تبیان، دستیار زندگی
شروع تعطیلات، فرصت مناسبی برای بسیاری از هموطنان است که اوقات فراغت خود را با سفر به شهرهای شمالی، جنوبی و... سپری کنند، شهرداری تهران نیز با هدف تأمین سلامت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های بهداشتی - ایمنی و زیست محیطی به مسافران

سفر، جنگل

شروع تعطیلات، فرصت مناسبی برای بسیاری از هموطنان است که اوقات فراغت خود را با سفر به شهرهای شمالی، جنوبی و... سپری کنند، شهرداری تهران نیز با هدف تأمین سلامت شهروندان و محیط زیست در ایام سفر، نکات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی را به شهروندان توصیه می کند.

در عصر حاضر با توجه به توسعه فزاینده شهرنشینی، محبوس شدن انسان ها در لابه لای برج های سر به فلک کشیده و مکانیزه شدن زندگی، نیاز انسان به سفر و گردشگری و گذران اوقات فراغت در طبیعت بکر دیگر شهرها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا گردش، تفریح، تفرج و گشت و گذار بدون شک یکی از راه های فرار از زندگی خسته کننده و یکنواخت روزمره تلقی می شود.

بر اساس این گزارش هر ساله بسیاری از هموطنان به دلیل عدم آشنایی با مسایل بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی  خسارات زیادی به خود و خانواده هایشان و همچنین به محیط زیست و طبیعت کشور وارد می کنند و در بسیاری از موارد، سفر شیرین خود را با تلخی مشکلات و حوادث همراه می سازند.

لذا به منظور حفظ سلامت و جان شهروندان، توصیه های بهداشتی را جهت استفاده مسافران گوشزد می کنیم:

- گردشگران می توانند اطلاعات بهداشتی مربوط به هر منطقه را از مقامات و افراد محلی یا راهنمای تور و مدیر تفرجگاه ها کسب کنند.

- حضور تعداد زیادی از مردم جهت گذران اوقات فراغت، تفریح و وقت گذرانی و حتی تماشای طبیعت که به ظاهر هیچگونه  آثار تخریب را به همراه ندارد، خود موجب تخریب محیط های زیبای طبیعی می شود. گیاهان نابود می شوند و خاک این مناطق در معرض فرسایش قرار می گیرد.

- قطع درختان جهت تهیه سوخت موجب تشدید خطر فرسایش خاک و حفر چاه ها برای تأمین آب آشامیدنی موجب پایین رفتن سفره آب زیر زمینی می شود.

-عدم استفاده مشترک از لوازم شخصی مانند حوله، لیف، شانه، تیغ ریش تراشی و صابون جهت پیشگیری از وقوع بیماری های مسری از نکات قابل توجه است.

- استفاده از سرویس های بهداشتی مناسب در مسیر راه  و عدم استفاده از رستوران هایی که رعایت اصول بهداشت را نمی کنند.

- استفاده از کمربند ایمنی و توجه به علایم راهنمایی هشدار دهنده و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به منظور جلوگیری از بروز حوادث رانندگی

- اطمینان از سالم بودن وسیله نقلیه شخصی و به همراه داشتن تجهیزات ایمنی نظیر کپسول اطفای حریق و..

- از صابون ها و مواد پاک کننده قابل تجزیه در محیط زیست استفاده شود و همچنین از رها کردن زباله ها و پسمانده مواد غذایی مورد استفاده در سفر در محیط خودداری شود

- احترام به فرهنگ محلی و اطلاع از رسومات محلی و فرهنگی و رعایت آن

- مراقبت از کودکان در کنار پرتگاه ها، رودخانه ها و دریاچه ها و استفاده از سیستم GPS در مناطق بکر و دور افتاده

- استفاده از پشه بند و عدم استراحت یا خوابیدن در مکان های باز

- مجهز بودن به جعبه کمک های اولیه و سرم های ضد مارگزیدگی و عقرب گزیدگی در سفر به مناطق بیابانی

- ممانعت از آلوده کردن آب های سطحی و استفاده از مناطق تعیین شده برای شنا در شهرهای ساحلی

هر چند اغلب هموطنان و شهروندان به مفید بودن رعایت این اصول و اینکه عوامل مذکور در حفظ سلامت شان مؤثر است، اذعان دارند، ولی به دلیل بی توجهی و ساده انگاشتن مسائل، از رعایت نکات مذکور خودداری می کنند و در بسیاری از موارد عدم رعایت این نکات به ظاهر کوچک، موجب بروز فاجعه ای غیر قابل جبران برای یک خانواده می شود و برای همیشه خاطره ای تلخ از سفر و گردشگری در ذهنشان حک می شود.

همشهری آنلاین با تغییر و تلخیص

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش