تبیان، دستیار زندگی

  چرا باید گاهی از رسانه‌های اجتماعی دور شویم؟

یک مطالعه نشان داده است که افراد روزانه ۲۶۱۷ بار به تلفن‌های هوشمند خود رجوع می‌کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهسا زحمتکش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دوری از رسانه‌های اجتماعی ،
 یک مطالعه نشان داده است که افراد روزانه ۲۶۱۷ بار به تلفن‌های هوشمند خود رجوع می‌کنند.

 تصور کنید وسط روز است و شما خوشحال و راضی هستید و فکر می‌کنید زندگی بسیار خوب پیش می‌رود. چند دقیقه بین کارهایتان فرصت دارید، بنابراین اینستاگرام را باز کرده و شروع به پیمایش می‌کنید… ابتدا، پست یک دوست را در مورد یافتن شغل رؤیایی او مشاهده می‌کنید. سپس، یک میم سیاسی را لایک می‌کنید و ویدئویی از دوستان دانشگاهتان در یک تعطیلات شگفت‌انگیز را مشاهده می‌کنید.

 به جایی می‌رسید که شغل خود را زیاد دوست ندارید، از سیاست عصبانی هستید و از تمام تعطیلاتی که نمی‌توانید بگذرانید افسوس می‌خورید.

 اگر زمان شما در رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یک ترن هوایی احساسی از مقایسه، کمال‌گرایی و نظرات ناخواسته شده است، ممکن است زمان استراحت فرارسیده باشد. اما چگونه می‌توان از این ترن سواری پیاده شد؟

 9 نشانه که نشان می‌دهد نیاز به استراحت در شبکه‌های اجتماعی دارید


 آدام بورلند، روان‌شناس، علائمی را مطرح می‌کند که ممکن است زمان عقب‌نشینی فرارسیده باشد و توضیح می‌دهد: «این لزوماً مربوط به مقدار زمانی نیست که در رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، بلکه مهم تأثیر منفی‌ای است که بر شما دارد».

  1/ شما بدون دقت برنامه‌ها را بررسی می‌کنید. دکتر بورلند توضیح می‌دهد: «شما در آن لحظه نیستید و گویی با خلبان به سفر رفته‌اید».

  2/ شما همیشه آنلاین هستید. یک مطالعه نشان داده که افراد روزانه 2617 بار با تلفن‌های هوشمند خود ارتباط برقرار می‌کنند! اگر نمی‌توانید عادات خود را به طور هدفمند بررسی کنید، از همسر یا دوست خود بخواهید که آن را بررسی کند.

  3/ شما نمی‌توانید دست از مقایسه بردارید. می‌دانید که رسانه‌های اجتماعی یک حلقه برجسته هستند، اما به‌هرحال احساس بدی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید. دکتر بورلند خاطرنشان می‌کند: «وقتی خودتان را به طور منفی با آنچه در اینترنت می‌بینید مقایسه می‌کنید، می‌توانید احساس کنید که چیزی در زندگی شما کم است.»

  4/ شما FOMO دارید. رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ترس از دست‌دادن، با نام مستعار FOMO را ایجاد کنند و به شما این احساس را بدهند که همه به جز شما، کار جالب و هیجان‌انگیزی انجام می‌دهند. دکتر بورلند می‌گوید: «مردم اغلب می‌گویند که این باعث می‌شود احساس کنند چیز فوق‌العاده‌ای در جریان است که از دست می‌دهند.»

  5/ احساس ناامنی می‌کنید. شبکه‌های اجتماعی به شما این احساس را می‌دهد که به‌اندازه کافی خوب نیستید. او ادامه می‌دهد: «حتی در بزرگسالی، مردم به من می‌گویند که آنها را یاد 13 سالگی می‌اندازد که مثلاً چرا به مهمانی دوستانشان دعوت نشده‌اند و شاید واقعا خوب و جذاب نیستند ، این واقعاً می‌تواند به احساسات عمیق‌تر ناامنی کمک کند.»

  6/ شما از هر چیزی که آنلاین می‌بینید اذیت می‌شوید. اگر رسانه‌های اجتماعی هر بار که وارد آن می‌شوید، چشمانتان را خیس می‌کند، وقت آن است که از این سیستم خارج شوید.

  7/ احساس می‌کنید از زندگی واقعی جدا شده‌اید. مطمئناً، این رسانه اجتماعی نامیده می‌شود، اما در واقع می‌تواند باعث شود بیشتر احساس تنهایی کنید. به‌جای نوشیدن یک فنجان قهوه با یک دوست، از طریق ارتباطات مجازی گفتگو می‌کنید. دکتر بورلند می‌گوید: «وقتی ارتباط مستقیم انسانی نداشته باشید، می‌توانید احساس انزوا کنید.»

  8/ زندگی شما واقعی به نظر نمی‌رسد. آیا تابه‌حال احساس کرده‌اید که نمی‌توانید از کاری که انجام می‌دهید بدون اینکه ابتدا درباره آن پست ارسال کنید لذت ببرید؟ شاید مدام از وعده‌های غذایی قبل از غذا عکس می‌گیرید یا نمی‌توانید بدون ارسال پست از یک مهمانی عبور کنید.

