تبیان، دستیار زندگی
آیا سفر و رانندگی شما ضروری است؟ اگر ضروری است اطمینان حاصل نمایید که شیشه های اتومبیل و چراغ های جلو و عقب (از جمله چراغ های ترمز) تمیز و تمام آنها سالم باشند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رانندگی در زمستان

سفر، مسافرت، جاده، رانندگی

در هنگام مه گرفتگی

آیا سفر و رانندگی شما ضروری است؟ اگر ضروری است اطمینان حاصل نمایید که شیشه های اتومبیل و چراغ های جلو و عقب (از جمله چراغ های ترمز) تمیز و تمام آنها سالم باشند.

از نور پایین استفاده کنید و در صورتی که نمی توانید بیشتر از صد متر مقابل خود را ببینید، چراغ های مه شکن خود را روشن نمایید.

چنانچه قصد دارید سرعت خود را کاهش دهید و به آرامی از ترمزها استفاده کنید تا با روشن شدن چراغ های ترمز، رانندگانی که پشت سر شما حرکت می کنند از کم شدن سرعت شما آگاه شوند. وسایل هشدار دهنده از قبیل،‌ بوق، فلاشر، چراغ های راهنما و غیره را بازدید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید.

اگر مه غلیظ و شدید شد، به آهستگی به منتهی الیه سمت راست سواره رو رفته و توقف نمایید و فلاشر ماشین را به کار بیندازید.

سفر، مسافرت، جاده، رانندگی

در هنگام بارندگی

به یاد داشته باشید در روزهای بارانی و برفی باید با دقت بیشتری رانندگی کرد. زیرا سطح اصطکاک چرخ های اتومبیل با آسفالت سطح سواره رو در چنین مواقعی کاهش می یابد.

توصیه می کنیم با رعایت همه اصول ایمنی و سرعت مطمئن رانندگی کنید تا حادثه ای برای شما و دیگران پیش نیاید.

مسئله دیگری را یادآور می شویم و آن کاهش سرعت در زمانی است که عابرانی در کنار خیابان منتظر وسایل نقلیه هستند و ممکن است حرکت سریع شما باعث پاشیدن آب و گل به آنان شود.

در شرایط یخبندان

در شرایط یخبندان ضمن خودداری از گردش و انحراف ناگهانی، با سرعت مطمئنه حرکت کنید. توجه داشته باشید حتی در صورت پاشیده شدن نمک و شن بر روی جاده، سطح راه ممکن است لغزنده باشد.

حرکت وسایل نقلیه با لاستیک های یخ شکن باعث صدمه زدن به خط کشی و آسفالت خیابان ها می شود. لذا ضروری است که به محض تغییر در وضعیت فیزیکی خیابان ها نسبت به تعویض لاستیک های یخ شکن اقدام نمایید.

به همراه داشتن زنجیر چرخ و توجه به هشدارهای هواشناسی و پلیس را هیچ گاه فراموش نکنید.

سفر، مسافرت، جاده، رانندگی

رانندگی در فصل سرما

۱- قبل از مسافرت در فصل زمستان حتما یك بار به طور آزمایشی زنجیر چرخ خودرو را بسته و آچارهای مورد نیاز را همراه داشته باشید .

۲- از سالم بودن سیستم های فنی خودرو به ویژه سیستم گرمایی و برف پاك کن ها اطمینان حاصل نمایید .

۳- به همراه داشتن وسایل ایمنی و نقشه محل همین طور شماره تلفن های مراكز ضروری می تواند رهگشا باشد .

۴- به همراه داشتن وسایل گرمایی اعم از پتو و ... مقداری آب و آذوقه ضروری است .

۵- داشتن لاستیك زاپاس سالم و جك آماده .

۶- هنگام مسافرت به مناطق سردسیر و كوهستانی در خصوص غافلگیر نشدن در برف و سرما و نیاز به تولید گرما می توان از قبل چند آجر بهمنی را در نفت مدتی قرار داده و آنها را در فویل نگه دارید چنان چه در مكانی نیاز به حرارت داشته باشید هر كدام حداقل دو ساعت خواهند سوخت.

۷- در صورت نداشتن چراغ روشنایی می توان از مخلوط تعدادی قند و خاكستر به عنوان شمع روشنایی استفاده نمود .

۸- برای یخ نزدن شیشه اتومبیل از چسباندن یك تكه مقوا یا روزنامه استفاده شود در صورت یخ زدگی شیشه نباید از برف پاك كن كه احتمالاً لاستیك شیشه شور نیز یخ زده استفاده كرد .

۹ - در صورتی كه قفل اتومبیل یخ زده باشد می توانید از حرارت یك كبریت و یا فندك آب جوش و یا حرارت دهان استفاده كرد .

۱۰- نحوه ترمز در زمین های خیس و یخ زده یادگیری و تمرین گردد .

۱۱- توجه به نقاطی كه احتمالا در اثر بارش سنگین برف علائم راهنمایی و رانندگی را مستور نموده و محل هایی كه احتمال ریزش كوه و سقوط بهمن می رود را مد نظر قرار داد.

سایت ایران توریسم

Irib.ir

هفته نامه آتیه

روزنامه دنیای اقتصاد

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش