تبیان، دستیار زندگی
بدن ما با گرما در مقایسه با ارتفاع آرام تر و دیرتر تطبیق می یابد. با قرار گرفتن در معرض گرما سیستم های مختلفی در بدن به راه می افتد، مثل جمع شدن خون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرد و گرم سفر

قلب

بدن ما با گرما در مقایسه با ارتفاع آرام تر و دیرتر تطبیق می یابد. با قرار گرفتن در معرض گرما سیستم های مختلفی در بدن به راه می افتد، مثل جمع شدن خون در قسمت های سطحی (پوست) برای خنک تر کردن بدن، افزایش برون ده قلبی، افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون که همه اینها منجر به افزایش کار قلب می شود. همچنین در صورت همراهی گرما، ورزش و رطوبت باز هم نیاز به افزایش برون ده قلبی نیز افزایش می یابد. هنگام ورزش لازم است خون به عضلات برود و افزایش فعالیت ماهیچه ها منجر به تولید بیشتر گرما می شود و برای خروج این گرما از بدن، قلب باید کار بیشتری کند و اگر در این شرایط رطوبت هم به محیط افزوده شود، باز هم به کار آن افزوده می شود. با اطلاع از این موارد، بهتر است پیش از سفر درشرایطی نزدیک به شرایط مقصد ورزش کنید تا راحت تر با گرما تطبیق یابید.

برنامه های ورزشی باعث می شوند کارآیی غدد عرق پوست افزایش یابد و قلب با افزایش دما تطبیق بیشتری پیدا کند. این تطبیق باعث کاهش تعداد ضربان قلب و اندکی افزایش در دمای مرکزی بدن می شود، تحقیقات نشان داده است زنان بهتر از مردان با گرما و رطوبت مناطق مختلف تطبیق پیدا می کنند. در ارتفاعات بهتر است فعالیت خود را روزهای اول سفر در هوای گرم کاهش دهید و به مرور بر میزان آن بیفزایید. زمان تطابق کامل یک تا دو هفته است. مصرف مقدار زیاد مایعات و استفاده از لباس های مناسب و خنک را نیز فراموش نکنید.

در مقایسه با گرما و ارتفاع، اصولاً بدن انسان با سرما تطبیق پیدا نمی کند و بیماران قلبی در برابر مشکلات ناشی از سرما بسیار خطرپذیر هستند.

در مناطق معتدل میزان مرگ و میر یا ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در فصول سرد سال در بیشترین حد خود است.

سرما باعث انقباض عروق محیطی، افزایش فشارخون ماکزیمم و در نهایت، افزایش بار قلب می شود و در کنار هم بودن سرما، ارتفاع و ورزش کردن به میزان کار قلب بسیار می افزاید.

دکتر لیلا صدیق  -روزنامه سلامت

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش