تبیان، دستیار زندگی

 چرا تضاد در فرهنگ زیست جنسی بین دختران و پسران جوان در حال افزایش است؟ 

چرا پسران ضدفمینیست و دختران فمینیست‌تر می‌شوند؟

در سالهای اخیر تفاوت‌های فرهنگی نقش مهمی در ایجاد گرایش‌های سیاسی درسطح جهان داشته است. محافظه‌کار و لیبرال بودن یک گرایش سیاسی است اما ابعاد فرهنگی مهمی دارد که در این متن محور اصلی بحث است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن بیگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تضاد در فرهنگ زیست جنسی ، پسران ضدفمینیست ،  دختران فمینیست‌، دختران ، پسران ، جوان ،
در سالهای اخیر تفاوت‌های فرهنگی نقش مهمی در ایجاد گرایش‌های سیاسی درسطح جهان داشته است. محافظه‌کار و لیبرال بودن یک گرایش سیاسی است اما ابعاد فرهنگی مهمی دارد که در این متن محور اصلی بحث است. افراد محافظه‌کار بیشتر موافق نقش‎های سنتی مردانه و زنانه و حفاظت از نهاد خانواده و مخالفت بیشتر با ابعادی از فمینیسم هستند اما لیبرال‌ها نظراتی مخالف با محافظه‌کاران در مورد نقش‌های جنسیتی، خانواده و فمینیسم دارند و بیشتر بر آزادی‎های فردی تاکید دارند. از شواهد مختلف آماری و خبری مشخص است که در سطح جهان پسران جوان بیشتر به سمت افکار محافظه‌کارانه و دختران جوان به سمت افکار لیبرالی گرایش پیدا کرده‌اند و این تضاد در حال افزایش است. اما چرا این پدیده رخ داده است و پیامد آن چیست؟

تضاد در فرهنگ زیست جنسی ، پسران ضدفمینیست ،  دختران فمینیست‌، دختران ، پسران ، جوان ،
طبق نظرسنجی گالوپ که در نمودار بالا می‌بینید از سال 1999 تا 2023 در آمریکا گرایش به لیبرالیسم در بین زنان 18 تا 29 سال از حدود 29 درصد به 40 درصد افزایش پیدا کرده است. اما این گرایش لیبرال در این بازه 24 ساله بین پسران جوان آمریکایی 18 تا 29 سال تقریبا ثابت و حدود 25 درصد باقی مانده است. بنابراین شکاف فرهنگ جنسی بین جوانان آمریکایی افزایش پیدا کرده است.[1]

در کره جنوبی نیز به علت وجود سربازی، سواستفاده بعضی زنان از جنبش می‌تو و سخت‌تر شدن ازدواج به دلیل بیکاری و افزایش فاصله طبقاتی، زندگی پسران سخت‌تر شده است و جنبش حقوق مردان در کره جنوبی و شکل افراطی آن به شکل زن ستیزی در بین پسران جوان کره جنوبی و به خصوص در بستر فضای مجازی افزایش پیدا کرده است. این جنبش طرفدار حفاظت از خانواده و حقوق مردان و مخالف با بخشی از بدنه فمینیسم است.[2]

رشد جنبش‌های راست محافظه‌کار در کشورهای اروپایی نیز بخشی از انرژی خود را از مردان معترض به قوانین و فرهنگی که علیه حقوق مردان است، می‌گیرد. بنابراین می‌توانیم رشد جنبش حقوق مردان را پدیده‌ای جهانی بدانیم.

پیامدهای رشد جنبش محافظه‌گرایی جنسی در جهان

به طور کلی جریان جهانی محافظه‌گرایی جنسی را می‌توان حاصل همراستا شدن 5 جنبش فرهنگی دانست. حقوق مردان، گروه‌های ضد همجنس‌بازی، حامیان نهاد خانواده و فمینیست‌های محافظه‌کار موج سوم و ضدفمینست‌های مردسالار که مبانی، ریشه‌ها و پیامدهای هر کدام از این 5 جنبش فرهنگی در غرب را در آینده تبیین می‌شود. اما در مجموع رشد جنبش محافظه‌کاری جنسی که بیشتر هم در میان مردان است دو پیامد مهم جهانی خواهد داشت.  

38 درصد از مردان جوان آمریکایی معتقدند که «وقتی مردان و زنان به مشاغل و وظایفی که به طور طبیعی برای آنها مناسب هستند پایبند باشند، جامعه بهتر می‌شود».[3] به نظر می‌رسد با روندی آرام، باور به مفید بودن نقش‌های جنسیتی در جهان به خصوص در میان مردان جوان در حال رشد است. همچنین رشد افکار ضد فمینیستی به معنای این است که احتمال بیشتر دارد تا زنان و پسران جوان در مورد اهداف زندگی یا تقسیم کار در خانه یا قوانین خانواده دچار تضاد شوند و به همین دلیل به موانع ازدواج جوانان اضافه شده است.

پیامد مهم سیاسی رشد جنبش محافظهگرایی جنسی در جهان این است که احزاب سیاسی محافظه‌کار ملی‌گرا نیز رشد خواهند کرد و رهبرانی مانند ترامپ در آمریکا، پوتین در روسیه و اردوغان در ترکیه طرفدار بیشتری خواهند داشت زیرا از حامیان حفاظت از نهاد خانواده سنتی، مخالف همجنسگرایی و نماد مردانگی هستند.

علل رشد جنبش محافظه‌گرایی جنسی

جریان لیبرال و اصلی رسانه‌ای جهان عمده علل رشد جنبش جهانی محافظه‌گرایی جنسی را از سه ریشه هراس اخلاقی، ملی‌گرایی و بنیادگرایی مذهبی می‌دانند که موج پوپولیسم سیاسی ملی گرا برای جذب رای سوار این سه جریان اجتماعی می‌شود. اما به نظر می‌رسد منافع نهاد خانواده سنتی برای جامعه و اهمیت دادن به حقوق مردان به اندازه حقوق زنان و زیان‌های زیاد رشد همنجس‌بازی برای جامعه محور مطالبات جریان جهانی محافظه‌کاری جنسی در جهان است. در واقع هرچه زمان می‌گذرد جریان لیبرالیسم جنسی به پشتوانه سرمایه‌داری جهان‌وطنی درگیری شدیدتری را با جنبش محافظه‌گرایی جنسی به پشتوانه ملی‌گرایان و دینداران شکل می‌دهد.

پی نوشت:
[1] https://news.gallup.com/poll/609914/women-become-liberal-men-mostly-stable.aspx
[2] https://pursuit.unimelb.edu.au/articles/why-south-korea-s-young-men-are-turning-conservative
[3] https://www.americansurveycenter.org/newsletter/are-young-men-becoming-conservative/