تبیان، دستیار زندگی
در نشست تخصصی واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد خلیل‌الحصری كه دیروز، 24 مردادماه، در خبرگزاری ایكنا برگزار شد، عنوان شد: تلاوت ترتیل «خلیل الحصری» خود‌آموز كامل قرآن است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلاوت ترتیل «خلیل‌الحصری» خود‌آموز كامل قرآن است

نشست تخصصی واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد خلیل‌الحصری

در نشست تخصصی واكاوی ابعاد فنی تلاوت‌های استاد خلیل‌الحصری كه دیروز، 24 مردادماه، در خبرگزاری ایكنا برگزار شد، عنوان شد: تلاوت ترتیل «خلیل الحصری» خود‌آموز كامل قرآن است.

به گزارش تبیان از خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، این نشست تخصصی با حضور استادان «عباس سلیمی» و «علی‌اكبر حشمتی» از ساعت 14 تا 16 امروز شنبه، 24 مردادماه، در سالن شورا خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) برگزار ‌شد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این نشست سلیمی پیشكسوت قرآنی با اشاره به زندگی این استاد شهیر قرائت قرآن كریم، گفت: خلیل الحصری در سن 10 سالگی حافظ كل قرآن كریم شد و ایشان هم‌دوره با مصطفی اسماعیل و شیخ محمود علی‌البناء بوده است و ترتیل مشهور ایشان یكی از تلاوت‌های جاودان جهان اسلام است.

وی ادامه داد: شغل و حرفه پدر و استاد خلیل الحصری، حصیر بافی بوده است و ایشان برای آموختن و فراگیری فن قرائت قرآن كریم مسافت طولانی و صعب‌العبوری را طی می‌كرده است تا خود را به جلسه‌ قرآن برساند.

در ادامه این نشست حشمتی، داور بین‌المللی قرآن كریم، با مطرح كردن این پرسش كه چه عنصری باعث جاودانگی تلاوت‌های برخی از قراء در جهان اسلام شده است؟ عنوان كرد: اگر فقط صدای زیبا را عامل این موفقیت بدانیم مثال‌های بسیاری از میان قراء می‌توان زد كه با وجود صدایی مناسب، اما تلاوت‌های ماندگاری نداشته‌اند.  پرهیزگار، حافظ كل قرآن كریم:

در اجرای ترتیل قرآن خلیل الحصری قواعد تجویدی و اداءالحروف در عالی‌ترین صورت ممكن است و به قاریان جوان توصیه می‌كنم كه این تلاوت‌ها را بارها گوش دهند تا استحكام در تلاوت‌های خود داشته باشند

این داور بین‌المللی افزود: داشتن دانش و شناخت از الحان و نغمات موسیقی نیز نمی‌تواند عامل این جاودانگی باشد، اما چه چیز موجب این ماندگاری می‌شود؟ آن عنصری كه با صوت و لحن یك اكسیر و معجونی می‌سازد كه روح مستمع را می‌تواند با تلاوتش به اوج آسمان ببرد، انس با قرآن كریم است.

تلاو‌ت‌های خلیل الحصری در اوج ساده بودن از صلابت و استحكام زیادی برخوردار است

وی اظهار كرد: تلاو‌ت‌های خلیل الحصری در اوج ساده بودن از صلابت و استحكام زیادی برخوردار است، صدای ایشان در مقابل بسیاری از قراء دیگر صدایی فاخر نیست، اما حسن توجه و انس با قرآن عامل جاودانگی تلاوت ایشان است.

این كارشناس قرآنی بیان كرد: آثار متعددی از خلیل الحصری به یادگار مانده است كه از مهم‌ترین آن، دو دوره ترتیل كل قرآن كریم است كه به دو طریق از قرائت حفص از عاصم تلاوت كرده است و هر فردی كه بخواهد قرآن را مستحكم و با اداءالحروف كامل فرا بگیرد باید به این مرجع و الگو مراجعه كند.

وی ادامه داد: ایشان یك دوره تلاوت تحقیق قرآن، همچنین «مصحف‌المعلم» دارد و قاریانی كه به تازگی وارد عرصه تلاوت قرآن می‌شوند، همچنین افرادی كه درصدد هستند كه سطوح عالی تجوید را فرا گیرند، هر دو گروه، می‌توانند از مصحف‌المعلم بهره ببرند.

در ادامه این نشست ارتباطی تلفنی با «شهریار پرهیزگار» حافظ كل قرآن كریم برقرار شد و وی اظهار كرد: در ترتیل قرآن كریم توسط خلیل الحصری قواعد تجویدی و اداءالحروف در عالی‌ترین صورت ممكن اجرا می‌شود و به قاریان جوان توصیه می‌كنم كه این تلاوت‌ها را بارها گوش دهند تا استحكام در تلاوت‌های خود ایجاد كنند و تلاوت ترتیل محمود الحصری یك خودآموز كامل قرآنی نامیده شده است.

استماع ترتیل‌های قاریان عربستانی شیوه مناسبی برای الگو برداری نیست

وی با اشاره به این‌كه استماع ترتیل‌های قاریان عربستانی شیوه مناسبی برای الگو برداری نیست، اظهار كرد: اگر بخواهیم در میان قراء به نام جهان اسلام، فردی را معرفی كنیم كه بدون تكلف قواعد تجویدی را رعایت می‌كند به طور حتم باید از ایشان نام برد.

در پایان این نشست گفت‌وگویی تلفنی با «متولی عبدالعال» انجام شد و وی با اشاره به ویژگی‌های تلاوت خلیل الحصری گفت: ایشان در تلاو‌ت‌هایش هر حرفی را به صورت صحیح و از مخرج آن حرف اداء می‌كرد و ایشان ترتیل قرآن را در روایات متعددی قرائت كرده است و وقتی تلاوت قرآن را به یك روایت آغاز می‌كرد، روایت دیگری را وارد قرائت خود نمی‌كرد و آن را به همان‌گونه به پایان می‌رساند.

یادآوری می‌شود، استاد خلیل الحصری در زمینه تألیف‌های قرآنی نیز بسیار خوب عمل كرده و كتاب‌های «معالم الاهتداء الی معرفه الوقف و الابتداء»، «كتاب آموزش احكام تلاوت قرآن» و «زندگی‌نامه قاریان سبعه و عشره» از جمله آثاری است كه از وی به یادگار مانده است، گفته می‌شود كه وی كتاب‌های خود را با كمك و یاری فردی به‌نام «عبدالفتاح القاضی» تألیف كرده و این فرد در این راه كمك‌های فراوانی را به استاد حصری كرده است.

برای دستیابی به تلاوتهای ترتیل استاد خلیل الحصری اینجا کلیک کنید


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری