تبیان، دستیار زندگی
یك مترجم و عضو هیأت‌ علمی دانشگاه تبریز از ترجمه كتاب «ریشه‌های كلاسیك نظریه‌های جامعه‌شناختی» نوشته «جرج ریترز» نظریه‌پرداز سرشناس حوزه جامعه‌شناسی، خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترجمه اثر ديگري از «جرج ريترز»
ترجمه اثر دیگری از «جرج ریترز»

يك مترجم و عضو هيأت‌ علمي دانشگاه تبريز از ترجمه كتاب «ريشه‌هاي كلاسيك نظريه‌هاي جامعه‌شناختي» نوشته «جرج ريترز» نظريه‌پرداز سرشناس حوزه جامعه‌شناسي، خبر داد.

فاطمه گلابي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با بيان اين مطلب گفت: اين اثر، نظريه‌هاي جديد جامعه‌شناسي جديد را با استناد به ريشه‌هاي كلاسيك آن بررسي مي‌كند، زيرا بسياري از اين نظريه‌ها نيز بر اساس آراي انديشمندان كلاسيك شكل گرفته است.

وي افزود: بر اين اساس مي‌توان ادعا كرد مفاهيم جامعه‌شناسي به نوعي تداوم مي‌يابند و تنها قالب‌هاي بيان آنها در دوره‌هاي مختلف با يكديگر متفاوتند.

گلابي ادامه داد: اين اثر در بررسي تنگاتنگ تمامي نظريه‌هاي معاصر و خاستگاه‌هاي آن، به‌صورت مبسوط به معرفي نظريه‌پردازان نئوماركسيست و مكتب فرانكفورت و بررسي آراي آنها مي‌پردازد.

وي اين اثر را مكمل كتاب «نظريه جامعه‌شناسي در دوران معاصر» از ديگر آثار «جرج ريترز» دانست و گفت: اين كتاب مي‌تواند به عنوان منبع درسي در اختيار دانشجويان جامعه‌شناسي قرار گيرد.

استاد دانشگاه تبريز در پايان گفت: قصد دارم پس از اتمام ترجمه اين اثر، انتشار آن را به نشر كوير بسپارم.

«جرج ريترز» متولد سال 1940 و استاد جامعه‌شناسي دانشگاه مريلند است. شهرت وي بيشتر به خاطر خدماتش به مطالعه «مصرف»، «جهاني شدن»، «متاتئوري» و «تئوري اجتماعي شدن مدرن و پست‌مدرن» است.

او در دنياي آكادميك به خاطر نوشتن كتابي با عنوان «مك‌دونالدي شدن جامعه» شهرت بسياري يافت. اين اثر از شناخته‌‌شده و ارزشمندترين رساله‌هاي جامعه‌شناسي به شمار مي‌آيد. او درباره ايده خود در اين اثر مي‌گويد: «اصطلاح مك‌دونالدي شدن را براي اشاره به فرآيندي ابداع كردم كه در آن اصول رستوران‌هاي غذاي فوري به تدريج بر بخش‌هايي از جامعه آمريكا و نيز بر بقيه جهان مسلط مي‌شوند.»

ريتزر درباره «نظريه سنت وبري» نگاهي منفي دارد و تئوري خود درباره زندگي جامعه كنوني را در رساله‌هايي نظير «جهاني شدن هيچ» بسط و گسترش داده است.