی سلام. گر یادتان باشد در تاریخ 3/5/1388مطلبی با عنوان سرمایه گذاری باسودهزار برابرتقدیمتان شد.پیامبر خدا (صلی اله علیه و آله وسلم)فرمودند: بالاترین عبادات در ماه مبارک شعبان صدقه دادن واستغفار است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آه دیدی چقدر زود دیر شد!

ناگهان چقدر زود دیر میشود

کاربران گرامی سلام.

اگر یادتان باشد در تاریخ 3/5/1388مطلبی با عنوان "سرمایه گذاری باسودهزار برابر" تقدیمتان شد. پیامبر خدا (صلی اله علیه و آله وسلم) فرمودند: بالاترین عبادات در ماه مبارک شعبان صدقه دادن واستغفار است. استغفار در این ماه هزار برابر ماه های دیگر محاسبه می شود ،خداوند مهربان صدقه ای کوچک وکم ارزش را به اندازه کوه احد بزرگ وگرانقدر می کند و در قیامت به تو ارزانی می دارد.

تنها هفت سه باقی مانده ،خودرا از این سرمایه گذاری و سود آوری بی نظیر در زندگی خویش محروم نکنید.

می خواهم خیلی صریح وبدون تعارف خدمتتان عرض کنم که تنها سه روز به مهمانی خدا مانده .آیا آماده  شده اید؟آیا لباس مناسب را فراهم کرده اید؟ می دانید لباس مناسب برای شما  تنها تقوی است.آیا تقوی به میزان لازم اندخته اید؟

امام سجاد (علیه السلام)در دعای ابتدای ماه رمضان علت عظمت و بزرگی این ماه را چنین بیان می فر مایند:

فابان فضیلته علی سلئر الشهور بما جعل له من الحرمات الموفوره،والفضائل المشهوره،فحرم فیه ما احل فی غیره اعظاما،وحجرفیه المطاعم والمشارب اکراما

ترجمه: پس برتری آن را بر سایرماه ها آشکار ساخت با قرار دادن احترامات بسیار  و فضایل مشهور برای آن،از این رو بخاطر بزرگداشت آن خوردنی ها وآشامیدنی ها را ممنوع ساخت.

امام خمینی می فرماید: این ماه ماه ضیافت الله است  ومهمانی خدا مهمانی به ترک است."

،خداوند مهربان صدقه ای کوچک وکم ارزش را به اندازه کوه احد بزرگ وگرانقدر می کند و در قیامت به تو ارزانی می دارد.

پس اگر کینه ای از کسی به دل داری ،اگر دلی را شکسته ای عجله کن بدست آور،اگر مال کسی را بدون رضایت در اختیار داری بشتاب  او را از خود راضی کن!یادت نرود کسانی بهاین مهمانی دعوت شده اند واذن ورود دارندکه طاهر و مطهر باشند وال از رمضان بهره ای جز جوع  و عطش نخواهند داشت.

حال برای کسب آمادگی بیشتر از زبان امام رضا (علیه السلام)یاری می طلبیم:

دست به دعا

عیون أخبار الرضا علیه‏السلام عن عبدالسلام بن صالح الهرویّ: دَخَلتُ عَلى أبِی الحَسَنِ عَلِیِ بنِ موسَى الرِّضا علیه‏السلام فی آخِرِ جُمُعَةٍ مِن شَعبانَ، فَقالَ لی: «یا أبَا الصَّلتِ، إنَّ شَعبانَ قَد مَضى أكثَرُهُ، و هذا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنهُ، فَتَدارَك فیما بَقِیَ مِنهُ تَقصیرَكَ فیما مَضى مِنهُ، و عَلَیكَ بِالإِقبالِ عَلى ما یَعنیكَ و تَركِ ما لا یَعنیكَ، و أكثِر مِنَ الدُّعاءِ وَالاِستِغفارِ و تِلاوَةِ القُرآنِ، و تُب إلَى الله‏ِ مِن ذُنوبِكَ ... . (1)

به نقل از عبد السلام بن صالح هروى ـ نقل می‌كند در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت امام رضا علیه‏السلام رسیدم. به من فرمود: «اى ابوصَلْت! بیشترِ شعبان گذشته است و این، آخرین جمعه از آن است. پس در آنچه از آن مانده، كوتاهى‏هایت را در آنچه گذشته است، جبران كن. به كارى روى آور كه برایت مفید باشد و آنچه را بیهوده است و به تو مربوط نیست، وا گذار .

زیاد دعا و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش و از گناهانت به درگاه خدا توبه كن، تا در حالى ماه خدا سوى تو آید كه براى خدا خالص شده باشى . هیچ امانتى را بر عهده خویش باقى نگذار، مگر آن كه ادا كرده باشى، و هیچ كینه‏اى را در دلت نسبت به مؤمنى نگاه مدار، مگر آن كه از دل به در آورده باشى، و هیچ گناهى را كه مرتكب مى‏شدى، رها مكن، مگر این كه از آن، دست برداشته باشى.

از خدا پروا كن و در نهان و آشكار كارت، بر او توكّل كن؛ «و هر كس بر خدا توكّل كند، او برایش بس است . خداوند، فرمان خویش را پیش خواهد برد. به یقین، خداوند براى هر چیزى اندازه‏اى قرار داده است.»

و در باقى‏مانده این ماه، زیاد بگو: "خدایا! اگر ما را در آنچه از شعبان گذشته است، نیامرزیده‏اى، پس ما را در باقیمانده آن ببخشاى!"

همانا خداوند متعال، در این ماه به احترام ماه رمضان، بسیارى را [از آتش] آزاد مى‏كند.»

سه روز روزه در آخر شعبان

السنن الكبرى عن أنس: قیلَ: یا رَسولَ الله‏ِ، أیُ الصَّومِ أفضَلُ؟ قالَ: «صَومُ شَعبانَ تَعظیما لِرَمَضانَ»(2)؛ السنن الكبرى ـ به نقل از انس ـ به پیامبر خدا گفتند: كدام روزه برتر است؟ فرمود: «روزه شعبان در بزرگداشتِ رمضان.»

الإمام الصادق علیه‏السلام: مَن صامَ ثَلاثَةَ أیّامٍ مِن آخِرِ شَعبانَ و وَصَلَها بِشَهرِ رَمَضانَ، كَتَبَ الله‏ُ لَهُ صَومَ شَهرَینِ مُتَتابِعَینِ(3) ؛ امام صادق علیه‏السلام: هر كس سه روزِ آخر شعبان را روزه بدارد و آنها را به ماه رمضان متّصل كند، خداوند براى او پاداش روزه دو ماه پیاپى را مى‏نویسد.

منبع: كتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 186، با تصرف

تهیه و تنظیم برای تبیان: سلطانی


1- عیون أخبار الرضا علیه‏السلام: 2/51/198، الإقبال: 1/42، بحارالأنوار: 97/73/17.

2- السنن الكبرى: 4/503/8517، شُعب الإیمان: 3/377/3819، كنز العمّال: 8/591/24292؛ ثواب الأعمال: 86/14، بحار الأنوار: 97/77/35 .

3- كتاب من لا یحضره الفقیه: 2/94/1829، الخصال: 582/6، فضائل الأشهر الثلاثة: 53/31، الأمالی للصدوق: 768/1038، الإقبال: 1/43، بحار الأنوار: 97/72

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.