تبیان، دستیار زندگی
اغلب گردشگران به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی كیش علاقه مند به استفاده از دریا و آفتاب هستند كه احتمال بروز آفتاب زدگی و گرمازدگی را به وجود می آورد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آفتاب زدگی یا گرما زدگی

آفتاب زدگی، گرما زدگی

اغلب گردشگران به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی كیش علاقه مند به استفاده از دریا و آفتاب هستند كه احتمال بروز آفتاب زدگی و گرمازدگی را به وجود می آورد. لذا به منظور جلوگیری از صدمات احتمالی آفتاب و گرما توصیه های زیر اعلام می گردد:

1 - بهترین زمان جهت در معرض نور خورشید قرار گرفتن ساعت 9 صبح یا 3 بعداز ظهر است. بیشترین شدت تابش نور آفتاب در وسط روز است و چنانچه در این ساعات در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید دچار آفتاب سوختگی خواهید شد.

2 - افرادی كه دارای پوست و چشمان روشن و موهای طلایی یا خرمایی كمرنگ هستند، بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند و نباید برای مدت طولانی (بیش از 15 دقیقه) در هر بار در معرض نور خورشید قرار بگیرند و باید از كرم های ضدآفتاب استفاده نمایند.

3 - برای جلوگیری از بیماری های پوستی ناشی از تابش مستقیم آفتاب در هنگام حمام آفتاب گرفتن و برنزه كردن پوست، از ضدآفتاب های دارای SPF خاص استفاده نمایید. برای كارهای روزانه ضدآفتاب دارای 8-15 SPF و فعالیت در محیط های باز ضدآفتاب دارای 15- 30 SPF توصیه می شود. كرم ها و ژل های ضدآفتاب تا چند ساعت اثر خود را حفظ می كنند ولی توصیه می شود ضدآفتاب ها حداقل 3 تا 4 ساعت یك بار تجدید شوند.

4 - توصیه می شود برای پیشگیری از گرمازدگی از لباس های آزاد با رنگ روشن و كلاه لبه دار استفاده نمایید. غذا و نوشیدنی خنك استفاده كنید و در هوای داغ به حد كافی آب بنوشید. پس از نیم ساعت ورزش در هوای گرم حداقل ده دقیقه استراحت كنید.

آفتاب زدگی، گرما زدگی

علائم گرمازدگی

الف) سردرد، سرگیجه، تهوع، ضعف و كاهش هوشیاری

ب) غش كردن، تعریق شدید، بی اشتهایی

ج) گشاد شدن مردمك ها، نبض تند و ضعیف، تنفس سریع و سطحی

د) رنگ پریدگی پوست، دردهای احتمالی عضلات، اشكال در راه رفتن

قبل از انتقال بیمار به مراكز درمانی او را به محل خنك انتقال دهید و كمپرس خنك به صورت او بمالید.تا آنجا كه می توانید لباس هایش را كم كنید و به بیمار محلول آب نمك بدهید (یك قاشق چایخوری در هر لیوان). اگر بیمار استفراغ كرد به سرعت او را نزد پزشك ببرید.

5 -  برای جلوگیری از اسهال مسافرتی هرگز از آب ناسالم، مانند آب های چاه، شیرهای موجود در فضای سبز (مخصوص آبیاری) و منابعی كه به سلامت آنها مطمئن نیستید، ننوشید.از مصرف یخ و نوشیدنی های خنك كه ممكن است با آب مخلوط شده باشد، خودداری كنید.

زنبور

تاکنون 6832  عامل انتقال بیماری از حیوانات به انسان شناسایی شده است، پیشگیری از انتقال این بیماری ها سبب می شود تا از درد و رنج ناشی از آن در امان بمانیم؛ لذا در حین مسافرت استفاده از مواد غذایی با منشأ حیوانی را به نحو مناسبی كنترل نمایید:

الف) از مصرف جگر و گوشت خام  یا نیمه پخته خودداری نمایید.

ب) از مصرف شیر و مواد لبنی غیرپاستوریزه خودداری نمایید.

ج) دقت نمایید كه نگهداری گوشت در فروشگاه مطابق موازین بهداشتی و سلامت باشد.

د) با نصب توری جلوی درب ورودی و استفاده از پشه بند استاندارد از ورود حشرات موذی به داخل محل اقامت جلوگیری می كند.

هـ) از تماس كودكان با حیواناتی كه از سلامت آنها اطلاع ندارید جلوگیری نمایید.

و) در صورت اقامت در محیط های باز به صورت كمپینگ، دقت نمایید در مجاورت لانه حشرات قرار نگیرید.

ز) سعی کنید فقط در پلاژهای مخصوص شنا كنید.

7 -  سعی کنید با دوری از محل زندگی و تجمع حشرات از گزش آنها در امان بمانید و از استراحت در مكان روباز حتی الامكان خودداری كنید.اگر نمی توانید جلوی مواجهه با حشرات را بگیرید، روی بدن خود مواد دور كننده حشرات بمالید و لباس مناسب برای محافظت از گزش یا نیش حشرات بپوشید.

واكنش پوست به گزش حشرات به صورت برجستگی قرمز در پوست ظاهر می شود كه معمولاً در عرض چند دقیقه پس از گزش یا نیش ایجاد می شود، اما بعضی مواقع هم شش تا دوازده ساعت طول می كشد تا ظاهر شوند. علائمی مانند خارش و سوزش نیز در بعضی موارد وجود دارد. بعضی از افراد دچار تهوع یا استفراغ، ‌سردرد، تب، سرگیجه، احساس سبكی در سر و تشنج می شوند. واكنش های آلرژیك مثل خارش چشم ها، برافروخته شدن صورت، سرفه خشك، خس خس سینه و احساس خفگی در گلو و سینه در موارد شدید ایجاد می شود.

خاراندن محل گزیدگی حشرات در برخی موارد ممكن است بهبودی را تا چند هفته به تأخیر بیاندازد و در برخی مواقع عفونت باكتریایی ثانویه در محل گزیدگی یا نیش ممكن است باعث تورم گره های لنفاوی در گردن، زیربغل، كشاله ران یا آرنج شود و گاهی شوك آلرژیك ناشی از گزیدگی نیز امكان دارد جان بیمار را به خطر اندازد.

در صورت گزیدگی كه موجب ناراحتی و درد شود باید ناحیه ناشی از گزیدگی را پاك كنید و روی آن كیسه یخ بگذارید و برای كاهش خارش می توان از كمپرس آب سرد و از آنتی هیستامین های خوراكی در موارد خفیف استفاده كرد و از تركیبات موضعی استروییدی هم می توان برای كم كردن التهاب طبق نظر پزشك استفاده نمود. در صورت وجود سابقه حساسیت و بروز علائم شدید مانند تنگی نفس و تپش قلب، بالا رفتن درجه حرارت بدن بیش از 3/38، عدم بهبودی علائم بعد از دو تا سه روز، قرمز، متورم و حساس شدن ناحیه گزیده شده باید به پزشك مراجعه كرد.

8 -  از نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در طول سفر خود خودداری فرمایید و به تاریخ مصرف مواد غذایی كنسرو شده توجه فرمایید. كلیه فروشگاه ها و اماكن پذیرایی جزیره كیش باید دارای مجوز فعالیت اقتصادی و مجوزهای لازم بهداشتی و كارت سلامت كاركنان باشند.

سازمان منطقه آزاد کیش

سایت سلام کیش

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش