تبیان، دستیار زندگی
قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب نمایید، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقررات گمرکی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و سایر امکانات است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های ستاد تسهیلات سفرهای کشور به مسافران

سفر، مسافرت، جاده

1- قبل از انجام سفر نسبت به شرایط مقصد از هر نظر اطلاعات کافی کسب نمایید، این اطلاعات در سفرهای داخلی و خارجی شامل شرایط آب و هوایی، مقررات گمرکی، نیروهای خدماتی، انتظامی، بهداشتی و سایر امکانات است.

2-برای انتخاب مقصد و شرایط مسافرت از مشورت کارکنان مجرب و صدیق دفاتر خدمات مسافرتی معتبر و مدیران مراکز اقامتی که دارای مجوز رسمی هستند بهره مند شوید.

3- در صورتی که با وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، هواپیما، اتوبوس و یا کشتی مسافرت می کنید حتماً بلیط رفت و برگشت تهیه نمایید در غیر این صورت امکان دارد با مشکلات فراوان و تحمل مخارج سنگین مواجه گردید.

4-برای خرید بلیط، دریافت ویزا، خرید تور در داخل و خارج از کشور به دفاتر هوایی و مسافرتی مجاز مراجعه نموده و از مراجعه به واسطه ها خودداری نمایید، به خاطر داشته باشید که حضور واسطه باعث عدم انتقال اطلاعات صحیح و کامل و در نهایت گران تر شدن خدمات ارائه شده خواهد شد.

5- طبق دستورالعمل سازمان متبوع نرخ گشت های داخلی و خارجی براساس نوع خدمات و توافق فی مابین مسافر و دفتر اعمال می شود و شایسته است مسافرین محترم پس از کسب اطلاعات کامل و با در نظر گرفتن تمامی جوانب نسبت به انتخاب خود اقدام نمایند.

6- هنگام عقد قرارداد در مسافرت های داخلی و خارجی مفاد قرار داد را به دقت مطالعه کنید و در صورت مشاهده هر گونه ابهام از کارمند مربوطه دفتر توضیح کافی بخواهید.

7- در ایام خاص (تعطیلات و مناسبت ها) هتل ها و شرکت های هواپیمایی در مورد ارائه خدمات و یا استرداد وجوه پرداخت شده از قوانین ویژه پیروی می کنند. درباره این قوانین در زمان مراجعه به دفتر یا هتل مطلع شده توضیح کامل بخواهید.

8- نظر به اینکه اکثر هتل های معتبر دارای سایت اینترنتی هستند توصیه می شود در صورت امکان با مراجعه به سایت های مربوطه اطلاعات کافی از امکانات و خدمات هتل یا مراکز اقامتی مورد نظر کسب نمایید.

9- به هنگام ترک محل اقامت، مدارک شناسایی شخصی و شماره تلفن و آدرس محل اقامت یا هتل را همراه داشته باشید.

10- مشخصات خود را علاوه بر روی چمدان در محل مناسبی در داخل چمدان نیز بچسبانید.

سفر، مسافرت، جاده

11- چنانچه قصد سفر با اتومبیل شخصی دارید، اتومبیل خود را قبل از سفر از نظر فنی و ایمنی تحت معاینه دقیق قرار دهید.

12-  توصیه می شود از اقامت در منازل شخصی افراد بیگانه که اکثر از نظر بهداشتی و سایر موارد ایمنی در وضعیت مطلوبی نیستند خودداری نمایید و تنها در منازل استیجاری دارای مجوز سازمان استفاده نمایید.

13- از مشارکت در حمل اثاثیه و چمدان افرادی که نمی شناسید خودداری نمایید.

14- به اشخاص بدون اونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه ها و ترمینال ها و سایر اماکن که در ظاهر به قصد کمک یا کنترل مدارک و در باطن با نیت دیگری به شما نزدیک می شوند مطلقاً اعتماد نکنید و از ارائه وسایل همراه خود بخصوص گذرنامه و مدارک شخصی جداً خودداری نمایید.

15- برای جابجایی از فرودگاه، راه آهن، پایانه های اتوبوس سعی نمایید حتماً از سرویس های رسمی و مطمئن استفاده کنید.

16- ساعت حضور در فرودگاه، راه آهن، ترمینال را دقیقاً رعایت نمایید.

17- در صورت سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، لیست داروهای ممنوعه را از دفاتر مسافرتی بخواهید و در صورت اجبار به همراه داشتن داروی ممنوع، نسخه پزشک را همراه داشته باشید.

18- حتی الامکان برای پرداخت هزینه ها از کارت های اعتباری استفاده کنید و سعی نمایید نقدینگی همراهتان به اندازه مورد نیاز و در حداقل ممکن باشد.

19- در صورتی که شخصاَ اقدام به اخذ ویزا می نمایید مستقیماً به سفارت مورد نظر مراجعه کنید و در غیر این صورت از خدمات مربوطه در دفاتر مسافرتی مجاز بهره گیری نمایید و از ارتباط با افراد واسطه و غیر مسئول جدا پرهیز نمایید.

20- جهت خرید یا تبدیل ارز هرگز به افراد ناشناس و دوره گرد مراجعه نکنید. مناسب ترین و مطمئن ترین مکان ها برای خرید یا تبدیل ارز، بانک ها و صرافی ها هستند.

21- در اماکن شلوغ مانند بازارها، زیارتگاه ها و خیابان های پر ازدحام، از وسایل شخصی همراه خود، مراقبت ویژه نمایید.

22- در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در تهران با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران شماره 7- 22576570 فکس 22576576 و یا انجمن دفاتر سفر و گردشگری تهران تلفن 22644013 و در سایر شهرها با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یا انجمن صنفی دفاتر مسافرتی استان تماس حاصل فرمایید.

23- پکیچ کامل سفر به همراه راهنما و بیمه نامه و تأیید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان را کاملاً بررسی کنید.

24- هرگونه مشکلات پیشنهادات، انتقادات و شکایات و یا سئوالات خود را با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در میان بگذارید.

25- لطفا فرم های نظرسنجی را از دفاتر دریافت و پس از پر کردن به آدرس سازمان استان محل اقامت خود ارسال فرمایید.

26- جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت ستاد تسهیلات سفرهای کشور به نشانی www. stsi. ir مراجعه فرمایید.

- خبرگزاری فارس

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش