تبیان، دستیار زندگی
سفر به مناطق كویری علی‌رغم اینكه از پرنشاط ‌ترین سفرها به شمار می‌رود، سفر اسرار انگیزی نیز محسوب می شود و در صورت نداشتن آمادگی برای سفر، خطراتی را نیز برای گردشگر كویر به همراه دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نکات ایمنی در سفر به کویر

کویر، بیابان، شن

سفر به مناطق كویری علی‌رغم اینكه از پرنشاط ‌ترین سفرها به شمار می‌رود، سفر اسرار انگیزی نیز محسوب می شود و در صورت نداشتن آمادگی برای سفر، خطراتی را نیز برای گردشگر كویر به همراه دارد. مسافران كویر برای كمتر كردن ریسك سفر باید چندین نكته را مد نظر قرار دهند:

چک لیست تهیه کنید

مدتی قبل از سفر چک لیستی از تمامی کارهایی که باید قبل از سفر به انجام برسانید و تمامی وسایل و تجهیزاتی که می‌بایست به همراه ببرید تهیه کنید.

تاریخی برای انجام هریک ذکر کنید تا در ساعات پایانی دچار مشکل نشوید. تمامی مطالبی که در ادامه می‌آید، بسته به نوع سفر و نیازهای شما می‌تواند در قالب چک لیستی که تهیه می‌کنید گنجانده شود.

اگر با چند خودرو سفر می‌کنید، می‌توانید با سرنشینان دیگر خودروها چک لیست خود را مقایسه کنید و نسبت به کفایت آمادگی خود و دیگران برای سفر اطمینان حاصل کنید.

بی‌گدار به آب نزنید

در مورد مسیری که انتخاب کرده‌اید، شرایط فصلی و امکان پذیر بودن سفر، با راهنمای خبره مشورت کنید و به توصیه‌های او عمل کنید. بدون وی جاده را ترک نکنید. بهره‌گیری از راهنما و نقشه‌های دقیق با بزرگنمایی مناسب برای سفر به كویر ضروری است.

تجهیزات سنگین را فیکس کنید

تجهیزات سنگین مثل جعبه آچار، جک و دیگر وسایل را در صورتی که درون خودرو و یا روی باربند قرار دارند، محکم کنید. برای چنین کاری می‌توانید از جعبه‌های فلزی و مستعمل مهمات استفاده کنید. کافیست در فضای زیر صندلی یا محل قرار دادن بار، جعبه‌های مهمات را توسط پیچ و مهره به بدنه فیکس کنید.

حال می‌توانید از جعبه‌های فوق برای حمل تجهیزات سنگین یا برنده در درون خودرو بهره ببرید. در صورتی که از چنین روشی بهره نمی‌برید، به هر نحو ممکن از بازی و لق زدن وسایل سنگین درون خودرو جلوگیری کنید.

در صورت استفاده از باربند، سعی کنید تجهیزات را کاملا ً توسط طناب یا کش‌هایی که برای بستن بار بر روی موتور‌سیکلت استفاده می‌شود فیکس کنید. به این ترتیب از میزان صدمه دیدن سرنشینان و تجهیزات در تکان‌های شدید کاسته می‌شود.

سلامت خودرو را کنترل کنید

با وجودی که کنترل کامل خودرو غیرعملی است ولی هرگز بدون اطمینان از سلامت بخش های زیر جاده را ترک نکنید. مراقب باشید شاسی اتومبیل به گل نرود که در آن صورت بیرون آوردن آن بسیار دشوار است.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری

محسن ادیب، سایت بیابان های ایران

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش