تبیان، دستیار زندگی
کاربر محترم شما می توانید این مطلب را در سه قسمت مطالعه نمایید. در تمام عالم هستی هیچ انسانی وجود ندارد که دقیقاً به من شباهت داشته باشد! من خودم هستم! و هر آنچه که هستم کاملاً منحصر به فرد و یگانه است. من مسئول کارهای خودم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعلامیه ی احترام و اعتماد به نفس ( قسمت اول )

کاربر محترم شما می توانید این مطلب را در سه قسمت مطالعه نمایید.

در تمام عالم هستی هیچ انسانی وجود ندارد که دقیقاً به من شباهت داشته باشد! من خودم هستم! و هر آنچه که هستم کاملاً منحصر به فرد و یگانه است.

من مسئول کارهای خودم هستم و هر آنچه بدان نیاز داشته باشم، اکنون و در اینجا با خود همراه دارم، تا بتوانم از یک زندگی بسیار خوب و کامل و رضایت بخش بهره مند باشم!

من این توانایی را دارم که بهترین جنبه های وجود خود را آشکار سازم و می توانم در دوست داشتن و ابراز علاقه ، حق انتخاب داشته باشم و انسانی کاردان و ماهر باشم و بالاخره هدف و معنایی در زندگی ام و نیز نظمی دقیق در عالم هستی بیابم!

من می توانم با انتخابی که انجام می دهم، خود را پرورش دهم، رشد کنم و در کمال سازش و هماهنگی با خود، دیگران و خداوند مهربان زندگی کنم.

من به راستی مستحق این هستم که در اینجا و هم اینک، کاملاً مورد تأیید و عشق  و محبت دیگران قرار بگیرم و به گونه ای باشم که هم اینک هستم!

من خودم را دوست می دارم، خود را تأیید می کنم، خود را آن گونه که هستم می پذیرم و از همین امروز تصمیم دارم که از زندگی کامل و رضایت بخش بهره مند گردم!

میزان احترام و اتکاء به نفسی که یک انسان از خود آشکار می سازد بر تمام آنچه بیان می دارد، می اندیشد و انجام می دهد تأثیر می نهد. چنین شخصی که از اعتماد به نفس  بالایی برخوردار است از زندگی کمال استفاده و لذت را می برد.

این صفت باطنی دارای دو جنبه ی مکمل هم می باشد: از یکسو برخورداری از نوعی درک و بینش از لیاقت و کاردانی و مهارت های شخصی ؛ از سوی دیگر برخورداری از این اعتقاد راسخ درونی که به عنوان یک فرد، از شأن و مرتبه و ارزشی واقعی بهره مند است.

داشتن احترام و اتکاء به نفس، و نیز دانستن لیاقت باطنی بدین معناست که آدمی بتواند خود را لایق بسیاری از کارها، و نیز سزاوار دریافت احترام از سوی دیگران بداند.

هر قدر انسانی بیشتر برای خود احترام قائل شود و ارزش قابلیت های باطنی خود را بداند بیشتر می تواند در محیط کاری خود، از خلاقیتی جان بخش و شورانگیز استفاده کند و به همان اندازه بیشتر قادر شود در روابط بشری اش با دیگران، از حالتی مثبت گرایانه بهره مند گردد. این موجب می شود که همین شخص، احترام و ادب بیشتری نیز نسبت به دیگران داشته باشد، و کمتر احساس کند که بنا به هر دلیلی، در معرض تهدید دیگران قرار گرفته است و از امکاناتی که به وی اجازه خواهد داد در شادمانی و سعادت زندگی کند، بیشتر بهره مند خواهد گشت.

تأثیر احترام و اتکاء به نفس مناسب

1- چنین شخصی خود را به عنوان موجودی که در حال تکامل است در نظر می گیرد. این شخص از آن چه هست، و از کمبودها و نقایص و اشتباهاتش، ناراحت نمی شود و هیچ نوع خجالتی احساس نمی کند.

2- او سعی می کند خود را بیش از پیش بشناسد و تکامل پیدا کند و با رفتاری مفید و کارساز با دیگران ارتباط برقرار کند.

3- او قبول می کند اعتقاداتش را دوباره مورد بررسی قرار دهد و آنها را زیر سؤال بگیرد و همزمان، برای آنها احترام لازم را قائل شود و به عقاید و باورهای دیگران نیز احترام نهد.

4- او مایل است با دیگران وارد ارتباط شود و بیاموزد که چگونه به شناختن دیگران قادر گردد.

5- او دارای اهداف مشخصی برای زندگی خود می باشد و همه گونه اطلاعات و کمک هایی را که برایش مفید و پرفایده است می یابد تا به اهداف خود دست پیدا کند.

6- او در می یابد چگونه میان وقایع و اتفاقات، تعبیر و تفسیر آنها و نیز احساسات و عواطفی که در این بین تجربه می کند تفاوتی قائل شود و مسئولیت آنها را بپذیرد.

7- او می تواند در لحظه ی حاضر زندگی کند بدون آنکه معنای اصلی زندگیش را (به صورت کلی) از یاد ببرد.

8- او به ارزش های آنهایی که وی را در مسیرش هدایت و راهنمایی می کنند واقف است.

چنین شخصی با خود و دنیای اطرافش در هماهنگی کامل به سر می برد. تمام مشکلات زندگی دقیقاً به میزان بالا و یا کم بودن احترام و اتکاء به نفس بستگی دارد.

ادامه دارد ...

در قسمت بعد به مطلب پرورش احترام و اتکاء به نفس خواهیم پرداخت.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.