تبیان، دستیار زندگی
در این بخش به توضیحاتی پیرامون تصویر برداری، نورپردازی و طراحی صحنه و لباس می پردازیم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هفتم

تصویر برداری و نورپردازی

این دو کار ممکن است توسط دو نفر صورت گیرد اما، ما در اینجا فرض کنیم که هر دوی این مسئولیت ها بر دوش یک فرد است.

خصوصیات یک تصویر بردار، شناخت تصویری و بهره بردن از آنهاست. آشنایی با مفاهیم پرسپکتیو و عمق میدان، وضوح و تاربودن، شناخت لنزهای متفاوت (فاصله کانونی های گوناگون) آشنایی با حرکت های دوربین و غیره، جزو اطلاعات مقدماتی یک تصویربردار می باشد. او قادر است تا تصاویری با توازن و ترکیب بندی صحیح ارائه دهد و در ضمن وظیفه تعیین زاویه تابش نور و مشخص کردن حجم نور تابیده شده و تصمیم برای انتخاب رنگ نور بر عهده اش است.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هفتم

اشتباه تصویر بردار و نورپرداز غیر قابل جبران است و در ضمن کاستی ها و اشتباهات دیگران را نیز آنها باید اصلاح کنند. نقص در دکور یا لباس یا گریم بازیگران را آنان باید با نورپردازی و تصویر برداری صحیح جبرای کنند. خاموش ماندن یا روشن ماندن قسمت های مختلف صحنه در بیان مفاهیم بسیار تعیین کننده خواهد بود. به یاد داشته باشید که ظهور تمامی تلاش های دیگر عوامل سازنده فیلم بسته به نوع نورپردازی و تصویر برداری شما دارد.

تصویر بردار مسئول دوربین است و به جز او و کارگردان کس دیگری حق ندارد پشت دوربین برود و از ویزور(چشمی) دوربین صحنه را ببیند. او می بایست از اندازه کادر، حرکت دوربین و میزانسن بازیگران قبل از شروع ضبط اطلاع پیدا کند و حرکات دوربین را نرم و بدون تکان اعمال کند. گفتن این نکته لازم به نظر می رسد زدن دکمه ضبط تصویر توسط تصویربردار و فقط به دستور کارگردان و زدن دکمه برای قطع ضبط به دستور کارگردان یا تصمیم تصویربردار یا اشاره بازیگران انجام می شود.

در مرحله تحویل لوازم تصویربرداری، تصویربردار می بایست کاملا آنها را کنترل کند و از صحت آنان اطمینان حاصل کند و بعد از آن مسئولیت دوربین و لوازم مربوطه به عهده او یا کسی که او تعیین می کند می باشد.

طراحی صحنه و لباس

طراحی صحنه یعنی قرار دادن آکساسوار (کلیه وسایلی که برای آرایش صحنه در آن قرار می گیرد) به صورتی که در آن انتخاب رنگ و حجم های مناسب برای آن صحنه ابرازگر احساسات و اطلاعات موجود در فیلم نامه باشد. اما به خاطر بسپارید که این، کار ساده ای نیست. شما می بایست اطلاعاتی از تأثیر خطوط، سطوح، احجام و بافت های مختلف و نحوه تأثیر گذاری آنها بر مخاطب داشته باشید. شما می بایست مثل دیگر اعضاء گروه، فیلم نامه را به دقت خوانده باشید و علاوه بر انتخاب فرم و شکل وسائل اصلی (وسائلی که یا در فیلم نامه قید شده و یا جزو ملزومات صحنه قید شده در فیلم نامه است)، از وسائلی دیگر برای تعیین زوایای نهفته شخصیت های فیلم نامه یا ایجاد حس مورد نظر متن استفاده کنید، دقت و بررسی آدم های دوروبرتان و مطالعه کتب مربوطه ( شناخت رنگ، روانشناسی و غیره ) شما را یاری می کند.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هفتم

به عنوان آخرین نکته قبل از شروع کار یادآوری می کنیم که شما نیز باید اندازه کادر و عمق میدان و فاصله کانونی عدسی مورد استفاده در آن نما ) را بدانید تا آن مقدار از صحنه که در تصویر دیده می شود را آرایش دهید. نه کمتر و نه بیشتر و در ضمن طراحی شما باید هم راستا و هماهنگ با طراحی صحنه انجام گیرد تا ارتباط لازم بین لباس های تهیه شده و صحنه موجود فراهم شود. زیرا در نهایت اینگونه باید به نظر برسد که بازیگری با همان لباسی که طراحی کرده اید، در صحنه ای که باز شما آرایش داده اید، واقعاً زندگی می کند. و این محتاج به تحلیل دقیق فیلم نامه و هماهنگی مطلق با کارگردان است. موفقیت شما به موفقیت کل گروه بستگی دارد.

چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هفتم   چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هفتم  چگونه فیلم کوتاه بسازیم؟ گام هفتم