تبیان، دستیار زندگی
برای حفظ سلامت موها، فقط موادی که به صورت موضعی می توان استفاده کرد مهم نیست، بلکه نوع رژیم غذایی شما نیز در این زمینه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد لازم برای سلامت موها

 آب میوه

برای حفظ سلامت موها، فقط موادی که به صورت موضعی می توان استفاده کرد مهم نیست، بلکه نوع رژیم غذایی شما نیز در این زمینه نقش موثری بازی می کند. پس تنها به شامپو و سایر مواد آرایشی و بهداشتی توجه نکنید، بلکه حفظ پاکیزگی مو و تغذیه مناسب آن نیز لازم است.

موی هر فرد ماهیانه 3 تا 3/5سانتیمتر رشد می کند و اساس موی جدید، پوست و یا رشد ناخن ها منوط به تغذیه شما است. اگر تغذیه شما سالم باشد، سلول های سالم و قوی تری در سراسر بدن تولید خواهد شد.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن می تواند کیفیت مو را به طور بارزی تحت تاثیر قرار دهد.

مکمل هایی نیز با تبلیغ پُرپشت کردن مو وارد بازار شده، ولی نتیجه عکس دارد. اگرچه ممکن است بعضی از این مکمل ها واقعا نتیجه بخش باشد، اما چه بهتر که با کمک تغذیه صحیح به هدف خود برسیم.

بررسی موی سر

در موارد نادری ملاحظه شده که مصرف بیش از اندازه مکمل ویتامین A منجر به ریزش مو شده است.

و اما مواد لازم برای سلامت مو

1- ماهی سالمون: این غذای دریایی سرشار از اسید چرب امگا 3 ، پروتئین ، ویتامین B12 و آهن است. اسید چرب امگا 3 برای سلامت پوست سر مفید و ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو می شود.

2- سبزیجات سبز تیره: اسفناج ، بروکلی و برگ چغندر سرشار از ویتامین A و C هستند که بدن به منظور ساختن چربی پوست به آنها نیاز دارد و سلامت مو را تضمین می کنند. به علاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم هستند.

3- لوبیا، عدس ، نخود : آنها نه تنها سرشار از پروتئین هستند، بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آنها یافت می شود که تمامی این مواد برای سلامت مو مفیدند.

انواع مغزها

4- آجیل یا مغزهای گیاهی: این دسته از مواد غذایی برای پُرپشت شدن و درخشندگی مو لازم هستند. این مواد سرشار از سلنیوم هستند که برای سلامت پوست سر مفید است.

مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا 3) است که حالت مو را بهبود می بخشد.

آجیل همچنین سرشار از روی است. گفته می شود که کمبود روی در رژیم غذایی منجر به ریزش مو می شود.

5- گوشت مرغ و بوقلمون: این مواد سرشار از پروتئین هستند که به طبع سلامت مو را تضمین می کند. کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو می شود و کمبود شدید آن نتیجه ای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد همچنین حاوی آهن می باشند.

6- تخم مرغ: سرشار از پروتئین است. همچنین بیوتین و ویتامین B12 نیز به مقدار فراوان در آن یافت می شود.

7- غلات سبوس دار: این مواد سرشار از آهن، روی و ویتامین های گروه B می باشند. همچنین انرژی را ارتقا می بخشند، بنابراین خوراک خوبی به خصوص در بعد از ظهرند.

8- لبنیات کم چرب: این دسته از مواد به خصوص ماست و شیر کم چرب سرشار از کلسیم هستند که ماده معدنی حیاتی برای رشد مو می باشد.

9- هویج: هویج بهترین منبع ویتامین A می باشد که برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی مفید است.

با تمام این تعاریف می توان گفت که مخلوطی از مواد غذایی ذکر شده در رژیم غذایی روزانه باید گنجانده شود تا سلامت و زیبایی موها حفظ شود.

سلامت نیوز

*مطالب مرتبط:

حفظ سلامت موها

چگونه موهایی سالم و جذاب داشته باشیم

مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

ریزش موی سر در آقایان

ریزش موی سر در خانم ها

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

تاثیر لیمو ترش بر ریزش مو

غذاهای مناسب برای رشد مو

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد ؟

تاثیر میوه‌ها بر سلامت موها

موها هم گرسنه می شوند

مو؛ نصف زیبایی رو

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.