تبیان، دستیار زندگی
انسان، موجودی است كمال‌طلب و دوست دارد آن چه را موجب رسیدن او به كمال می‌شود، به دست آورد. در این میان، جوانان نه تنها از این قاعده مستثنا نیستند، بلكه ویژگی‌های جوانی نیز اقتضا می‌كند كه بر این كمال‌طلبی، پافشاری بیشتری داشته باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می‌خواهم امروزی باشم!

لباس

انسان، موجودی است كمال‌طلب و دوست دارد آن چه را موجب رسیدن او به كمال می‌شود ، به دست آورد. در این میان، جوانان نه تنها از این قاعده مستثنا نیستند ، بلكه ویژگی‌های جوانی نیز اقتضا می‌كند كه بر این كمال‌طلبی، پافشاری بیشتری داشته باشد؛ زیرا جوان همواره به دنبال ایده‌آل‌ها، كمال مطلوب‌ها، جاودانگی، معنویت، زیبایی و ارزش‌هاست و در عین حال، روحیه‌ای تنوع‌طلب دارد و از حالت ثابت و ایستا، گریزان است. اگر این ویژگی‌های جوانی، با بینش صحیح از ارزش‌ها همراه شود ، دوره جوانی ، یك دوره بسیار بارور و پربركت خواهد بود و اگر این بینش صحیح همراه با باورهای دینی نباشد، دوره جوانی یكی از بحرانی‌ترین دوره‌های زندگی او خواهد بود و چه بسا تا مرز سقوط ، انحطاط و هلاكت كشیده شود.

خوشبختانه اسلام كه كامل‌ترین و جامع‌ترین ادیان الهی است و همه نیازهای مربوط به كمال و شكوفایی انسان را در بر دارد، دینی است مترقی و احكام آن هماهنگ تغییراتی است كه در زندگی بشر به وجود می‌آید و به عبارت دیگر، اسلام زمان و مكان و تاثیر آنها در زندگی بشر را در نظر دارد. از این‌رو، هیچ گاه یك مسلمان واقعی، انسانی تك بعدی و عقب افتاده از تحولات و پیشرفت‌های زمان خودش نیست. اسلام، همواره به هنر و آراستگی ارج می‌نهد و در عین حال، بر حفظ ارزش‌های اخلاقی و مسائل معنوی - كه در رسیدن به كمال نقش اساسی دارند - تأكید می‌كند. بنابراین، اگر ما به اسلام واقعی معرفت پیدا كنیم، هیچ گاه تك بعدی نخواهیم بود؛ اما عدم آگاهی ما به دستورات اسلامی، موجب می‌شود كه ما تلقی صحیحی از اسلام نداشته باشیم و گاهی اوقات، دچار تعارضاتی نیز بشویم.

كلید حل این تعارضات، شناخت بیشتر اسلام و التزام عملی به دستورات اسلام می‌باشد ، اسلام همان‌طور كه انسان‌ها را دعوت به خودسازی و طهارت می‌كند ، به آراستگی ظاهر نیز توجه دارد؛ تا جایی كه نظافت را نشانه ایمان می‌داند.

طبیعی است كه آراستگی ظاهری در هر زمانی، متناسب با شرایط آن زمان و فرهنگ حاكم بر آن جامعه است. به همین دلیل اسلام، انسان‌ها را در نوع لباس پوشیدن یا رنگ لباس یا نوع آرایش، محدود نكرده است كه مثلا فقط مثل عرب‌ها لباس بپوشید؛ بلكه آن چه مورد نظر است، اصل پوشش است و اگر عفاف انسان‌ها حفظ شود، مفسده‌ای به دنبال ندارد. بنابراین، نوع لباس یك جوان آسیایی و شرقی، با نوع لباس یك جوان غربی، متفاوت است؛ اما در عین حال، هر دو می‌تواند آراستگی مورد نظر اسلام را داشته باشند؛ به شرط این كه با ارزش‌های الهی و سایر احكام و دستورات دین، منافات نداشته باشد. (مثلا مسلمانان مالزی و ایرانی در مراسم حج لباس های متفاوتی دارند که حدود در آن رعایت شده.)

به نظر می‌آید كه در برداشت از آراستگی ظاهری و مدگرایی، اشتباه شده است. مدگرایی امری است غیر از آراستگی و زیبایی ظاهری؛البته ممكن است گاهی اوقات عملی یا هنری و یا طرز لباس پوشیدنی مد شود و منافاتی با ارزشهای دینی نداشته باشد اما همیشه این گونه نیست؛ زیرا مبنای كسانی كه در پشت صحنه، مروج مدگرایی هستند، چیزی جز دنیاطلبی و كسب منافع نیست و برای آنها مهم نیست كه آیا این چیزی كه آنها به تبلیغ آن می‌پردازند، با ارزش‌ها و كمالات انسانی تعارضی دارد یا نه. بنابراین، یك انسان مؤمن كه می‌خواهد ، پای‌بند به ارزش‌های الهی باشد، نباید تابع فرهنگ مدگرایی باشد؛ زیرا مروجین چنین فرهنگی، بیشتر اوقات پای‌بند به ارزش‌ها نیستند. علاوه بر این كه مدگرایی، موجب چند بعدی شدن انسان نیز نمی‌شود؛ بلكه انسان، خود را آلت دست افرادی سودجو قرار داده است. چند بعدی شدن انسان، به این معناست كه انسان از جنبه‌های مختلف علمی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی، رشد كند و از زمان خودش، عقب نماند؛ مثلا اگر روزی كامپیوتر و نهضت نرم‌افزاری حاكم بر همه فعالیت‌های انسان می‌شود، او نیز در حد توان خود و متناسب با رشته تحصیلی و نوع شغلی كه دارد، با این تكنولوژی آشنا و از آن استفاده می‌كند و در سایر پیشرفت‌های علمی یا هنری نیز این گونه است.

یك انسان مؤمن كه می‌خواهد ، پای‌بند به ارزش‌های الهی باشد، نباید تابع فرهنگ مدگرایی باشد؛ زیرا مروجین چنین فرهنگی، بیشتر اوقات پای‌بند به ارزش‌ها نیستند.

چند بعدی شدن انسان، این نیست كه اگر یك ستاره سینما فلان رفتار را انجام داد، فردای آن روز همه افراد مثل او رفتار كنند. این تقلید كوركورانه است و نه تنها انسان را چند بعدی نمی‌كند، بلكه به انحطاط نیز می‌كشاند زیرا بسیاری از این به ظاهر ستاره‌های سینمایی یا ورزشی، یا تابع ارزش‌های الهی نیستند و یا حتی بر خلاف آنها حركت می‌كنند بنابراین، چگونه می‌شود انسان هم پای‌بند به ارزش‌ها باشد و هم دنباله‌رو الگوهایی باشد كه در جهت خلاف ارزش‌ها حركت می‌كنند. بنابراین، چند بعدی شدن، مستلزم این است كه ما الگوهایی را انتخاب كنیم كه از هر جهت، شایستگی الگو بودن را داشته باشند و آنها جز ائمه‌علیهم‌السلام نیستند؛ زیرا آنها با اسلام ناب آشنا هستند و به تاثیر زمان و مكان و شرایط اجتماعی نیز آگاه بودند. از این رو، همراه با زمان حركت می‌كردند و هیچ گاه از زمان خود عقب نبودند و به همین جهت، نوع لباسی كه امام علی‌علیه‌السلام می‌پوشید، با نوع لباسی كه امام صادق علیه‌السلام می‌پوشید، فرق داشت؛ یعنی آنها متناسب با زمان خود و با توجه به شرایط جامعه، لباس می‌پوشیدند و هر دو مطابق با احكام الهی رفتار می‌كردند. بنابراین، شما باید در همه ابعاد زندگی، پیشرفت داشته باشید و در وضعیت ظاهری هم همان طور كه اسلام گفته، همواره آراسته باشید و از مد هم تا آن جا كه با اسلام منافاتی ندارد، استفاده كنید؛ اما پیرو كوركورانه مد نباشید. علاوه بر این، راهكارهای عملی زیر را در رسیدن به مقصود دنبال كنید:

1. با مطالعه بیشتر در زمینه مسائل اعتقادی، اخلاقی و احكام دینی، با معیارهای مورد نظر اسلام و ارزش‌های آن آشنا شوید و آگاهی بیشتری كسب كنید.

2. از تقلید كوركورانه در رفتارهای اجتماعی و فردی، پرهیز كنید.

3. با افراد باشخصیت كه از نظر علمی و معنوی، وضعیت مناسبی دارند ، معاشرت داشته باشید.

4. از معاشرت با افرادی كه شئونات اسلامی را رعایت نمی‌كنند و در رفتارهای خود تابع معیارهای صحیحی نیستند، پرهیز كنید.

5. از كسب آگاهی‌های لازم در زمینه مسائل روز، پیشرفت‌های علمی، به ویژه آن چه مربوط به رشته تحصیلی شما می‌شود ، غفلت نكنید.

6. در آراستگی ظاهر و نوع لباس پوشیدن و آرایش ظاهری، هم نوع جنسیت خود را رعایت كنید و هم از افراط و تفریط‌ های وسواس‌گونه و وقت‌گیر، پرهیز كنید.

7. در همه شئونات زندگی، حد اعتدال را رعایت كنید؛ زیرا تعادی در رفتار هم از انحرافات و هم از یك بعدی شدن و هم از حرف بیهوده جلوگیری می‌كند.

8. در انجام فرایض دینی، مانند نماز اول وقت و پرهیز از گناه، جدی باشید.

9. علاوه بر معاشرت با افراد مناسب، الگوهای مناسبی در میان جوانان موفق پیدا كنید و با آنها رابطه درستی برقرار كنید.

منبع : پرسمان- با تغییر و تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

از ظاهرش معلومه که...

تبدیل شدن حجاب به مد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.