تبیان، دستیار زندگی
کاری بکنید که هر طلبه احساس مسئولیت داری در قم کند؛ صبح که بلند می شود، همچنان که به فکر برنامه درس و بحث روزانه اش است، بداند که برای آن هدف چه کار باید بکند؟ این شکل ایده آل کار است و حد اعلی می باشد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقایان شورای مدیریت لطفا بخوانید !

آقایان شورای مدیریت لطفا بخوانید!

کاری بکنید که هر طلبه احساس مسئولیت داری در قم کند؛ صبح که بلند می شود، همچنان که به فکر برنامه درس و بحث روزانه اش است، بداند که برای آن هدف چه کار باید بکند؟ این شکل ایده آل کار است و حد اعلی می باشد؛ لیکن اگر این کار هم نشود، همین اندازه معلوم باشد که شما می خواهید ده سال دیگر چه اتفاقی در قم بیفتد و حوزه  در ده سال دیگر چه فرق و تفاوتی با امروز داشته باشد. این، تعقیب همان هدف است. این را مشخص کنید و بر اساس آن هدف ، برنامه ریزی نمایید.(1)

اگر حوزه کارش به آنجا برسد که طلبه نسبت به مسایل انقلاب ، احساس بی تفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود. یکی از مهم ترین وظایف هر مجموعه مسئولی در حوزه علمیه قم  و بقیه حوزه های علمیه ، این است.(2)

اگر طلبه نا امید شد، شما چیزی در دست نخواهید داشت؛ مراجع هم چیزی نخواهند داشت. این نکته مهمی است. سعی بشود که طلاب ، مایوس  و مسئله دار نشوند.(3)

باید به جوانان میدان داده بشود. از فکر تازه- نه به معنای پذیرش، بلکه به معنای بررسی و گزینش- استفاده کنید، تا کسانی که دارای ابتکارند، قدمهای خوب را بردارند. ای بسا استعدادهای برجسته ای وجود داشته باشد. اینها، گم و دفن نشود.(4)توصیه امام به فضلا و مدرسان این بود که به نظر طلاب جوان انقلابی مومن توجه شود و با آنها گرم بگیرند.(5)

امروز دیگر روزی نیست که ما اجازه بدهیم، یک روز  یا یک ساعت از عمر جوانی متدین و آماده برای تلاش و مجاهدت در راه دین- یعنی یک طلبه- هدر رود.طلبه، این است. اگر طلبه، متدین نبود، طلبه نمی شد.اگر برای مجاهدت در راه دین آمادگی نداشت، طلبه نمی شد؛ حتی شاید بشود گفت که اگر عاشقانه این راه را دوست نمی داشت، طلبه نمی شد. بنابر این، جوانی با این خصوصویات، در روزی که اسلام توفیق پیدا کرده است یک نظام مبتنی بر اندیشه و تفکر و جهان بینی را در معرض دید بشریت قرار دهد، نباید وقتش هدر رود.(6)

پی نوشت ها:

1.بیانات مقام معظم رهبری در  دیدار با مجمع  نمایندگان طلاب و فضلاء 7/9/1368

2. بیانات مقام معظم رهبری درآغاز درس خارج فقه 14/6/1374

3. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء 7/9/1368

4. بیانات مقام معظم رهبری در آغاز درس خارج فقه 14/6/1374

5. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار  با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء7/9/1368

6.بیانات مقام معظم رهبری در آغاز درس خارج فقه 14/6/1374

تهیه و تنظیم برای تبیان: سید کریم قاسم زاده- گروه حوزه علمیه