تبیان، دستیار زندگی

با بابام تا صبح اختلاف دارم!

من می‌گویم تفاوت، شما بخوانید شکاف یا گسست بین نسلی. به هرحال خانواده خیلی وقت است می‌داند ما با آنها متفاوتیم. دردش هم همین است فکر نکنید این تفاوت‌ها کم خانواده را اذیت می‌کند. حالا می‌خواهیم یک دور این شکاف بین نسل‌ها را دوره کنیم و ببینیم توی چه چیزهایی زمین تا آسمان باهم فرق می‌کنیم و چطور می‌شود این فاصله ها را کم کرد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهرا قربانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکاف نسل‌ها ، خانواده  ، نوجوان ،  فرهنگ ، فناوری ، ارتباطات ، اقتصاد ، سیاست ، تحولات اجتماعی  ، تکنولوژی ، رسانه‌ها ،
من می‌گویم تفاوت، شما بخوانید شکاف یا گسست بین نسلی. به هرحال خانواده خیلی وقت است می‌داند ما با آنها متفاوتیم. دردش هم همین است فکر نکنید این تفاوت‌ها کم خانواده را اذیت می‌کند. حالا می‌خواهیم یک دور این شکاف بین نسل‌ها را دوره کنیم و ببینیم توی چه چیزهایی زمین تا آسمان باهم فرق می‌کنیم و چطور می‌شود این فاصله‌ها را کم کرد.

شکاف نسلی یا شکاف نسل‌ها، اختلاف نظر بین یک نسل و نسل دیگر در مورد باورها، سیاست یا ارزش‌هاست. شکاف نسل اغلب به شکاف درک شدن بین افراد جوانان و والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شان اشاره دارد. این اختلاف می‌تواند در موضوعات مختلفی مانند فرهنگ، فناوری، ارتباطات، اقتصاد و سیاست هم باشد. خلاصه همین است که انقدر نسبت به خانواده و معلم و بزرگترها احساس دوری می‌کنیم. این اختلاف می‌تواند بخاطر عوامل زیادی باشد مثلا:

1. عوامل اجتماعی: احتمالا شما هم تحلیل‌هایی درباره فضای اجتماعی جامعه دارید که هیچ‌جوره خانواده قبولش ندارد. تغییرات در فرهنگ، فناوری، اقتصاد و تحولات اجتماعی می‌توانند شکاف نسلی را تشدید کنند.

2. تفاوت‌های فرهنگی: اگر سختتان است تفاوت‌ در اعتقادات، آداب و رسوم، زبان و سبک زندگی بین خودتان و بزرگترها را تحمل کنید بخاطر همان شکاف نسلی در فرهنگتان است.

3. تحصیلات و فرهنگ تحصیلی: ما حتی در زاویه دیدمان نسبت به تحصیلات هم با خانواده دچار شکافیم.

4. تغییرات اقتصادی: تورم، زیاده‌خواهی و تغییرات در اقتصاد می‌توانند تفاوت‌هایی در نگرش به مسائل اقتصادی بین نسل‌ها ایجاد کند. مثلا همین خودما که پدر و مادر را از نظر فکر اقتصادی گاهی اصلا قبول نداریم.

5. تکنولوژی و رسانه‌ها: اصلی ترین اختلاف بابزرگترها تولد و پیشرفت‌های تکنولوژی و تأثیر رسانه‌ها بر نگرش‌ها و ارتباطات در نسل است.

6. تغییرات در ساختار خانواده: پایین آمدن تعداد اعضا خانواده و گردن گرفتن همه وظایف خانواده توسط پدر و مادر تفاوت‌ زیادی در زاویه دید ارزش‌ها میان نسل‌ها ایجاد کرده است.