تبیان، دستیار زندگی
در مسمومیت های دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع دارو، چه مقدار از دارو، چه موقع از روز و از چه راهی دارو و سم را مصرف کرده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسمومیت غذایی در مسافرت

دل درد، دل پیچه

۱) در مسمومیت های دارویی و شیمیایی باید بدانیم فرد مسموم چه نوع دارو، چه مقدار از دارو، چه موقع از روز و از چه راهی دارو و سم را مصرف کرده است.

۲) اگر بیمار هوشیار بود با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم تماس گرفته و در خصوص اقدامات بعدی سؤال نماید.

۳) اگر فرد مسموم هوشیار نبود یا مواد اسیدی و قلیایی و یا نفتی را بلعیده باشد. از ایجاد استفراع در فرد مسموم خودداری کنید و سریعاً مسموم را به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل نمایید.

۴) در مورد مسمومیت با گازها خصوصاً گاز منو اکسید کربن باید به سرعت فرد را به فضای باز ببریم و سپس به مرکز درمانی برسانیم.

۵) در صورت تماس پوست و چشم با مواد شیمیایی یا سوزاننده، موضع را فوراً با آب فراوان بشویید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

۶) در صورت تماس پوست یا چشم با مواد اسیدی یا قلیایی، به هیچ وجه از مواد شیمیایی برای خنثی سازی آنها استفاده نکنید زیرا این کار سبب بدترشدن و تشدید عوارض می شود.

توصیه های دارویی و پیشگیری از مسمومیت ها در سفر

۱) چنانچه شما یا بستگانتان، دارویی را به طور مرتب مصرف می کنید، مطمئن شوید دارو را به حد نیاز و تا پایان سفر در اختیار دارید. چرا که بسیاری از داروها مانند داروهای ضد تشنج، داروهای بیماری های قلبی، داروهای ضد افسردگی و اختلالات روانی، داروهای ضد دیابت و چربی خون، برخی داروهای مسکن و همچنین آنتی بیوتیک ها باید مرتب مصرف شوند و قطع ناگهانی این داروها، بیمار را دچار ناراحتی خواهد کرد.

۲) چنانچه ضمن حرکت اتومبیل، قطار، کشتی یا هواپیما، دچار سرگیجه و حالت تهوع می شوید، به خاطر داشته باشید با مصرف ۱ یا ۲ قرص ۵۰ میلی گرمی دیمن هیدرینات، نیم ساعت قبل از شروع سفر و تکرار قرص هر ۴ تا ۶ ساعت یک بار در طی سفر می تواند عوارض ناشی از حرکت، تهوع و سرگیجه را برطرف کند. باید توجه داشت که در طول ۲۴ ساعت نباید بیش از ۸ قرص مصرف شود. در طی دوره مصرف دارو از رانندگی یا کار با ماشین آلات خطرناک خودداری نمایید.

۳) چنانچه به کشورهای امارات متحده عربی (دوبی، شارجه، ابوظبی) سفر می کنید، از همراه بردن داروهای آرام بخش مانند دیازپام، اگزازپام و لورازپام و... و داروهای مسکن کدئین دار(مانند استامینوفن کدئین) و ترکیبات روان گردان جداً اجتناب نمایید. براساس قوانین این کشور متهمین به حمل این داروها با مجازات سنگینی مواجه خواهند بود.

4) همراه داشتن جعبه کمک های اولیه خصوصاً در مورد خانواده هایی که فرزند خردسال دارند، همچنین همراه داشتن شیر خشک شیرخوار، داروهای بدون نسخه مانند شربت تب بر، قطره و یا شربت مولتی ویتامین و دیگر داروهایی که کودک مصرف می کند در طی سفر ضروری است.

۶) نحوه نگهداری داروها را از دکتر داروساز، هنگام تحویل گرفتن دارو از داروخانه بپرسید و هیچگاه داروهای خود را در شیشه اتومبیلی که زیر نور آفتاب پارک شده یا پشت شیشه عقب اتومبیل قرار ندهید. داروهای پخچالی را در ظرفی مانند یخدان حمل نمایید.

وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ایران

سلامت نیوز

روزنامه خراسان

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش