تبیان، دستیار زندگی

 برای تربیت خودمان چه کردیم؟

در چند هفته گذشته، درباره مدیریت احساسات و خودتربیتی صحبت کردیم که همه آن‌ها را اینجا مرور می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا قربانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مدیریت احساسات ، خودتربیتی ،
در چند هفته گذشته، درباره مدیریت احساسات و خودتربیتی صحبت کردیم که همه آن‌ها را اینجا مرور می‌کنیم؛

۱. قرار شد خوب آن‌ها را بشناسیم و برایشان اسم گذاری کنیم

۲. باید بفهمیم که باعث چه واکنش های فیزیکی می‌شوند

۳. چه‌طور به وجود می‌آیند و چه چیزی باعث می‌شود تشدید یا تضعیف شوند

۴. فهمیدیم که به احساساتمان احترام بگذاریم و آنها را سانسور نکنیم

 ۵. جمله هایی مثل اینکه من هیچ وقت عصبانی نمی‌شوم و فلانی دائما شاد است را هم باید حذف کنیم. چون همه ما آدمیم و تمام احساسات را دریافت می‌کنیم

به طور کلی صحبت کردن در مورد احساستتان مهم است. وقتی با یک نفر در مورد احساستان، واکنش و علت آن حرف می‌زنید، می‌توانید بهتر بفهمید که چه چیزی از آن احساس و واکنش شما درست بوده است.

تازمانی که در مورد آن مسئله صحبت نکردید تحلیل درونی آن همراه با سوگیری و ندیدن تمام نقاط آن موقعیت خواهد بود. اما اگر واقعا کسی را برای صحبت کردن نداشتید یا نمی‌توانستید درباره آن گفتگو کنید از نوشتن شروع کنید.

مهم نیست چه قدر ادبی و قشنگ مینویسید فقط بنویسید و بگذارید هرچه در ذهنتان می‌گذرد خارج شود. خیلی وقت‌ها عصبانیت و ناراحتی ما تنه‌به‌تنه هم می‌زنند و باعث می‌شوند درباره یک مسئله پیش پاافتاده بیش ازحد ناراحت شویم درحالیکه قبلا از موضوع دیگری ناراحت شده‌ایم.

یادتان باشد که ما برای واکنش درست به احساساتمان و پردازش درست آنها به انرژی کافی نیاز داریم. یکی از راه‌های کسب انرژی خواب است. اگر میخواهید احساساتتان را پردازش و مدیریت کنید باید خواب باکیفیت و کافی داشته باشید و یادتان باشد بد خلقی و مود پایین حین خواب الودگی به شدت تقویت می‌شود.

 مورد بعدی هم تغذیه سالم است. رژیم قند و شکر که این روزها هم در فضای مجازی سر و صدا شده شاید خوب باشد اما بهترین توصیه این است که همه چیز را به حد تعادل مصرف کنید و تغذیه سالم را فراموش نکنید.مورد آخر درباره انرژی، خود انرژی مغز و یا انرژی روانی است که بعدا در مورد آن صحبت می‌کنیم.

برای مدیریت یک حس و یا یک موقعیت گاهی باید از آن دور بشوید. حتما شما هم شنیدید می‌گویند وقتی عصبانی هستی از اون موقعیت دور شوید. نه فقط وقتی که عصبانی هستید، بلکه وقتی که خیلی ذوق دارید هم از موقعتی که هستید فرارکنید. در این صورت به ذهنتان اجازه می‌دهید از آن احساس دور شود و درست تر و منطقی تر فکر کند.

و نکته آخر
گاهی به احساستان اجازه استراحت بدهید. بد نیست که چند ساعتی در هفته را به این اختصاص بدهید که احساس خاصی نداشته باشید. فقط یک ورزش روتین انجام بدهید، کتاب نخوانید، فیلم نبینید و درگیر فضای مجازی نباشید. بگذارید چند لحظه‌ای احساس خاصی نداشته باشید و فقط آرامش و خلا را تجربه کنید.