تبیان، دستیار زندگی
برای ماه رمضان امسال چهار هزار و 127 دقیقه برنامه ترکیبی، هزار و 735 دقیقه برنامه قرآنی، 14 هزار و 207 دقیقه برنامه افطار، 13 هزار و 516 دقیقه سخنرانی، 11 هزار و 895 دقیقه ادعیه، هفت هزار و 646 دقیقه فیلم و سریال، شش هزار و 279 دقیقه میزگرد و گفتگو، دو هز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

77 هزار دقیقه برنامه برای ماه رمضان

سریال ماه رمضان

دبیر شورای معارف سیما با تاکید بر تنوع ساختار در برنامه‌های ماه رمضان از تهیه و تدارک 76 هزار و 796 دقیقه ویژه‌برنامه برای پخش در این ایام و پخش محدود ربنای استاد شجریان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری پرویز فارسیجانی دبیر شورای معارف سیما درباره برنامه‌های رمضان امسال برگزار شد و فارسیجانی گفت: ما از ابتدای سال برای ماه رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مردم بتوانند از رمضان به خوبی بهره‌مند شوند. بنابراین جلسات کارشناسی بسیاری در این باره برگزار و از تجربیات و نظرسنجی‌‌ها سال‌های گذشته استفاده کردیم.

ربنای استاد شجریان یک اثر متعلق به همه مردم است و ما سعی می‌کنیم به صورت محدود از آن استفاده کنیم. علاوه بر آن برای تنوع ربناها برنامه‌ریزی متنوعی هم انجام داده‌ایم.

وی در ادامه افزود: در مجموع سعی کرده‌ایم نقاط ضعف را با تدبیر به حداقل برسانیم و نقاط برتر خود را قوت ببخشیم. آخرین جلسه برنامه‌های ماه رمضان دیروز با حضور رئیس سازمان صدا و سیما برگزار شد. در مجموع همت والای مدیران شبکه‌های سیما و برنامه‌سازان جای تقدیر دارد، چون سعی کردند بهترین برنامه را برای ماه رمضان تهیه کنند.

دبیر شورای معارف سیما گفت: ماه رمضان امسال چند ویژگی دارد. اول اینکه مزین به سال اصلاح الگوی مصرف است. در واقع تلاش کردیم فرمایش مقام معظم رهبری را اصلی‌ترین سیاست و راهبرد رمضان قرار دهیم. علاوه بر آن رمضان امسال در تابستان با هفته‌ دفاع مقدس و بازگشایی مدارس تقارن یافته و سعی کردیم برنامه‌ها با حال و هوای این ایام منطبق باشد.

سریال ماه رمضان

فارسیجانی اشاره کرد: در برنامه‌ریزی امسال هدف اصلی را کمک به ایجاد رفتار خالصانه و فاضله قرار دادیم و از طریق برنامه‌های مختلف تلاش کردیم این اتفاق بیفتد. توجه ویژه به معارف قرآن کردیم تا بتوانیم فرهنگ درست دعا را ترویج دهیم. ارتقای کمی و کیفی برنامه‌های سیما در ماه رمضان از دیگر برنامه‌های شورای معارف سیما بود.

دبیر شورای معارف سیما یادآور شد: امسال خیلی روی تنوع ساختار تاکید داشتیم. بنابراین در ساختارهای مختلف از جمله مسابقه، مستند، جنگ، ترکیبی برنامه‌های متنوعی تهیه شده و سهم ویژه برای تنوع ساختار قائل شدیم. همچنین از توان برونمرزی و مراکز استان‌ها هم برای برنامه‌های ماه رمضان استفاده کردیم.

وی در ادامه افزود: سایت شورای معارف سیما هم امروز به صورت رسمی افتتاح شد و دو هفته بعد از پایان ماه رمضان هم جشنواره برنامه‌های ماه رمضان سیما برگزار می‌شود.

فارسیجانی اشاره کرد: برای ماه رمضان امسال چهار هزار و 127 دقیقه برنامه ترکیبی، هزار و 735 دقیقه برنامه قرآنی، 14 هزار و 207 دقیقه برنامه افطار، 13 هزار و 516 دقیقه سخنرانی، 11 هزار و 895 دقیقه ادعیه، هفت هزار و 646 دقیقه فیلم و سریال، شش هزار و 279 دقیقه میزگرد و گفتگو، دو هزار و 976 دقیقه احکام، سه هزار و 125 دقیقه میان‌برنامه، هزار و 742 دقیقه مولودیخوانی، مرثیه‌خوانی و مناجات و 9 هزار و 550 دقیقه ویژه سحر پخش می‌شود.

ماه رمضان امسال چند ویژگی دارد. اول اینکه مزین به سال اصلاح الگوی مصرف است. در واقع تلاش کردیم فرمایش مقام معظم رهبری را اصلی‌ترین سیاست و راهبرد رمضان قرار دهیم. علاوه بر آن رمضان امسال در تابستان با هفته‌ دفاع مقدس و بازگشایی مدارس تقارن یافته و سعی کردیم برنامه‌ها با حال و هوای این ایام منطبق باشد.

وی گفت: "شب‌ هزار و یکم" ساعت 22:40، "اغما" 00:10 بامداد و "و این لحظه یعنی سلام" برای شب‌های قدر از شبکه یک پخش می‌شود. مجموعه‌های "گذر از پائیز" ساعت 21:30 و "دسیسه" ساعت 17:20 و یک فیلم سینمایی از شبکه دو روی آنتن می‌رود. "پنجمین خورشید" ساعت 20:15 از شبکه سه، مجموعه "نامه‌ها" هر روز از شبکه چهار، مجموعه "تهاجم" هر روز ساعت 13:20 از شبکه تهران و مجموعه "روز حسرت" هر روز ساعت 16 از شبکه قرآن پخش می‌شود.

وی درباره پخش ربنای شجریان توضیح داد: ربنای استاد شجریان یک اثر متعلق به همه مردم است و ما سعی می‌کنیم به صورت محدود از آن استفاده کنیم. علاوه بر آن برای تنوع ربناها برنامه‌ریزی متنوعی هم انجام داده‌ایم.

فارسیجانی در پایان مراسم نام همه برنامه‌ها که در ماه رمضان از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود را مطرح و درباره برنامه‌ توضیحات مختصری ارائه کرد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی