تبیان، دستیار زندگی
بار دیگر به روزهای پایانی ماه شعبان رسیدیم و مسأله ی آغاز ماه رمضان مطرح شد. البته معمولا بحث رؤیت هلال ماه شوال از بحث هلال رمضان، توجه بیشتری به خود جلب می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت  رؤیت پذیری هلال ماه رمضان 1430

بار دیگر به روزهای پایانی ماه شعبان رسیدیم و مسأله ی آغاز ماه رمضان مطرح شد. البته معمولا بحث رؤیت هلال ماه شوال از بحث هلال رمضان، توجه بیشتری به خود جلب می کند.

وضعیت  رؤیت پذیری هلال ماه رمضان 1430

چندین قرن است که منجمین در طول تاریخ، با فعالیت های رصدی و محاسباتی سعی در ارائه ی ضابطه ای داشته اند که بتوانند رؤیت پذیری هلال ماه را پیش بینی کنند. مدل ها و روشهای پیش بینی رؤیت پذیری هلال ماه از زمان بابل باستان شکل گرفتند و در دوره ی اسلامی با دقت و قوت بیشتری به راه خود ادامه دادند.

اکنون با پیشرفتهای چشمگیری که در تمامی علوم مخصوصاً نجوم صورت گرفته است، ارائه ی این ضابطه ها با دقت بسیار بیشتری امکان پذیر شده است. ولی آنچه باید بدان توجه نمود این است که مدار ماه و شاخصه های رؤیت پذیری و وضعیت جوی به اندازه ای پیچیده و گوناگون است که همچنان در بعضی موارد پیش بینی رؤیت پذیری هلال با قطعیت ممکن نیست.

هلال ماه رمضان امسال از آن هلال هایی است که به نمی توان راجع به آن حکم کرد، چرا که از طرفی سن بالایی دارد و در نتیجه ضخیم است، ولی از طرف دیگر، در لحظه ی غروب خورشید ارتفاع کمی دارد و اگر افق گردو غبار داشته باشد، ممکن است در ایران با چشم غیرمسلح دیده نشود.

وضعیت هلال ماه رمضان 1430

طبق محاسبات منجمین و با استفاده از معیارهای مختلف پیش بینیِ رؤیت پذیری، این هلال در شامگاه جمعه 29 شعبان، 30 مردادماه 88 در بخشهای جنوبی ایران، در صورت نبود گرد و غبار با چشم غیر مسلح و قسمتهای شمالی با ابزار رصدی قابل رؤیت خواهد بود.

طبق پیش بینی آقای قاضی میرسعید و رستمی، هلال ماه مبارک رمضان در مناطق منتهی الیه جنوب شرقی- جنوب و جنوب غربی ایران در شرایط آب و هوایی بسیار مناسب با چشم غیر مسلح و در سایر نقاط ایران با چشم مسلح قابل رویت می باشد ، بدیهی است در مناطق شمال شرقی- شمال وشمال غربی کشور عزیزمان رصدگران محترم نیاز به ابزار قوی تری خواهند داشت تا بتوانند هلال ماه مبارک رمضان را رویت کنند.

علت اینکه با قطعیت نمی توان راجع به رؤیتپذیری هلال رمضان امسال با چشم غیرمسلح حکم کرد این است که این هلال در لحظه ی غروب خورشید ارتفاع کمی از افق دارد (حدود 8ر4 درجه) ولی حدود 25 دقیقه بعد از غروب خورشید، در افق غربی غروب می کند، و با توجه به ضخامت بالای هلال (2%) امکان رؤیت هلال بالا می رود. بنابراین وضعیت گرد وغبار در افق غربی تأثیر زیادی بر رؤیت این هلال کم ارتفاع خواهد داشت، و از آنجا که پیش بینی وضعیت هوا و گرد و غبار دشوار است، قضاوت درباره ی رؤیت پذیری هلال با چشم غیرمسلح در بعضی از نقاط ایران با قطعیت نخواهد بود.

کجاها؟

هلال ماه رمضان درغروب روز جمعه در مجمع الجزایرفیلیپین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، هندوستان، پاكستان به جز شمال شرقی آن، جنوب ایران، كشورهای حوزه خلیج فارس، عربستان سعودی، یمن، جنوب عراق، اردن، جنوب سوریه و لبنان با چشم غیرمسلح رؤیت خواهد شد.

موقعیت ماه و خورشید در افق غربی در لحظه ی غروب خورشید

در شمال كشورچین، افغانستان، جنوب تركمنستان، آذربایجان، تركیه، شمال عراق، مركز و شمال سوریه وشمال لبنان با ابزار اپتیكی قابل رؤیت است، بدیهی است این هلال در سایر نقاط آسیا از جمله در شمال و شمال شرقی این قاره قابل مشاهده نخواهد بود.

آقای قاضی میرسعید در خصوص رؤیت پذیری هلال ماه در قاره آفریقا و قاره اروپا گفت: هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه در تمام قاره آفریقا با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است و هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه در جنوب قاره اروپا مثل كشورهای اسپانیا، پرتغال، جنوب ایتالیا، یونان، قبرس با ابزار (دوربین و یا تلسكوپ) قابل مشاهده و در سایر مناطق اروپا هلال ماه حتی با ابزار اپتیكی قوی نیز قابل رؤیت نخواهد بود.

قاضی میرسعید افزود: هلال ماه رمضان در غروب جمعه در مركز و جنوب ایالات متحده آمریكا، آمریكای مركزی و آمریكای جنوبی با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است، این هلال در شمال آمریكا فقط با ابزار اپتیكی قابل رؤیت خواهد بود.

در اینجا نقشه هایی درباره ی پیش بینی رؤیت هلال بر اساس معیاری با نام «عوده» در شامگاه 30 امردادماه 1388، ارائه می گردد.

نقشه رؤیت پذیری هلال ماه رمضان 1430

نقشه های رؤیت پذیری هلال رمضان 1430 در غروب روز جمعه 30 امرداد 1388، 29 شعبان 1430 بر اساس معیار «عوده»

در این تصویر رنگ قرمز نشان دهنده ی عدم امکان رؤیت به هیچ وجه می باشد. رنگ سفید غیر قابل رؤیت، رنگ آبی رؤیت با چشم مسلح، رنگ صورتی رؤیت با چشم غیر مسلح و رنگ سبز نشاندهنده ی  امکان رؤیت هلال به آسانی می باشد. همانطور که در تصویر دیده می شود، قسمت اعظم نیمه ی جنوبی ایران، در قسمت صورتی رنگ قرار می گیرد.

امکان رؤیت هلال در شامگاه پنجشنبه 28 مرداد؟

آقای قاضی میرسعید در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: در غروب پنج‌شنبه 29 امرداد هلال ماه مبارك رمضان در هیچ نقطه‌ای از جهان جز در منطقه كوچكی در اقیانوس آرام جنوبی قابل رؤیت نخواهد بود.

طبق محاسبات منجمین و با استفاده از معیارهای مختلف پیش بینیِ رؤیت پذیری، این هلال در شامگاه جمعه 29 شعبان، 30 مرداد ماه 88 از مناطق جنوبی ایران با چشم غیر مسلح و از مناطق شمالی آن با ابزار رصدی، قابل رؤیت خواهد بود.

آغاز رمضان

بنابراین طبق فتوای مراجعی که رؤیت پذیری هلال در خاک ایران را ملاک آغاز ماه می دانند، چه به رؤیت با چشم مسلح فتوا دهنده و چه غیر مسلح، شنبه 31 امرداد ماه، آغاز ماه رمضان 1430 در ایران خواهد بود.

منابع:

http://www.icoproject.org/

http://www.ugcs.ir

http://www.farsnews.com

تألیف:

ا.م.گمینی