تبیان، دستیار زندگی
پس از جنگ و با به غنیمت گرفتن موشک های آلمان و دسترسی به نقشه ها و مهندسین آلمان روند پیشرفت شوروی سرعت گرفت .موشک های زمین به هوای روسی (شوروی سابق) باکد SA به معنای زمین به هوا شناخته می شوند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پدافند هوایی زمین پایه ی روسی (1)

پیشینه ی فعالیت موشکی روسیه به زمان قبل از جنگ جهانی دوم بر می گردد . اما پس از جنگ و با به غنیمت گرفتن موشک های آلمان و دسترسی به نقشه ها و مهندسین آلمان روند پیشرفت شوروی سرعت گرفت .موشک های زمین به هوای روسی (شوروی سابق) باکد SA به معنای زمین به هوا شناخته می شوند .

موشک سام یک گاید   SA – 1

این سامانه در سال 1950 و بر اساس موشک دفاع هوایی آلمانی R 101  ساخته شد . این مجموعه از هدایت راداری بهره می گیرد .

یک مجموعه از این سامانه قادر به رهگیری 30 هدف هم زمان و هدایت 3 موشک به سمت یک هدف است . این موشک تاریخچه چندان موفقی نداشت .

مشخصات :

طول:    12 متر

قطر:    71 سانتی متر

سرجنگی    250 کیلوگرم ترکش شونده

موشک سام یک گاید

موشک سام دوگاید لاین   SA – 2

این سامانه در سال 1957 عملیاتی گردید . این موشک بیشتر در مقابل اهداف غیر مانور پذیر کارایی دارد و در برابر جنگنده های مانور پذیر مدرن مانند Su 35  ,  F – 22  کارایی چندانی ندارد . این موشک در جنگ ویتنام جهنمی  برای  نیروهای آمریکایی ایجاد  کرد  و  سبب سقوط حدود 20 فروند هواپیما از انواع  52  B-و فانتوم F – 4  و F 105   گردید . این موشک در جنگ تحمیلی توسط عراق بکار گرفته شد وتلفات زیادی به ما وارد ساخت .

مشخصات :

طول : حدود 8 .10 متر

قطر :  50 سانتی متر

برد :  حداقل 7 و حد اکثر 43 کیلومتر

سرجنگی : 195 کیلوگرم ترکش شونده

موشک سام دوگاید لاین

موشک سام 3    گوا    SA – 3

این موشک در اواخر دهه ی شصت به خدمت وارد شد . این سامانه برای درگیری با اهداف در ارتفاع پایین و میانی مناسب است .

موشک از موتور دو مرحله ای سوخت جامد بهره می برد . سرجنگی ترکش شونده 60 کیلوگرمی شدید موشک عواقب هولناکی برای هدف رهگیری شده توسط این موشک ایجاد می نماید . بسیاری این موشک را رقیب هاوک آمریکایی می دانند .

این سامانه در جنگ های ویتنام و اعراب و اسرائیل خسارات سنگینی به آمریکایی ها و اسرائیلی ها وارد نمود .  متأسفانه در جنگ تحمیلی این موشک مزاحمی همیشگی برای فانتوم های ما در ارتفاع پایین بود .جالب است بدانید صربستان به کمک نمونه ی بهینه سازی شده ی این موشک موفق به سرنگون کردن یک فروند جنگنده رادار گریز F 117  گردید .

مشخصات :

طول :  1 / 6 متر

قطر :   37  سانتی متر

برد :   تا 22 کیلومتر

سرجنگی : 60 کیلوگرم ترکش شونده

موشک سام 3    گوا

موشک سام چهار  گین فول  SA – 4

این موشک در سال 1967 وارد خدمت گردید . سام چهار موشکی میان برد است و برای اهداف در ارتفاع متوسط و بالا است . البته بعداً مدلی برای درگیری با اهداف پایین نیز ساخته شد . سام چهار از چهار بوستر کمکی سوخت جامد و یک موتور رم جت بهره می گیرد .

برای مقابله با اختلالات الکتریکی به یک سامانه ی کنترل آتش الکترواپتیکی نیز مجهز است . سرجنگی 135 کیلوگرمی موشک شرایط هولناکی را برای جنگنده ی رهگیری شده با این موشک در ارتفاع بالا به وجود می آورد . البته این موشک تا به حال شرایط واقعی نبرد را تجربه نکرده است .

مشخصات :

طول : 8 / 8  متر

قطر :  86  سانتی متر

برد :  8 تا 30 کیلومتر

سرجنگی : 135 کیلوگرمی ترکش زا

موشک سام چهار  گین فول

فیلم آزمایش یکی از انواع موشک ها را در اینجا ببینید

تهیه و تنظیم :  مصطفی کبیری