تبیان، دستیار زندگی
سفر خواه ناخواه تغییراتی را در الگوی غذایی ما به وجود می آورد. از آنجایی كه آب و غذا همیشه می توانند منبع آلودگی باشند، انتخاب درست مواد غذایی در سفر و رعایت اصول بهداشتی در تهیه و مصرف غذا، به ما كمك می كند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های تغذیه ای برای مسافرین

سفر، کباب

سفر خواه ناخواه تغییراتی را در الگوی غذایی ما به وجود می آورد. از آنجایی كه آب و غذا همیشه می توانند منبع آلودگی باشند، انتخاب درست مواد غذایی در سفر و رعایت اصول بهداشتی در تهیه و مصرف غذا، به ما كمك می كند تا از ابتلا به مسمومیت های غذایی و مشكلات ناشی از آلودگی های غذایی پیشگیری نماییم و سفر سالم و خاطره انگیزی را تجربه كنیم.

بهداشت آب آشامیدنی

- بسیاری از گردشگرانی که از نقاط جنگلی، مناطق تفریحی، رودخانه ها یا خطوط ساحلی استفاده می کنند، در اثر گزش کنه ها و حشرات مختلف و استفاده از آب های آلوده، به انواع بیماری ها مبتلا و موجب شیوع اپیدمی می شوند. از معمولی ترین حشرات ناقل، پشه آنوفل- ناقل مالاریا- است. برای خوردن آب، همیشه از بطری های استاندارد آب معدنی استفاده كنید. در غیر این صورت، آب را همیشه قبل از مصرف بجوشانید. زیرا مصرف آب های آلوده و غیر بهداشتی باعث بروز بیماری هایی نظیر حصبه، وبا، هپاتیت، اسهال و بیماری های انگلی می شود.

- جوشاندن، بهترین راه برای از بین بردن باكتری هاست.

- آب را بجوشانید و بگذارید تا 1 دقیقه به شدت قـُل بخورد.

- بگذارید این آب در دمای اتاق سرد شود. این روش باكتری ها و انگل هایی را كه باعث اسهال می شوند از بین می برد.

در ارتفاعات بالاتر (بیشتر از 2000 متر)، آب در دمای كمتری به جوش می آید و بنابراین احتمال كشته شدن میكروب ها كمتر می شود. در این حالت آب را حداقل 5-3 دقیقه در حال جوش نگه دارید.

- افزودن مقدار جزیی نمك به هر لیتر آب، یا چندین بار ریختن آن از ظرف تمیزی به ظرف دیگر، باعث میشود مزه آن بهتر شود.

- از اضافه كردن یخ به آب به خصوص در جاهایی كه از سلامت آب مطمئن نیستید بپرهیزید.

- از مسواك كردن دندان ها با آب غیرآشامیدنی پرهیز كنید.

- گردشگران می توانند اطلاعات بهداشتی مربوط به هر منطقه را از مقامات و افراد محلی یا راهنمای تور و مدیر تفرجگاه ها کسب کنند.

سفر، قطار، خوردن

بهداشت مواد غذایی

- در صورت رفتن به رستوران، همیشه رستوران های تمیز و شلوغ را انتخاب كنید. از فروشنده های خیابانی غذا نخرید.

- همیشه دست های خود را قبل از صرف غذا با آب و صابون بشویید.

- فقط غذاهایی را كه كاملاً پخته و داغ هستند مصرف كنید و از غذاهای نیم پز اجتناب كنید؛ به خصوص گوشت اگر در قطعات ضخیم به صورت كبابی یا سرخ شده پخته شود، ممكن است مركز آن حرارت كافی نبیند و این خود خطر ابتلا به بیماری های خطرناك را به همراه دارد.

- مصرف سبزی و سالاد در رستوران، توصیه نمی شود.

- حتی الامكان، میوه هایی را كه خودتان پوست گرفته اید، مصرف كنید.

- غذایی را كه اضافه می آید سریعاً در یخچال بگذارید. هیچگاه نگذارید غذا در دمای اتاق سرد شود.

- برای دوباره گرم كردن غذا، باید مطمئن شوید كه همه قسمت های آن به خصوص وسط آن به طور كامل داغ شده است.

- برای نگهداری مواد غذایی، همیشه غذاهای پخته را از غذاهای خام جدا نگه دارید، در غیر این صورت آلودگی به راحتی از غذاهای خام به پخته منتقل می شود.

- مواد غذایی پرخطر كه احتمال ابتلا به مسمومیت های غذایی با آنها بیشتر است عبارت اند از: مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیر و ماهی. همیشه از سلامت این مواد و خوب پخته بودن آنها مطمئن شوید.

دل درد، دل پیچه،  اسهال

اسهال مسافرتی

مشكلی كه اغلب مسافرین با خوردن آب یا غذای آلوده به آن دچار می شوند، ابتلا به اسهال مسافرتی است. این مشكل بیشتر در جوانان بروز می كند. افرادی هم كه داروهای آنتی اسید مصرف می كنند بیشتر دچار آن می شوند. اسهال مسافرتی عمدتاً بعد از 7-3 روز،حتی بدون درمان، خودش برطرف می شود؛ اما در درصد كمی از مسافرین این حالت ادامه می یابد.

برای پیشگیری از ابتلا به اسهال، مصرف ماست پاستوریزه مفید است، زیرا ماست حاوی باكتری های مفیدی است كه با جایگزین شدن در روده از رشد باكتری های بیماری زا می كاهند.

در موقع اسهال چه باید كرد؟

- اگر می توانید قبل از خود درمانی به یك پزشك مراجعه كنید.

- از آنجایی كه اسهال، آب و الكترولیت ها به خصوص پتاسیم و منیزیوم را از بدن دفع می كند، تا می توانید مایعات مصرف كنید و در اسهال شدید از محلول ORS استفاده كنید.

- مصرف سوپ مرغ با كته، بیسكویت شور و میوه جاتی مثل موز توصیه می شود.

- در این حالت از مصرف شیر و غذاهای پرچرب بپرهیزید.

- از آنجایی كه در كودكان،ابتلا به اسهال، خطر از دست دهی آب بدن را به همراه دارد، سعی كنید مرتب به آنها سوپ، پوره رقیق و... بدهید. شیردهی را در كودكان شیرخوار خود قطع نكنید.

گیتی بهدادی پور

روزنامه اعتماد

سایت عصر ایران

تهیه و  تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش