تبیان، دستیار زندگی
نخستین نمایشگاه مجازی كتاب كشور با حمایت محتوایی و سیاستگذاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم ویژه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی افتتاح شد. حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان در مراسم افتتاح نخستین...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی كتاب كشور

موسوی هوایی

نخستین نمایشگاه مجازی كتاب كشور با حمایت محتوایی و سیاستگذاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی در مراسم ویژه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌های جمعی افتتاح شد.

حجت‌الاسلام سید جواد موسوی هوایی معاون پژوهشی و آموزشی سازمان در مراسم افتتاح نخستین نمایشگاه مجازی كتاب كشور با تاكید بر این كه مهم‌ترین وظیفه جمهوری اسلامی عدالت فرهنگی است، ادامه داد: سازمان نیز با حمایت از راه‌اندازی نمایشگاه مجازی كتاب، سعی كرده در راستای تحقق «عدالت فرهنگی» در بخش توزیع كتاب، در سراسر كشور گام بردارد.

وی با انتقاد از مركزمحوری و خلاصه شدن بیشتر خدمات فرهنگی كشور در پایتخت، افزود: نمایشگاه مجازی كتاب علاوه بر ارائه خدمات توزیع كتاب به شكل عادلانه در سراسر كشور، می‌تواند به مسیر خوبی برای ارائه كتاب‌های متناسب با فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی تبدیل شود.

موسوی هوایی با بیان این كه ویترین عرضه كتاب در كشور ما برای جوانان مناسب نیست و كتاب‌های منحرف و بی محتوا نیز در آنها به چشم می‌آیند، تصریح كرد: در فضای مجازی فروش كتاب، شرایطی را ایجاد خواهیم كرد كه مسیر دسترسی به كتاب‌هایی كه با واقعیت و حقیقت رابطه بیشتری دارند، به‌ویژه برای جوانان هموارتر شود.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: سازمان در گام‌های بعدی، مترصد راه‌اندازی كتابخانه متمركز دیجیتالی on line است. هم اكنون در 5 استان كشور همچون استان‌های فارس و قزوین كتابخانه دیجیتال به صورت of line در حال فعالیت است.

وی با باین این كه نمایشگاه مجازی كتاب می‌تواند بستر مناسبی را برای فعالیت تمام پژوهشگران و محققان در سراسر كشور فراهم كند، اظهار داشت: سایت book24 یكی از پله‌های نخستین هدف ماست كه جایگاه توزیع كتاب در كشور را متحول می‌كند.

عمادالدین قمی مدیر اجرای سایت book24 نیز در گفتگو با خبرنگاران با تشكر از حمایت‌های معاونت پژوهشی و آْموزشی سازمان تبلیغات اسلامی، گفت: مراحل راه‌اندازی سایت از 18 ماه پیش آغاز شد و هم‌اكنون 30 هزار عنوان كتاب در بانك اطلاعلات سایت از 300 ناشر مختلف به ثبت رسیده كه پیش‌بینی می‌شود این رقم تا مهر امسال به 200 هزار عنوان كتاب برسد.

وی راه‌اندازی این سایت را مصداق خوبی برای حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف عنوان كرد و افزود: ساختار سایت درست مانند نمایشگاه كتاب طراحی شده؛ به‌گونه‌ای كه برای هر ناشر یك غرفه خاص در نظر گرفته شده كه مدیریت آن با خود ناشر است. هزینه ارسال هر تعداد كتاب نیز به هر نقطه از كشور، تنها 950 تومان است.

گفتنی است، شرکت فناوری اطلاعات رایمهر کیش با حمایت محتوایی و سیاست‌گذاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و با هدف توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و همچنین به‌منظور در دسترس بودن کتاب‌های منتشر شده در سراسر کشور، اقدام به راه‌اندازی نمایشگاه مجازی کتاب كرده است.

احساس نیاز به سیستم یكپارچه فروش، دسترسی آسان مخاطبان به تمامی کتاب‌های منتشر شده و آخرین تغییرات آن در سراسر کشور، این شرکت را بر آن داشت تا تحقیقات و بررسی‌های فنی و كارشناسی در این زمینه را در دستور كار خود قرار دهد.

