تبیان، دستیار زندگی
رانندگی به ویژه در مسیرهای طولانی، فعالیت خسته کننده ای است. راننده باید توجه و تمرکز خود را حفظ کند. در عین حال که باید ساعت ها در وضعیت ثابت و معینی روی صندلی بنشیند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفر به شرط سلامت

سفر، مسافرت، جاده ، راه

- رانندگی به ویژه در مسیرهای طولانی، فعالیت خسته کننده ای است. راننده باید توجه و تمرکز خود را حفظ کند. در عین حال که باید ساعت ها در وضعیت ثابت و معینی روی صندلی بنشیند.

- همه ما دچار خستگی می شویم. خستگی واکنش طبیعی بدن نسبت به فعالیت های فیزیکی یا فکری سخت و طولانی است مانند رانندگی های طولانی، یک روز کاری پرمشغله، حتی یک فعالیت تفریحی (پیک نیک و گردش طولانی در هوای آزاد، پلاژ، اسکی و...)

- پژوهش ها نشان می دهند که تأثیرات خستگی بر روی راننده با تأثیرات مواد مخدر در این زمینه همسان است. در زمان رانندگی، خستگی حالت عصبی را افزایش می دهد و توانایی بروز واکنش صحیح را مخدوش می کند. با اینکه عکس العمل های طبیعی آرام تر هستند اما راننده در این حالت گرایش دارد سرعتش را بیشتر کند.

- طبیعی است که بعد از ساعت ها رانندگی (روز یا شب) 30 دقیقه کاهش هشیاری بروز می کند. هر اندازه که با رانندگی در مسیرهای طولانی آشنا نباشیم (به خصوص برای رانندگان مبتدی) به همان میزان اهمیت خستگی بیشتر می شود.

- الکل عامل مهم افزایش خطر خواب آلودگی است. نتیجه پیوند «الکل + خواب آلودگی» بسیار مهیب است.

- مشکلات گوارشی، خوردن غذاهای مفصل، غذاهای چرب، چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، غذاهای آماده، خوراکی های شیرین (شیرینی، شکلات و آب نبات) خواب آلودگی را بیشتر می کند. در عوض غذاهای پروتئین دار(گوشت یا ماهی) هشیاری را افزایش می بخشد.

- مصرف برخی داروها باعث بروز خواب آلودگی می شود (داروهای خواب آور، داروهای اعصاب و روان، آرام بخش ها و حتی داروهای ضدسرفه، ضدتهوع، ضد فشارخون، داروهای شل کننده عضلات و آنتی هیستامین ها).

اگر دارو مصرف می کنید حتماً به اثر خواب آلودگی آنها توجه کنید و در مواردی که شک دارید با پزشک خود مشورت کنید.

- توجه کنید قبل از رانندگی، ضروری است "بدون" استفاده از داروهای خواب آور، خوب بخوابید.

- گرمای ماشین به خواب آلودگی کمک می کند.

- بی حوصلگی و یکنواختی جاده ها (به خصوص در آزادراه ها) در به خواب رفتن مؤثر است. به تأثیرات حرکات رفت و برگشت برف پاک کن ها در مناطق بارانی (به ویژه شب ها) توجه داشته باشید.

- نشستن در یک وضعیت به مدت طولانی باعث خواب آلودگی می شود.  تاریکی، خواب آلودگی را بیشتر می کند. در عوض روشنایی به هشیاری کمک می کند اما خیرگی به نور خورشید چشم را خسته می کند.

- صداهای منظم و موزون مانند صدای چرخش ماشین بر روی جاده (به خصوص در آزادراه) خواب آلودگی را تسریع می کند. گوش کردن به موسیقی گیرا یا برنامه های جالب و پویا هشیاری را بهبود می بخشد.

سفر، مسافرت، جاده ، راه

رانندگی در آزاد راه ها

- پس از قرار گرفتن در خط عبور آزاد راه، با توجه به سرعت های مجاز و مشخصات وسیله نقلیه خود (كندرو و تندرو)، در خط تعیین شده حركت نمایید.

- در هنگام تغییر مسیر با حفظ فاصله و احتیاط كامل، از چراغ راهنما و آیینه استفاده نمایید.

- در هنگام نزدیك شدن به محل اخذ عوارض، ضمن امتحان ترمز و كاهش سرعت با توجه به آیینه وسیله نقلیه بدون انحراف به چپ و راست ناگهانی، در مسیری كه قبلاً پیش بینی كرده اید، قرار گیرید.

- جاده همیشه تسلیم راننده و راه باز، وسوسه انگیز است، پس با سرعت غیرمجاز رانندگی نكنید.

- هنگام سفر، كنار آزاد راه توقف نكنید. با كمی حوصله به نزدیك ترین پاركینگ (توقفگاه) می رسید و در صورت ضرورت و نیاز به توقف، خودرو را به شانه خاكی راه هدایت نمایید.

- از بین خطوط، رانندگی كنید و خط سبقت را برای مدت طولانی اشغال نكنید.

- ارتباط عوامل ذکر شده با یکدیگر، خطر کاهش هشیاری را بسیار زیاد می کند.

- سایت سلامت ایران

- سایت آفتاب

روزنامه شاپرک

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش