تبیان، دستیار زندگی

 ۳ روش ایمن یخ‌زدایی گوشت و مرغ

طبق استاندارد ایمنی غذایی USDA محدوده دمایی ۵ الی ۶۰ (C°) به Danger one یا محدوده خطر معروف هست در این محدوده باکتری‌ها به سرعت تکثیر شده و هر ۲۰ دقیقه تعدادشان ۲ برابر می‌شود. از این رو، قرار دادن گوشت در دمای محیط به جهت یخ‌زدایی عملی غیر ایمن است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : طاهره چک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یخ‌زدایی گوشت و مرغ
طبق استاندارد ایمنی غذایی USDA  محدوده دمایی ۵ الی ۶۰ (C°) به Danger one یا محدوده خطر معروف هست در این محدوده باکتری‌ها به سرعت تکثیر شده و هر ۲۰ دقیقه تعدادشان ۲ برابر می‌شود. از این رو، قرار دادن گوشت در دمای محیط به جهت یخ‌زدایی عملی غیر ایمن است.

چون ممکن است مرکز گوشت هنوز یخ باشد در حالی که دمای سطح آن در محدوده خطر قرار گرفته است. حال اگر گوشتی که از مغازه می‌خرید از قبل نیز به درستی حمل یا نگهداری نشده باشد خطر تکثیر بیش از حد باکتری‌ها هنگام یخ‌زدایی باز هم افزایش می‌یابد.

به همین جهت USDA توصیه می‌کند که گوشت یا مرغ در یخچال دمای بین ۱ تا ۵ (درجه) یخ‌زدایی شود تا میزان رشد باکتری‌ها در کمترین حالت خود باشد در این روش بسته به سایز گوشت، ممکن است ۸ تا ۴۸ ساعت طول بکشد.

به منظور یخ‌زدایی سریعتر گوشت رو در کیسه ضد آب قرار داده و در ظرف حاوی آب سرد زیر ۵ درجه سانتی‌گراد غوطه‌ور کنید.

هر ۳۰ دقیقه یکبار آب ظرف رو عوض کنید تا زمانی که یخ آن کاملا باز شود. یخ‌زدایی در مایکرویو سریعترین راه بوده و بی خطر است اما باعث پخت گوشت می‌شود.

نتیجه‌گیری

برای یخ‌زدایی گوشت‌های منجمد، بهتر است از قبل برنامه‌ریزی کنید و آنها را در یخچالی که دمای ثابت و ایمن را تامین می‌کند یعنی زیر ۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.

سه راه مطمئن برای یخ‌زدایی گوشت یا مرغ وجود دارد در یخچال در آب سرد و در مایکروویو.