  9/ و در نهایت... این فضا دیگر برای شما سرگرم‌کننده نیست. این علامت فراگیر همه موارد دیگر را در بر می‌گیرد. آیا رسانه‌های اجتماعی شما را شاد می‌کند یا شما را به پایین می‌کشاند؟ اگر دومی است، وقت آن است که عقب‌نشینی کنید.

 مزایای استراحت از رسانه‌های اجتماعی

 زمان بیشتر: وقتی ساعت‌های بی‌شماری را صرف پیمایش نمی‌کنید، می‌توانید تمام آن زمان را صرف انجام هر کاری که می‌خواهید کنید. یک سرگرمی انتخاب کنید، کمی بخوابید و حضوری با دوستانتان معاشرت کنید.

 وضوح جدید: ترک یک عادت می‌تواند به شما کمک کند نگاهی عینی‌تر به احساسی که در شما ایجاد می‌کند داشته باشید. دکتر بورلند می‌گوید: «شما شروع به فکرکردن به این می‌کنید که در مقابل تعاملات نادرست یا سطحی چگونه وقت خود را صرف می‌کنید و با چه کسی در ارتباط هستید.»

 قدردانی عمیق‌تر: آفلاین بودن می‌تواند دیدگاه شما را تغییر دهد تا نسبت به آنچه که دارید بیشتر احساس قدردانی کنید، نه اینکه برای چیزهایی که ندارید ابراز تأسف کنید. دکتر بورلند می‌گوید: «به‌جای فکرکردن به اینکه نمی‌توانم باور کنم که آنها دوباره در تعطیلات‌اند و من در خانه گیر کرده‌ام، می‌توانید روی چیزهای خوب زندگی خود تمرکز کنید».

عزت‌نفس بالاتر: رسانه‌های اجتماعی می‌توانند برای اضطراب و اعتمادبه‌نفس پایین لغزنده باشند و نشان‌داده‌شده است که بر تصویر بدن برخی افراد تأثیر می‌گذارد. خروج از سیستم، حتی برای چند روز، ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

 خلق‌وخوی بهتر: یک مطالعه نشان داد که کاهش زمان رسانه‌های اجتماعی منجر به افزایش سلامت روان و رفاه می‌شود. شرکت‌کنندگان حتی کاهش افسردگی و تنهایی را گزارش کردند.

 بعد از وقفه در شبکه‌های اجتماعی چه باید کرد؟

 شما دوباره آنلاین شده‌اید و اکنون در تلاش هستید تا بفهمید که چگونه درس‌هایی را که از استراحت خودآموخته‌اید، حفظ کنید و به آنها احترام بگذارید. اما چگونه؟ دکتر بورلند چند نکته نهایی را برای تبدیل این احساس قطع ارتباط به یک عادت پایدار به اشتراک می‌گذارد.

برای اینکه استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به حداقل برسانید، باید تغییراتی در روال خود ایجاد کنید. مثلا روز خود را به‌جای جستجوی آنلاین با پادکست شروع کنید. قبل از خواب به‌جای پیمایش بی‌خیال، کتاب بخوانید.

به‌جای اینکه گوشی خود را در طول روز کاری روی میز بگذارید، با گذاشتن آن در کیف یا کشو در مقابل وسوسه مقاومت کنید.

  زمان مشخصی از روز را در نظر بگیرید که می‌توانید ویدئو بسازید و عکس‌ها را ویرایش کنید، به‌جای اینکه وقتی با دوستان و عزیزانتان بیرون هستید، این کار را بلافاصله انجام دهید. این به شما کمک می‌کند تا در لحظه حضور داشته باشید و درعین‌حال زمان برای تولید محتوا نیز در نظر بگیرید.

  وقتی برای خواب آماده می‌شوید، تلفن خود را در اتاق دیگری نگه دارید.

 حساب‌هایی را که دنبال می‌کنید فهرست کنید و هر چیزی را که به دردتان نمی‌خورد حذف کنید.

 برای حفظ دیدگاه جدید خود در مورد رسانه‌های اجتماعی و نقشی که در زندگی شما ایفا می‌کند، به طور مداوم از خود بپرسید که چگونه می‌خواهید انرژی خود را مصرف کنید. دفعه بعد که متوجه شدید که روی تلفن خود چمبره زدید یا آماده شرکت در نبرد در بخش نظرات هستید، از خود بپرسید: آیا این چیزی است که برای من مهم است؟ با انرژی محدود و گرانبهایم چه کار دیگری می‌توانستم انجام دهم؟

 به تلاش‌های خود برای صرف زمان کمتر در رسانه‌های اجتماعی فکر کنید، همان‌طور که در مورد یک رژیم تمرینی جدید یا اتخاذ عادات غذایی سالم‌تر فکر می‌کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که فوراً در آن کامل باشید، به‌خصوص به این دلیل که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند اعتیادآور شوند.

مطالعات نشان داده است که حدود سه هفته طول می‌کشد تا متوجه مزایای زمان محدود رسانه‌های اجتماعی شوید. به آن زمان بدهید و هرازگاهی منتظر برخی دست‌اندازها و سرخوردن در جاده باشید. اما اجازه ندهید آنها شما را از اهدافتان منصرف کنند.