تبیان، دستیار زندگی
مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتاء خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اغلاط رسم الخط عثمان طه و ظرفیت خطاطان و نویسندگان ایرانی، خواستار تجدید نظر در چاپ قرآن عثمان طه و چاپ قرآن با رسم الخط ایرانی شیعی شدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگرانی مراجع از چاپ قرآن به رسم الخط عثمان طه

قرآن

مراجع عظام تقلید در پاسخ به استفتاء خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اغلاط رسم الخط عثمان طه و ظرفیت خطاطان و نویسندگان ایرانی، خواستار تجدید نظر در چاپ قرآن عثمان طه و چاپ قرآن با رسم الخط ایرانی شیعی شدند.

به گزارش ایرنا، هنوز در بسیاری از منازل قدیمی تر ها و آنها که پایبندی خویش را به ایران و ایرانی حفظ کرده اند، قرآن هایی زیبا با خط خوشنویسان شهیر ایرانی مانند "احمد بن شمس‌الدین محمد نیریزی" یا "میرزا احمد نیریزی"، ملقب به "سلطانی" وجود دارد که از وی تاکنون کتابت 99 مجلد قرآن و بسیاری از ادعیه به جای مانده است که در نوع خود بی بدیل است.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء، با تاکید مجدد بر سخنان پیشین خویش اظهار داشت: رسم الخط عثمان طه اغلاط زیادی دارد که باید اصلاح شود.

قرآن هایی نیز به خط "ابن بواب"، "ابن مقله"، "احمد زنجانی معصومی"، "طاهر تبریزی"، "علیرضا عباسی تبریزی"، "محمدرضا امامی"، "یاقوت مستعصمی" و بسیاری دیگر از کاتبان وحی که آشنا به خطوط فارسی و عربی بوده اند را می توانستیم ببینیم؛ اما در سالهای اخیر با سرمایه گذاری هنگفت عربستان در طول مراسم حج و سایر ایام سال، قرآنی که دارای ویژگی های جدیدی بود، منتشر شد و گسترش یافت.

این قرآن را عثمان طه کتابت کرده است. وی فردی است سوری که در مدینه زندگی می کند، فارسی را بلد است ، به خط نستعلیق علاقه مند است و اولین کتابت قرآن را از سی سالگی شروع کرده است.او به ایران نیامده ولی زبان فارسی را شکر و زبان ترکی را هنر می داند، شیوه نگارش او تلفیقی از دو قرآن قدیمی ترکی و مصری است. تذهیب آن را پسرش انجام می دهد و تاکنون چهار بار موفق به کتابت قرآن شده است.

براین اساس ، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید در تاریخ 20 آذر 1386 در دیدار معاون دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی از چاپ قرآن هاى عثمان طه انتقاد کرد و گفت: "قرآن عثمان طه که با سرمایه هاى فراوان عربستان سعودى چاپ و منتشر شده و در ایام حج تبلیغ این قرآن ها مى شود، اشکالات فراوانى دارد. مقدار زیادى از این اشکالات از رسم الخط است. این رسم الخط در زمان پیامبر اکرم(ص)قطعاً نبوده و بعداً وارد شده است، که حتى باعث گمراهى و اشتباه خوانندگان مى شود، به علاوه قرآن عثمان طه غلط هاى متعددى دارد که مربوط به رسم الخط است و باید اصلاح شود."

این اشاره موجی از اعتراضات را برانگیخت ولی ره به جایی نبرد و چاپ این قرآن در داخل و ورود آن از طریق مرزهایی خارجی هنوز ادامه دارد تا اینکه بار دیگر این انتقاد ازسوی یکی دیگر از مراجع عظام تقلید شنیده شد.

آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی در دیدار مدیر و معاونان اداره اوقاف استان قم در تاریخ شش مهرماه سال 87 خواستار چاپ قرآنی با رسم الخط بومی شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی برهمین اساس نظر مراجع عظام تقلید درخصوص چاپ قرآن با رسم الخط عثمان طه را جویا شده است.

*آیت الله ناصر مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء، با تاکید مجدد بر سخنان پیشین خویش اظهار داشت: رسم الخط عثمان طه اغلاط زیادی دارد که باید اصلاح شود.

آیت الله حسین نوری همدانی هم در پاسخ به ایرنا ، با ابراز نگرانی ازگسترش روز افزون رسم الخط عثمان طه در جوامع مسلمین اظهار داشت: رسم الخط عثمان طه دارای اغلاط املایی و رسم الخطی است.

وی از انتشار کتابی در همین زمینه خبر داد و تصریح کرد: این کتاب که به زودی و به خواست خدا منتشر می شود اشتباهات قرآن با کتابت عثمان طه را در شش گروه بیان می کند.

این مرجع تقلید در خصوص جایگزینی رسم الخط های ایرانی و شیعی در مراکز مهم چاپ و نشر قرآن کریم در ایران خاطرنشان کرد: چناچه بتوان قرآنی به سبک عثمان طه و مطابق صفحات آن نوشت و آن اغلاط اصلاح شود، بر قرآن مطابق با رسم الخط فعلی ترجیح دارد.

*آیت الله حسین نوری همدانی هم در پاسخ به ایرنا ، با ابراز نگرانی ازگسترش روز افزون رسم الخط عثمان طه در جوامع مسلمین اظهار داشت: رسم الخط عثمان طه دارای اغلاط املایی و رسم الخطی است.

این مرجع تقلید درخصوص جایگزینی رسم الخط دیگری بجای عثمان طه تصریح کرد: لازم است رسم الخطهای ایرانی و شیعی و هم رسم الخطی که از اغلاط منزه باشد، از طریق مراکز مهم و بزرگ چاپ و نشر قرآن، جایگزین رسم الخط عثمان طه گردد.

* آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی نیز در پاسخ به ایرنا، با تکرار انتقاد خود از فراگیر شدن رسم الخط عثمان طه خواستار استفاده از موقوفات برای چاپ و گسترش کتب اسلامی و بخصوص قرآنی شد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز قرآن موجود در اکثر خانه‌های شیعیان با رسم الخط عثمان طه است، تصریح کرد: باید قرآنی زیبا با رسم الخطی زیبا و در تعداد زیادی چاپ شود سپس با ارائه آن در دنیا، مکتب تشیع، جمهوری اسلامی و ایران را معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قرآن، قرآن است و برای ما قابل احترام، خاطرنشان کرد: عدم وجود قرآنی با رسم الخط بومی و حاجت پیدا کردن به غیر، اسباب شرمندگی است.

آیت الله صافی گلپایگانی افزود: لازم است تا اداره اوقاف و وزارت ارشاد با همکاری هم و از بودجه‌های کلانی که در اختیار دارند به این امر اهتمام کنند.

*آیت الله جعفر سبحانی نیز تصحیح رسم‌الخط عثمان طه را ضروری دانست و گفت: باید با استفاده از ظرفیت خطاطان و نویسندگان مستعد کشور، ضمن حفظ اصالت‌های رسم‌الخط قرآنی، اشکالات موجود در خط عثمان طه رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات روخوانی قرآن با خط عثمان طه خواستار تجدید نظر در چاپ قرآن عثمان طه شد و گفت که مردم در خواندن این رسم الخط دچار مشکلات فراوان می شوند و با توجه به این مشکلات نباید قرآن کریم با این خط چاپ شود.

تابناک


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری