تبیان، دستیار زندگی
در مسافرت هر روز صبحانه مفصل بخورید كه شامل مواد غذایی پر پروتئین مانند تخم مرغ یا پنیر و شیر پاستوریزه است. هرگز وعده غذایی صبحانه را حذف نكنید ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه تغذیه ای در مسافرت

صبحانه

- در مسافرت هر روز صبحانه مفصل بخورید كه شامل مواد غذایی پر پروتئین مانند تخم مرغ یا پنیر و شیر پاستوریزه است.

هرگز وعده غذایی صبحانه را حذف نكنید زیرا نخوردن صبحانه باعث افت قندخون و كاهش كارایی شما و بروز عوارض عصبی مثل بی حوصلگی، پرخاشگری و تحریك پذیری می شود.

- عدم استفاده از سبزی، سالاد، حبوبات و میوه جات در طول سفر باعث بروز مشكلاتی از جمله یبوست می شود، ضمن این كه عدم مصرف میوه و سبزی، دریافت ویتامین های ضروری همچون ویتامین A، C و B را كاهش می دهد.

- سبزی خوردن و سبزی های سالاد را خودتان شخصاً خریداری كنید و بعد از اطمینان از شستشو و ضدعفونی نمودن، آنها را مصرف كنید.

- در هنگام مسافرت، ممكن است مصرف لبنیات به ویژه  شیر كاهش یابد كه این امر به سلامت افراد علی الخصوص  مادران باردار و شیرده و سالمندان لطمه خواهد زد.

- مصرف حداقل روزی 2 لیوان شیر یا ماست پاستوریزه توصیه می شود.

- حتی الامكان از غذاهای آماده مثل ساندویچ، پیتزا، همبرگر و اسنك و... استفاده نكنید زیرا این غذاها معمولا سرخ شده اند و حاوی انواع سس های چرب نیز هستند.

- در تهیه این غذاها ممكن است روغن را تا چند بار گرم و سرد نمایند یا از روغن هایی استفاده كنند كه در معرض حرارت اكسیده و مضر می شوند و به هر حال از سلامت این غذاها نمی توان مطمئن بود.

- سعی كنید همراه وعده های غذایی ناهار و شام به جای مصرف نوشابه های گازدار كه حاوی قند زیاد هستند از دوغ پاستوریزه استفاده كنید.

* از پرخوری، ریزه خواری و استفاده زیاد از تنقلات خودداری كنید. تحرك را فراموش نكنید. بسیاری از مسافران، بعد از بازگشت از سفر، چند كیلو وزن اضافه كرده اند!

گیتی بهدادی پور

روزنامه اعتماد

سایت عصر ایران

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش