تبیان، دستیار زندگی
كمى غفلت و بى توجهى كافى است تا لذت مسافرت به كام شما و همراهانتان تلخ شود. هیچ چیز بدتر از این نیست كه در تعطیلات با بیمارى هاى مختلفى از جمله امراض ناشى از مصرف آب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلامت جسم در سفر

سفر، مسافرت

كمى غفلت و بى توجهى كافى است تا لذت مسافرت به كام شما و همراهانتان تلخ شود. هیچ چیز بدتر از این نیست كه در تعطیلات با بیمارى هاى مختلفى از جمله امراض ناشى از مصرف آب و غذاى آلوده روبرو شوید. بنابراین توجه به مواردى هرچند جزئى به شما كمك مى كند تا سفرى آرام و بى دغدغه داشته باشید.

درمان بیمارى قبل از سفر

بهتر است از قبل مسافرت، در صورت مشاهده هرگونه علائم بیمارى از قبیل سرفه، تب و لرز، اسهال، استفراغ و ... سریعاً به پزشك مراجعه كنید. همچنین توصیه مى شود افرادى كه سابقه بیمارى دارند یا تحت درمان هستند پیش از سفر با پزشك معالج خود مشورت هاى لازم را داشته باشند. درمان در شهر خودتان خیلى بهتر از اینست كه در تعطیلات به دنبال پزشكان و اورژانس مراكز درمانى شهرهاى دیگر بگردید.

آب، پارچ آب

بهداشت آب

به منظور اینكه در طول سفر از ابتلا به بیماری هاى عفونى در امان باشید، لازم است از آب آشامیدنى سالم و تصفیه شده یا آب هاى داخل بطرى هاى با مارك مطمئن و استاندارد استفاده كنید. نكته قابل توجه اینست كه هرگز از دست فروش هاى كنار خیابان یخ قالبى نخرید، زیرا نمى دانید براى تهیه آنها از چه آبى استفاده شده است. همچنین از شنا و استحمام در آب هاى آلوده بپرهیزید.

بهداشت مواد غذایى

براى جلوگیرى از بروز بیماری هاى ناشى از فساد مواد غذایى، قبل از خرید حتماً به تاریخ تولید و انقضاى آنها توجه كنید. هنگام خوردن میوه و به ویژه سبزیجات، آنها را كاملاً بشویید و ضدعفونى كنید. همچنین از مصرف لبنیات محلى و غیر پاستوریزه به ویژه شیر و پنیر، تخم مرغ عسلى و نیز سایر مواد فاسد شدنى كه در یخچال نگهدارى نمى شوند، خوددارى كنید.

استفاده از رستوران هاى بین راهى معتبر

متأسفانه سطح نظارت و بهداشت در اغلب رستوران هاى بین راهى ابتدایى است. بنابراین در صورت امكان از رستوران هاى مطمئن و قابل اعتماد استفاده كنید. براى ارزیابى سطح بهداشت هم مى توانید شاخص هایی چون وضعیت دستشویى ها، لباس كارگران، نظافت میزها، حضور مگس و سایر حشرات، و تمیزى وسایل صرف غذا مانند قاشق، چنگال، پارچ و... را در نظر بگیرید.

نخوردن بعضى از غذاها

تا حد امكان از سفارش غذاهایى مانند كباب كوبیده، همبرگر، سالادالویه و انواع خورشت و خوراکی هایی مانند دل، جگر، مرغ، مغز و زبان در رستوران هاى بین راهى پرهیز كنید. خورشت ها از جمله غذاهایى هستند كه مى توان آنها را چند بار گرم و مجدداً مصرف کرد، به همین دلیل تشخیص ماندگى این غذاها دشوار است. همبرگر و كباب كوبیده نیز ممكن است با گوشت هاى مانده و نامرغوب تهیه شده باشند. در مورد سالاد الویه هم كه دیگر جاى بحث نیست؛ بیشتر مراحل تهیه این غذا با دست انجام مى شود و سس مایونز به كار رفته در آن از جمله مواردى است كه به سرعت فاسد مى شود.

وسایل سفر

همراه داشتن وسایل بهداشتى مورد نیاز

سعى كنید تمام لوازم شخصى و بهداشتى مورد نیاز را حتماً همراه داشته باشید مانند وسایل استحمام، اصلاح، مسواك و... به علاوه براى حفظ سلامتى خود و همراهانتان هرگز از وسایل شخصى یكدیگر استفاده نكنید و تحت هیچ شرایطى اجازه ندهید كه دیگران هم از لوازم شخصى شما استفاده كنند، حتى اگر با آنها شدیداً رودربایستى داشته باشید!

تكمیل سابقه واكسیناسیون

توجه به این مورد به ویژه در مورد كودكان بسیار اهمیت دارد، چون یكى از راه هاى پیشگیرى از بروز بیماری هایى چون دیفترى، كزاز، سرخك، اوریون، هپاتیت و ... تزریق به موقع واكسن است. همچنین افرادى كه قصد مسافرت هاى طولانى را دارند لازم است سابقه واكسیناسیون خود و همراهانشان را تكمیل کنند و كارت مزبور را همراه خود داشته باشند.

بیمارانى با سابقه دیابت، فشارخون و امراض قلبى

اینگونه افراد باید داروهاى مورد نیاز خود را به مقدار كافى به همراه داشته باشند و از مصرف و خرید داروهاى غیر مجاز و ناشناخته اى كه دیگران تجویز مى كنند، بپرهیزند. طى سفر نیز بهتر است رژیم غذایى توصیه شده از سوى پزشك معالج خود را همچنان رعایت و در صورت مشاهده علائم بیمارى به نزدیكترین مركز درمانى مراجعه كنند. توصیه مى شود بیماران دیابتى كه نیاز به تزریقات دارند نیز در طول سفر به میزان كافى سرنگ و سر سوزن یك بار مصرف و استریل همراه خود داشته باشند.

نیش حشرات

پیشگیرى از گزش حشرات

براى اینكه از نیش برخى از حشرات در امان بمانید، بهتر است جهت استراحت و خواب از مكان هایى استفاده كنید كه داراى در و پنجره هاى تورى دار هستند. در صورتى كه مى دانید محل اقامت شما پر از پشه و سایر حشرات موذى است، حتماً پشه بند همراه خود داشته باشید. كاربرد حشره كش ها هم روش ساده و مؤثر دیگرى براى داشتن یك خواب راحت طى شب هاى سفر است.

روزنامه ایران با تغییر و تلخیص

تهیه و تنظیم برای سایت تبیان: زهره پری نوش