در این راستا طرح نمایشگاه مجازی كتاب بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا و مبتنی بر رفع نیاز مخاطبان در مذاکره با ناشران برای مشاركت دراین موضوع مدنظر قرار گرفت.

توجه به «اقتصاد و مهندسی فرهنگی» بنا بر توصیه مقام معظم رهبری و همچنین زمینه‌سازی اصلاح الگوی مصرف، نهضت نرم‌افزاری و توسعه فرهنگ استفاده از فناوری الکترونیک در راستای پیشبرد اهداف دولت الکترونیک در این بخش از زندگی مردم را می‌توان از شاخص های بارز این پروژه برشمرد.

برخی از دستاوردهای تولید این سامانه نیز عبارتند از:

* تولید نرم‌افزار نمایشگاه مجازی كتاب با امكانات متنوع و پیچیده؛

* ارائه پنل مدیریت فروشگاه برای ورود و ویرایش اطلاعات به ناشران؛

* تجهیز و آماده‌سازی سیستم‌های پاسخگویی و راهنمایی مشتریان؛

* تجهیز و آماده‌سازی سایت‌های جمع‌آوری، بسته‌بندی و ارسال محصولات.

همچنین در این سامانه انواع سرویس‌دهی و پاسخگویی به مشتریان پیش‌بینی شده تا آنها بتوانند در کمترین زمان ممکن بهترین انتخاب را برای رفع نیاز خود داشته باشند و در کوتاهترین زمان، سفارش خود را توسط راه‌های مختلف دریافت و پیگیری كنند.

سیستم تبادل نظر، انتقال تجربیات و فضای باز اطلاعاتی در این سامانه باعث جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و انجام فعالیت‌های مشابه می‌شود تا ناشران را به سوی برنامه هدفمند و مدون به‌منظور بهترین تولید و کاهش هزینه‌های اضافی سوق دهد که این خود باعث راهنمایی مخاطب به بهترین انتخاب می‌شود.

در این سامانه، سفارش‌ها براساس درخواست مشتری و سبد درخواسـت او فــارغ از تعدد ناشـران و... دریافــت می‌شود و كاربر امكان تهیه یك سبد كتاب از چندین ناشر را در یك خرید خود داراست كه باعث جمع‌بندی و ارسال یكجای محصولات شده و هزینه‌های پستی را حتی‌الامكان پایین می‌آورد، با قابلیت تعیین هزینه‌ها براساس سیستم اعتباردهی كه برای نمونه شهرهای محروم، هزینه ارسال كمتری نسبت به سایرین دارند.

این سامانه مجهز به سیستم مقایسه و درجه‌بندی محصولات عرضه‌كنندگان بر اساس تعریف استانداردها و بررسی عملكردها نیز هست.

نقد کتاب‌های منتشر شده که منجر به بهبود مستمر محصولات ناشر و نویسنده خواهد شد، از دیگر ویژگی‌های نمایشگاه مجازی کتاب به حساب می‌آید.

سیستم مدیریت فروشگاه‌ها نیز براین اساس است كه امكان دسترسی ناشران به سفارشات و محصولات را فراهم می‌سازد و ناشر می‌تواند لحظه به لحظه موجودی كتاب‌ها و سفارشات خود را مورد بررسی قرار دهد یا مشخصات محصولات را ویرایش و محصول جدید را اضافه كند.

جستجوی موضوعی و مشخص كتاب هم علاوه بردسته‌بندی‌های مختلف ( براساس نام، نام نویسنده، شابك و ...) برای سهولت دسترسی مخاطب، از دیگر قابلیت‌های این سامانه است.

براین اساس، از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه، می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

* خرید اینترنتی کتاب با تخفیف ناشران؛

* سهولت دسترسی کتاب و منابع اطلاعاتی؛

* نقد و بررسی تخصصی کتاب‌ها توسط کاربران؛

* اخبار و اطلاعات آخرین کتاب‌های منتشر شده؛

* ارسال محصولات به سراسر کشور در کمترین زمان.

گفتنی است،‌ نخستین نمایشگاه مجازی كتاب كشور به نشانی اینترنتی www.book24.ir با حمایت محتوایی و سیاستگذاری معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی 26 مرداد در فرهنگسرای ارسباران افتتاح شد.

تنظیم برای تبیان: هومن بهلولی

روابط عمومی موسسه تبیان