تبیان، دستیار زندگی
وزارت راه و ترابری از مسافران می‌خواهد تا هنگام سفر در بیش از‪ ۱۷۵‬ هزار كیلومتر جاده‌های كشور ضمن رعایت مقررات رانندگی از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان كامل پیدا كنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های وزارت راه به مسافران

سفر، مسافرت، جاده

وزارت راه و ترابری از مسافران می‌خواهد تا هنگام سفر در بیش از‪ ۱۷۵‬ هزار كیلومتر جاده‌های كشور ضمن رعایت مقررات رانندگی از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان كامل پیدا كنند. با توجه به اینكه بیش از ‪90%  از سفرها از طریق بخش حمل ونقل زمینی صورت می‌گیرد، رعایت ملزومات سفر ضروری است.

در این اطلاعیه به رانندگان‪ ۱۵‬ توصیه ایمنی شده كه در زیر آمده ‌است:

1- ‬بااستناد به مواد سه و ۱۹‬ قانون ایمنی راه‌ها و راه‌آهن و اصلاحیه‌های بعدی آن و نیز تبصره سه ماده ‪۱۲۶‬ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگانی حداكثر سرعت مجاز انواع سواری و وانت بار در آزاد راه‌ها ‪۱۲۰‬ كیلومتر و اتوبوس، مینی‌بوس، تریلر و كامیون۱۱۰‬ كیلومتر و حداقل سرعت وسایل نقلیه مذكور در اتوبان‌ها‪ ۷۰‬ كیلومتر در ساعت است.

2 - ‬در بزرگراه ها خودروهای سبك ‪۱۱۰‬ كیلومتر و وسائط نقلیه سنگین و عمومی‪ ۱۰۰‬ كیلومتر در ساعت و كلیه وسایل نقلیه در جاده‌های اصلی به هنگام روز‪ ۹۵‬ كیلومتر و شب‪ ۸۵‬ كیلومتر است و در جاده‌های فرعی هنگام روز ۸۵‬ كیلومتر و شب ‪۷۵‬ كیلومتر در ساعت است.

براساس تحقیقات به عمل آمده كاهش سرعت به میزان‪ ۱۰‬ كیلومتر درساعت، میزان تصادف را‪ ۲۰‬ درصد، تعداد مجروحان را‪ ۳۰‬ درصد و تلفات جانی را ‪۴۰‬ درصد كاهش می دهد.

3 - ‬عدم استفاده از نور بالای بیجا، استفاده از نور بالا در فاصله‪ ۱۵۰‬ متری با خودروی جلویی مجاز است به جز در مواقع ضروری (شامل مه گرفتگی ودرصورت نبود مه شكن در حین بروز كولاك و مه).

4 - ‬عدم خوردن، آشامیدن و صحبت ‌كردن با بغل دستی و یا نگاه كردن به سرنشینان.

5 - ‬توجه به ضخامت عاج لاستیك (حداقل سه ‌میلی‌متر عاج برای ترددهای برون شهری الزامی است). اغلب رانندگان خودرو كه مهارت كافی ندارند به محض ورود به معابر خارج از شهر مبادرت به سبقت‌های متعدد می‌كنند كه بی توجهی به این موضوع در هنگام باران به كاهش سطح اصطكاك لاستیك با آسفالت و وجود سوانح خطرناك منجر می‌شود.

6 - ‬رانندگان قبل از سبقت گرفتن باید به پاسخ صحیح این سؤالات رسیده باشند كه چه مسافتی برای سبقت گرفتن نیاز است؟ شعاع آزاد دید چقدر است؟ سرعت خودروی مقابل و طول زمان شتاب‌گیری چه میزان است؟ با چه سرعتی می توان سبقت گرفت؟ آیا قانون اجازه چنین سرعتی را می دهد؟ و از سبقت گرفتن چه نفعی عاید می‌شود؟

7 - ‬در خصوص عدم نقیص فنی خودرو، باید با آزمایش از سلامتی ترمزها و چراغ ها اطمینان حاصل شود و نسبت به تمیزی شیشه‌ها و میدان دید، تنظیم فرمان و... اقدام كرد.

8 - ‬ضمن توجه به شرایط آب و هوا و حصول اطلاع از وضعیت راه ها، هنگام عبور از مناطق پرتردد و محل عبور حیوانات اهلی، كمال دقت را به كار برید و در هنگام تعویض تایر فاصله ایمنی از خط ترافیك را حفظ کنید.

9 - ‬توجه به روشن بودن چراغ قرمز عقب خودرو در شب هنگام.

10 - ‬جلوگیری از نشستن افراد فاقد گواهینامه در پشت فرمان.

سفر، مسافرت، جاده

11 - ‬رعایت فاصله به ازای هر‪ ۱۵‬ كیلومتر سرعت در ساعت به اندازه طول یك ماشین با خودروی جلویی.

12 - نصب پرچم قرمز هنگامی كه وسایل مورد حمل بیش از نیم متر از خودرو خارج شده است.

13 - ‬بستن كمربند ایمنی به عنوان یك قانون الزامی است چون هنگام تصادف تا حدود زیادی از وارد آمدن لطمه جانی به سرنشینان جلوگیری می‌كند.

14 - از سوار كردن بیش از ظرفیت خودرو جلوگیری شود و سرنشینان به هیچ وجه در قسمت روباز وسایل نقلیه ای مثل وانت و كامیونت سوار نشوند.

15 - خستگی و خواب آلودگی، نقص عضو، استعمال مواد مخدر، بی توجهی به مقررات، عجله و شتاب بی‌مورد، عدم تشخیص سهم عبور سایرین، لجبازی، رانندگی در اوج احساسات از جمله مواردی است كه رانندگان باید از آن پرهیز كنند.

این اطلاعیه در پایان می‌افزاید: جدی گرفتن اصول ایمنی از مهمترین نكاتی است كه بیش از90% از بروز سوانح رانندگی جلوگیری می‌كند.

روزنامه همشهری

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش