تبیان، دستیار زندگی
همراهش را به‌پاكت روی میزش می‌چسباند تا با این حركت نمایشی نزدیكی دو همسایه تاریخی را به‌تصویر بكشد. اندكی بعد آنها را از هم دور می‌كند تا به زبان اشاره فاصله فوتبال دو كشور را كه به‌رغم همسایگی در دو قاره متفاوت به‌مستطیل س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نگاهی به کارنامه سرمربی معروف پاس


تلفن همراهش را به‌پاكت روی میزش می‌چسباند تا با این حركت نمایشی نزدیكی دو همسایه تاریخی را به‌تصویر بكشد. اندكی بعد آنها را از هم دور می‌كند تا به زبان اشاره فاصله فوتبال دو كشور را كه به‌رغم همسایگی در دو قاره متفاوت به‌مستطیل سبز می‌روند نشان دهد.

گرچه انگلیسی می‌داند اما ترجیح می‌دهد به زبان مادری مصاحبه كند: «اینطور راحت‌تر می‌توانم مضامین مدنظرم را منتقل كنم.» موهای جوگندمی و چهره‌ای صمیمی دارد. لباسی غیركلاسیك به‌تن كرده و روبروی فرش قرمزرنگ تشریفاتی هتل المپیك نشسته است. آخرین هماهنگی‌ها در حال انجام است.

«ژنرال رفته است تا پول پیش قرارداد را آماده كند.» این جمله را كه می‌شنود چشم‌های رنگی‌اش را لحظه‌ای باز و بسته می‌كند و اندكی بعد می‌خواهد سر تمرین بازیكنان حاضر شود. همه چیز برای امضای قرارداد مربی صاحب نام ترك آماده شده است. مربی سابق تیم‌ملی تركیه جایگزین مجید جلالی شده است.

قیمت این مربی ترک برای همه معما شده است چراکه مطبوعات ترک از مبلغ 2 میلیون و 400 هزار دلاری برای 5/1 سال خبر می دهند ولی این خبر با واقعیت فوتبال ایران در تضاد است و غیرممکن . بعضی از منابع آگاه به مسائل باشگاه پاس از قرارداد 500 هزار دلاری و ماهیانه 4000 دلار به همراه یک باب منزل مسکونی در سعادت آباد صحبت می کنند که این امر معقول به نظر می رسد .

با گالا در نیمه نهایی یوفا

مصطفی دنیزلی سال 1949 در ازمیر تركیه به‌دنیا آمد. بین علائقش فوتبال را برگزید و از بین نفرات حاضر، زمینه مهاجم شدن را. طولی نكشید كه دنیزلی چپ‌پا جای خود را باز كرد و شد مهاجم باشگاه «آلتای ازمیر». ستاره بخت دنیزلی جوان درخشید و او را‌ به‌عنوان بهترین بازیكن وقت باشگاهش معرفی كرد. اندكی بعد سابقه عضویت در باشگاه گالاتاسرای را به آلبوم بازیگری‌اش افزود. آرام‌آرام به اولین صندلی نیمكت ذخیره‌‌ها نزدیك شد. دوران مربیگری دنیزلی اما با چنان افتخاراتی همراه شد كه دوران بازیگری‌اش را تحت‌الشعاع قرار داد.

مصطفی حالا دیگر كلكسیونی از افتخارات را در كارنامه‌اش ثبت كرده است. تركیه سه‌تیم فوتبال مطرح دارد. فنرباغچه، بشیكتاش و گالاتاسرای. دنیزلی هر سه تیم ترك را قهرمان لیگ كشورش كرده است، اما این همه افتخارات مرد سال آرام فوتبال تركیه نیست. او گالا را تا نیمه نهایی جام یوفا نیز بالا برد.

سرمربیگری تیم‌ملی تركیه

سال 1996 مهارت مصطفی او را در رأس تیم‌ملی تركیه قرار داد. دنیزلی خوب می‌دانست كه برای ماندن باید نتیجه بگیرد. همین تفكر او را تا سال 2000 دررأس هرم نگه‌داشت و افتخار حضور در جمع هشت تیم برتر اروپا را نصیبش كرد. مربی مسلمان نه‌تنها تیم ملی فوتبال تركیه را به‌عنوان هشت قدرت برتر اروپا شناساند بلكه پایه‌گذار حركتی شد كه دو سال بعد «گونش» آن را تكمیل كرد. فوتبال تركیه بر سكوی سوم جهان ایستاد و بازیكنان ترك راهی باشگاه‌های معتبر شدند.

دنیزلی 55 ساله درباره آغاز مربیگری‌اش به پاس جوان می‌گوید: «17 سال پیش برای نخستین بار مربی تیمی به‌نام اسكی اسپورت شدم. اتفاقاً اولین بازیمان هم مقابل گالاتاسرای بود. خاطرم هست كه آن بازی را یك بر صفر بردیم.»

دهكده فوتبال

مذاكرات به اطلاع مدیرعامل پاس می‌رسد و مقرر می‌شود پس از صرف ناهار در هتل المپیك سرمربی سابق تیم‌ملی تركیه تمرین بازیكنان پاس را از نزدیك ببیند و بعد دو مصطفی پشت میز قرارداد بنشینند. یك طرف آجورلو و آنسوی دیگر دنیزلی. حضور این مربی مطرح بین‌المللی در تیم پاس قطعی شده است. از دنیزلی خواسته می‌شود ایده‌اش را درباره فوتبال بیان كند: «فوتبال مثل زندگی درون یك دهكده كوچك است. دهكده‌ای با انواع و اقسام تفكرات. فوتبال یك جنگ كوچك است با رعایت اصول جوانمردانه.»

دنیزلی: نصف امتیاز هم مهم است

اطلاعاتی را كه مسؤولان پاس درباره تیم‌های رقیب در جام باشگاه‌های آسیا جمع‌آوری كرده‌اند با تأمل می‌خواند؛ «تیم قطری تیم خوبی است.» دنیزلی نمی‌داند كه پاس از چنین مربی صاحب‌نامی انتظاری جز آوردن كاپ قهرمانی آسیا به ایران ندارد.

- آقای دنیزلی! تا چه اندازه فوتبال ایران را می‌شناسید؟

من مسابقات ایران را در بازی‌های جام ملت‌های آسیا دیده‌ام. مسابقه ایران و آمریكا را نیز در جام جهانی بادقت زیر نظر گرفته‌ام. بازی ایران و استرالیا را هم همین‌طور. بازیكنان ایرانی را هم كم و بیش می‌شناسم. بازیكنانی چون علی دایی، علی كریمی، مهدی مهدوی‌كیا، خداداد عزیزی و...

- فكر می‌كنید فوتبال ایران برای رشد بیشتر چه چیزی كم دارد؟

شما بازیكنان خوبی دارید اما فراموش نكنید تكنیك آنها پایین است و هنوز تا رسیدن به حد استاندارد فاصله دارند.

- حضور شما در باشگاه پاس چه پیامی برای رقیبان خواهد داشت؟

چون هنوز شناختم از رقیبان كامل نیست نمی‌توانم در این باره چیزی بگویم. دنیزلی بعد چشمكی‌ می‌زند و انگشت اشاره‌اش را تا نیمه می‌گیرد و می‌گوید: «نصف امتیاز هم برایمان مهم است.» سرمربی سابق تیم‌ملی تركیه عقیده دارد كه فوتبال در 6، 7 سال اخیر بكلی تغییر كرده است: «سیستم بازی تیم‌ها عوض شده و عمدتاً به فكر بازی هجومی هستند.» چنین اظهارنظری از جانب دنیزلی شاید بیانگر دیدگاه فكری‌اش نیز باشد. كارشناسان او را یك مربی با تاكتیك‌های هجومی می‌دانند.»

خانه‌ای در سعادت‌آباد

‌هنگام صرف غذا مدام میز را ترك می‌كند تا پاسخگوی تلفن همراهش باشد. ظاهراً علاقه دنیزلی به مصاحبه با خبرنگاران ترك بی‌حد است. تا آخرین لحظه هم كه می‌خواهد به‌سمت باشگاه پاس حركت كند دست از گفت‌وگو با تلفن همراهش برنمی‌دارد. وقتی هم كه درباره تهیه مكانی برای استقرار خانواده شش‌نفری‌اش سخن به‌میان می‌آید، منطقه سعادت‌آباد را پیشنهاد می‌كند. گویی پیش از آمدن اطلس تهران را مرور كرده است: «از سعادت‌آباد بیست دقیقه‌ای می‌توانم به باشگاه بیایم.»

سرمربی ترك داخل تویوتای سفیدرنگی كه از جانب باشگاه پاس برایش فرستاده شده می‌نشیند و پس از رسیدن به باشگاه یكراست به زمین چمن ورزشگاه شهید دستگردی می‌رود. زمین چمن را تست می‌كند و نظرش را درباره مرتب كردن زمین ارائه می‌دهد. دنیزلی مربی عملگرایی است. پاشنه پایش را محكم به‌زمین می‌زند تا از مرغوبیت زمین اطمینان حاصل كند. بعد هم اوراقی كه حاوی عكس و مشخصات بازیكنان پاس است ورق می‌زند و درباره برخی از آنان با همكارش صحبت می‌كند. مدیرعامل باشگاه پاس در جایگاه ویژه ورزشگاه شهید دستگردی منتظر سرمربی جدید تیمش است. دنیزلی كه وارد می‌شود كنار آجورلو می‌نشیند تا پشت درهای بسته تمرین بازیكنان را به‌نظاره بنشیند.

خداداد عزیزی: تغییر می‌كنیم

بازیكنان در رختكن آماده می‌شوند تا تمرین عصرگاهی‌شان را زیر نظر دنیزلی انجام دهند. هنوز كسی نمی‌داند قرارداد مربی ترك قطعی شده یا خیر. خداداد عزیزی چای به‌دست خارج می‌شود.

- نظرتان درباره مربیگری دنیزلی در تیم پاس چیست؟

ایشان آنقدر بزرگ است و سوابق درخشانی دارد كه جای صحبت كردن برای ما باقی نمی‌گذارد.

- پیش‌بینی‌تان از نتیجه ایجاد این تغییرات چیست؟

استنباط من این است كه افكار و ایده‌های آقای دنیزلی نتیجه‌بخش باشد.

عزیزی چایش را تمام می‌كند و مقابل چشمان دنیزلی وارد زمین می‌شود. چارچوب سبزی كه هفته‌های آینده پیراهن‌های سبز را جور دیگری به‌حركت وا خواهد داشت.

دنیزلی و حفظ شأن استاد

تمرین كه تمام می‌شود نوبت معارفه است. بازیكنان پاس یك به یك دست دنیزلی را می‌فشارند و مصطفی آجورلو، مصطفی دنیزلی را به‌عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال پاس معرفی می‌كند.

پس از نامه احترام‌آمیز مدیرعامل باشگاه پاس كه حكم پایان مسؤولیت جلالی بود اینك حضور مربی سرشناسی چون دنیزلی بجای جلالی احترام دیگری است به جایگاه استاد. هرچند جلالی دیگر در پاس نیست اما با جایگزینی مربی بزرگی چون دنیزلی می‌توان شأن استاد را حفظ شده تلقی كرد. پاس دنیزلی چند هفته دیگر باید راهی مسابقات باشگاه‌های آسیا شود. بعد از اروپا اینك پهناورترین قاره جهان منتظر هنرنمایی مربی ترك‌تبار مسلمان پاس است.