تبیان، دستیار زندگی
اگر قصد مسافرت با خودروی خود را دارید، به خصوص اگر به منطقه‌ای سردسیر سفر می کنید، طوری رانندگی کنید که خسته نشوید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آماده؟ حرکت!

ماشین، خودرو، سفر

اگر قصد مسافرت با خودروی خود را دارید، به خصوص اگر به منطقه‌ای سردسیر سفر می کنید، طوری رانندگی کنید که خسته نشوید. برای رسیدن عجله نکنید. در فواصلی خودرو را نگه دارید و لحظه‌ای استراحت کنید. برای حفظ هوشیاری خود هنگام رانندگی غذای سنگین نخورید، لباس تنگ و چسبان نپوشید و اگر به بیماری مسافرت مبتلا هستید، مستقیم به جلو نگاه کنید تا حالت تهوع شما کمتر شود (بیماری حرکت یا ماشین گرفتگی، هنگامی بروز می‌کند که فرد داخل خودرو در حال حرکت نشسته و دچار تهوع و استفراغ و سرگیجه می‌شود). از آنجا که داروهای ضدتهوع و سرگیجه ممکن است سبب خواب‌آلودگی شود، اگر پشت فرمان هستید، از این داروها استفاده نکنید. در این خصوص با پزشک خود مشورت کنید.

وسایل اضطراری

احتمالاً در صندوق عقب خودروی خود لاستیک زاپاس و جک دارید ولی غیر از آن باید وسایل دیگری هم داشته باشید تا اگر در راه به مشکلی برخورد کردید، به ویژه در سفرهای طولانی و هوای نامساعد از آن کمک بگیرید. تهیه این وسایل هزینه زیادی ندارد، می‌توانید آنها را در یک کیف یا جعبه محکم و نسبتاً بزرگ جای دهید. این وسایل شامل: پتو، مواد خوراکی خشک، جعبه کمک‌های اولیه، یخ خردکن، نقشه جاده‌ها، بیلچه‌ یا خاک‌انداز، نوار چسب‌ برق، مثلث احتیاط یا منور، چراغ قوه و باتری، زنجیر چرخ، طناب به طول پنج متر، جعبه‌ ابزار، تسمه پروانه یدکی رادیاتور، مخصوص بیرون کشیدن بنزین، سیم اتصال به باتری، قیچی و دبه آب است.

رانندگی در شرایط نامساعد

وقتی اوضاع جوی نامساعد می‌شود، رادیوی خودروی خود را روشن کنید تا پیوسته از وضعیت جوی مطلع باشید. نام استانی را که در آن رانندگی می‌کنید حتماً باید بدانید زیرا رادیوهای مراکز استان پیش‌بینی هوای همان استان را اعلام می‌کنند. اگر در بوران ماندید، داخل ماشین بمانید و پیاده نشوید مگر آنکه در نزدیکی محل امنی ببینید یا بشناسید. اگر مجبور شدید داخل خودرو بمانید، هر از گاهی خودرو را به مدت کوتاهی روشن کنید تا داخل آن گرم شود اما شیشه را کمی پایین بکشید تا با تنفس هوای آلوده مسموم نشوید. دقت کنید برف، لوله اگزوز را مسدود نکرده باشد. در ماشین به مدت طولانی در یک حالت نمانید و فعالیت بدنی مختصری داشته باشید. چراغ سقف ماشین را در شب روشن نگه دارید تا اگر برف جلوی چراغ‌های راهنما و جلو را پوشانده است بتوانید با کمک آن درخواست کمک کنید اگر به غیر از شما فرد دیگری در ماشین هست به نوبت بخوابید. اگر گردباد یا باد شدید می‌وزد، با خودرو زیر ساختمان یا بنای محکم پناه بگیرید. اگر سر پناهی پیدا نکردید، از خودرو خارج شوید و در گودالی روی زمین دراز بکشید و دست‌هایتان را روی سرتان بگذارید.

نقص فنی و پنچر شدن

اگر برنامه‌ریزی دقیقی هم داشته باشید و پیش‌بینی‌های لازم را کرده باشید باز هم ممکن است در میان راه سفر ماشین شما دچار نقص فنی یا پنجری ‌شود. پس در این صورت:

- به ‌طور کامل از جاده خارج شوید و پارک کنید.

- چراغ راهنمای دو طرفه چشمک ‌زن را روشن کنید.

- کاپوت را بالا ببرید.

- در فاصله‌ای از عقب ماشین مثلث احتیاط یا منور را قرار دهید.

- در صورت لزوم ماشین‌های دیگر را راهنمایی کنید تا با ماشین شما تصادف نکنند ولی هرگز جان خود را به خطر نیندازید.

- اگر می‌توانید پنچری ماشین را بگیرید یا نقص را مرتفع کنید، این کار را انجام دهید. در غیر این صورت، اگر در نزدیکی تعمیرگاهی هستید، از آنجا کمک بگیرید و اگر نه در ماشین بمانید تا تعمیرگاه سیار برسد. حتماً شماره تلفن‌های ضروری و امداد خودرو جاده را با خود داشته باشید.

- هفته نامه سلامت

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش