تبیان، دستیار زندگی
نوآوری شامل هشت جزء اساسی عمل کننده است که به عنوان زمینه فرهنگی ایفای نقش می کنند و به وسیله زمینه جهانی احاطه شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل عملیاتی نوآوری
 نوآوری

نوآوری شامل هشت جزء اساسی عمل کننده است که به عنوان زمینه فرهنگی ایفای نقش می کنند و به وسیله زمینه جهانی احاطه شده اند.

عوامل عبارتند از:

1. چالش ؛ نیروی جلو برنده نوآوری

نوآوری ، طبق تعریف به معنای انجام کار به صورت متفاوت ، یافتن محدوده های جدید و ریسک کردن است. دلیلی برای تکانهای شدید یک قایق وجود دارد ، بینشی که چه کار باید انجام دهیم و یا ترس عمیقی که چیزی تغییر نکند ، این چالش است.

هرچه یک چالش بزرگ تر باشد و تعهد به انجام آن از عهده مابالاتر باشد ، تلاشهای نوآوری ، انرژی بیشتری می طلبد.

ما معمولا موارد شگفت انگیزی نظیر فرود آمدن بشر برروی کره ماه و یا طراحی نقشه ژنی انسان را به عنوان چالش در نظر می گیریم ؛ اما هر سازمانی می تواند چالشهای نوآوری منحصر به فرد خود را دارا باشد.

2. تمرکز برمتقاضی ؛ نیروی هدایت کننده نوآوری

تمامی نوآوران باید بر ارزش خلاقیت برای ارضای نیاز متقاضی تاکید داشته باشند ، تعامل با متقاضیان و فهم نیازهای آنها یکی از بهترین راههای کشف فرصتها و قابلیتهای جدید و انگیزه برای اجرایی ساختن آنهاست.

در یکی از شرکتهای تولید کننده محصولات پزشکی ، بخشی از فعالیتهای نوآوری تحت عنوان اکتشاف نامیده می شود؛ این فعالیتی است که کارکنان را تشویق می کند تا مشاهدات مکرر و منظمی از رفتار مشتریان داشته باشند.

3. خلاقیت ؛ مغز نوآوری

همه چیز از یک اندیشه آغاز می شود و سازمانهای نوآور دریافته اند که اندیشه ها می توانند از هر جایی برخیزند. این سازمانها به جای تاکید بر مالکیت بر ایده ها سعی می کنند تا نتایج را مالک شوند.

4. ارتباطات؛ شریان حیات نوآوری

جریان آزاد اطلاعات ، عقاید و احساسات ، شریان حیات نوآوری است. هم زیر ساختهای نو آوری و هم حمایت و پشتیبانی از آن بایستی در سازمانها به وجود آید تا جریان باز اطلاعات تقویت شود.اطلاعات به هنگام ، اساس توانمندی است که امکان اخذ تصمیمات عالی را برای مدیران عملیاتی فراهم می سازد.

5. همکاری ؛ قلب نوآوری

نوآوری یک فرآیند گروهی است؛ غذای این فرآیند تعامل اطلاعات و قدرت تیمی است. نوآوری به وسیله ساختارها و سیاست ها ی نامناسب و همچنین سیستم پاداش دهی که تنها به تلاشهای فردی پاداش می دهد دچار شکست می شوند

6. تکمیل ؛ عضلات نوآوری

نوآوری های جدید، پروزه هایی هستند که به صورت موفقیت آمیزی به عنوان عقاید برتر مطرح شدند و با مهارتهای بالا (نظیر تصمیم گیری ، زمان بندی ، نظارت و...) اجراشدند و با مهارتهای بالا (نظیر تصمیم گیری ، زمان بندی ، نظارت و...) اجرا شدند. سازمانهای نوآور می دانند که جشن موفقیت بخش مهمی از پایان یک پروژه صرف نظر از سطح اهمیت و موفقیت آن است ؛ البته باید اطمینان کسب کرد که پروژه ها در راستای اهداف و ماموریت اصلی شرکت است.

7. نظارت و بازنگری ؛ نردبان فرآیند نوآوری

ارزیابی اهداف و نتایج و هزینه منفعت پروژه های جدید ، یک اقدام ضروری است . درس گرفتن از نتایج پروژه های موفق و ناموفق ،بینشی را برای ما ایجاد می کند که براساس آن موفقیتهای بعدی امکان پذیر می گردد.

8. فرهنگ؛ محدوده ایفای نقش نوآوری

فرهنگ، انعکاس رهبری ، هنجارها ، ارزشها و نمود عینی و قابل دید چگونگی انجام کار و رفتار افراد سازمان با یکدیگر است. فراهم ساختن محیطی که منعطف است، افراد را توانمند می کند، به ایده های کارکنان احترام می گذارد ، ریسک را تحمل می کند، به ایده های کارکنان احترام به کارکنان را سرلوحه کارهای خویش قرار می دهد و تفریحات را تشویق می کند، جهت ایجاد نوآوری ضروری است.

اقدامات عملی برای سلامت سیستم نوآوری

1. هراس را در سازمان خود از بین ببرید . نوآوری به معنای انجام چیزی جدید است؛ برخی کارها ممکن است به نتیجه نرسند . اگر افراد از شرکت هراس داشته باشند ، به افرادی خلاق مبدل نخواهند شد.

2. نوآوری را به عنوان جزئی از سیستم ارزیابی عملکرد برای هر شخص مطرح کنید. سازمانها باید از کارکنان خود در پایان دوره ، ارزیابی و سوال کنند که چه نوآوری انجام دادند و تاثیر آن بر کار چه بوده است؟

3. فرآیند و سیستم نو آوری را مستند سازی کنید به نحوی که هر فرد آن را درک کند و نقش خود را نیز در این فرایند به روشنی دریابد.

4. آزادی عمل کافی به کارکنان خود اعطا کنید تا آنها قادر باشند ایده ها و فرصتهای جدید را مطرح و با عوامل درون سازمانی و برون سازمانی همکاری کنند.

5. اطمینان حاصل کنید تمامی اعضای سازمان استراتژی کلی را درک کرده اند و همچنین کلیه تلاشهای نوآوری در راستای استراتژی کلی است؛ البته سیستم باید به صورتی باشد که ایده های خارج از چارچوب رانیز که مفید نظر می رسند مدیریت کند.

6. به افراد آموزش دهید که محیط را برای روندهای جدید ، فن آوری های نوین و تغییرات چارچوبهای فکری متقاضیان، مورد بررسی و آزمایش قرار دهند.

7. به افراد آموزش اهمیت تنوع در سبکهای تفکر ، تجربیات ، دیدگاه ها و تخصصها را آموزش دهید. همچنین انتظار تنوع و تفاوت را درکلیه فعالیتهای نوآوری داشته باشید.

8. معیارهای مطلوب بر ایده آل استوار است. با وجود این ، معیارهای محدودتر نیز می توانند مارا به حالت ایده آل نزدیک تر بسازند و آنها به نوبه خود براساس تجارب ، مفروضات و چارچوبهای ذهنی قبلی ما متصل می گردند

9. تیم های نوآوری از تیم های پروژه ای معمول متفاوت اند .آنها نیازمند ابزارها  و چارچوبهای فکری متفاوتی هستند.کارکنان را به اندازه کافی در این زمینه ها آموزش داده هدایت کنید تا هنگام کا در تیم های نوآوری موفق باشند.

10. سیستم مدیریت ایده ها را ایجاد یا تهیه کنید تا افراد تشویق شوند فرصتها و قابلیتهای جدید را شناسایی ، ایجاد یا ارزیابی و ایده های خود را ارائه کنند.


منبع:خشت اول                            تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمیه