تبیان، دستیار زندگی
شخصی كه رشد عاطفی كرده است، در مورد همسر و فرزند و دوستان و مشكلات زندگی نظریه واقع بینانه‌ای دارد. او دارای فلسفه زندگی معینی است كه بر اساس آن می‌تواند از بحران‌های دایمی زندگی جلوگیری كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج های درست و درمون

زندگی مشترک‌ را مشترک‌تر کنید!

ازدواج عاقلانه

همه می‌گویند ازدواج مثل هندوانه است. به شرط چاقو هم درکار نیست. اما امروزه از چیزهایی نام می‌برند که به دوام ازدواج کمک می‌کند. دوام نهاد خانواده که این روزها به خاطر توقعات زیاد ما گاهی متزلزل می‌شود؛ از ماست که بر ماست. حالا ما می‌توانیم با نگاهی مختصر به آن چیزهایی که به خانواده‌مان انسجام می‌دهد، شرایط بهتری را برای رسیدن به آرامش مهیا کنیم... ازدواج موفق بستگی به عوامل مختلفی دارد كه خیلی از آنها را باید در دوران نامزدی ( قبل از ازدواج) ارزیابی كرد. عوامل دیگری نیز در موفقیت زندگی زناشویی موثر است كه می‌توان آنها را بعد از ازدواج شناخت.

در ازدواج، توانایی سازش دایمی با شرایط گوناگون که ممکن است متغیر هم باشد و از خودگذشتگی فراوان لازم است مهم‌ترین عوامل توافق در ازدواج عبارت‌اند از: رشد عاطفی و فكری، تشابه علایق و طرز تفكر، تشابه مذهبی، تشابه تحصیلی و طبقاتی، تشابه طرز فكر نسبت به امور جنسی، تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در كارها، رابطه با خانواده زن و شوهر.

شخصی كه رشد عاطفی كرده است، در مورد همسر و فرزند و دوستان و مشكلات زندگی نظریه واقع بینانه‌ای دارد. او دارای فلسفه زندگی معینی است كه بر اساس آن می‌تواند از بحران‌های دایمی زندگی جلوگیری كند.

مهم‌ترین عامل موفقیت ازدواج

مهم‌ترین عامل موفقیت در زندگی زناشویی، رشد عاطفی و فكری است البته درجه رشد عاطفی و فكری تنها بستگی به سن ندارد بلكه سن روانی، اجتماعی و عاطفی و سن جسمانی همه از عوامل موثر در رشد عاطفی است. رشد جسمانی نیز عامل مهمی در آمادگی و در نهایت دوام ازدواج است. مساله دیگری كه از لحاظ بهداشت روانی قابل ملاحظه است اینكه آیا در ازدواج اختلاف هوش و معلومات سبب بروز اختلافات زناشویی خواهد شد یا خیر؟ شخصی كه از لحاظ اجتماعی رشد كرده است، روابط اجتماعی را بهتر درك می‌كند. او می‌داند چگونه با دیگران، به خصوص خانواده و همكارانش سازش كند. او درك می‌كند كه انتظارات اجتماع از او چیست و تا اندازه زیادی قادر است خود را با این توقعات تطبیق دهد. همچنین او آماده قبول مسوولیت است و نسبت به محدودیت‌های خود آگاهی دارد.

ازدواج عاقلانه

رشد عاطفی، کی و چقدر؟

یكی از مهم‌ترین عوامل رشد، مقدار و چگونگی رشد عاطفی است. مثلا شخص ممكن است 30 یا 40 سال عمر كرده باشد ولی از لحاظ رشد عاطفی عقب مانده محسوب شود. چنین شخصی قدرت كنترل احساسات و عواطف خود را ندارد و در نتیجه زندگی زناشویی او مختل می‌شود. شخصی كه رشد عاطفی كرده است، در مورد همسر و فرزند و دوستان و مشكلات زندگی نظریه واقع بینانه‌ای دارد. او دارای فلسفه زندگی معینی است كه بر اساس آن می‌تواند از بحران‌های دایمی زندگی جلوگیری كند. او به پیشرفت‌های فعلی خود متكی است و زیاد به گذشته خود، هر چند هم با شكوه بوده باشد، اتكا ندارد. در ضمن به مطالبی از قبیل امور جنسی،‌ عشق، ازدواج و تربیت كودك نگاه روشنی دارد.

دانشمندان به این نقطه رسیده‌اند كه «اگر عشق و احساسات قابل اتكا نیستند پس چه چیز قابل اتكا است؟» یعنی چه چیزهایی باید وجود داشته باشد تا عشق افراد پایدار بماند. ابتدا نظریه‌ای شكل گرفت كه اگر برخی شباهت‌های اولیه بین افراد وجود داشته باشد صمیمیت و رفاقت بیشتری بین آنان به وجود می‌آید كه می‌تواند ازدواج موفق را تضمین كند اما تجربه نشان داد كه در مواردی اتفاق می‌افتد كه انتخاب اولیه اشتباه نبوده است. یعنی افراد در ابتدای ازدواج، شباهت‌هایی به هم داشته‌اند اما پس از ازدواج تغییر كرده‌اند. پس خیلی وقت‌ها مشكل اینجاست که آدم‌ها تغییر می‌كنند اما با هم تغییر نمی‌كنند: پس چه چیز می‌تواند صمیمیت و رفاقت درازمدت بین زوج‌ها را تضمین كند؟»

هوش عاطفی‌ات را به کار بینداز!

هوش عاطفی نوعی از هوش است كه به ما كمك می‌كند به احساساتمان آگاه باشیم. بتوانیم عواطفمان را خوب بیان كنیم. آنها را خوب كنترل و هدایت كنیم. ظرفیت‌های خودمان را بشناسیم و در مجموع یك حس مثبت كلی نسبت به خودمان داشته باشیم. از طرف دیگر بتوانیم عواطف فرد مقابلمان را درك كنیم و نسبت به آن واكنش اجتماعی یا بین‌فردی مناسب داشته باشیم. هوش عاطفی به ما كمك می‌كند كه وقتی دچار تعارض در احساساتمان می‌شویم، فرو نریزیم و بتوانیم به عنوان مساله‌ای معمولی حلش كنیم.

وقتی تصمیم ازدواج بر مبنای چیزی جز عشق واقعی باشد، حالت معامله به خود می‌گیرد لذا ازدواج  مصلحتی، ازدواج سالمی نیست.

مشکل مالی

اگر یکی از طرفین ازدواج، خود را در مسایل مادی غرق کند، قادر نخواهد بود به جنبه‌های دیگر ازدواج نیز توجه داشته باشد. این رفتار مسامحه‌کارانه باعث خواهد شد که طرف دیگر احساس کند مورد بی‌تفاوتی و بی‌توجهی همسر خود قرار گرفته است که ویرانگر خواهد بود.

ازدواج‌های مصلحتی

محیط و شرایط پیرامون ازدواج نیز گاهی ممکن است باعث دوام یا شکست ازدواج شود. ازدواج‌های مصلحتی، ازدواج سالمی نیست. وقتی تصمیم ازدواج بر مبنای چیزی جز عشق واقعی باشد، حالت معامله به خود می‌گیرد. یکی از نمونه‌های این نوع ازدواج، ازدواج‌هایی است که طرفین به خاطر فشاری که از طرف خانواده یا دوستان و اطرافیان متحمل می‌شوند، تن به آن می‌دهند یا برخی دیگر که به خاطر صاحب فرزند شدن ازدواج می‌کنند. هیچ یک از این دلایل نمی‌تواند دلیل سالم و صحیح برای ازدواج باشد و احتمال جدایی و اختلاف بیشتر خواهد شد. یکی دیگر از این عوامل محیطی ازدواج کردن در سنین پایین است البته سن ازدواج به خود فرد و آمادگی‌های او بستگی دارد اما اکثریت اعتقاد دارند که ازدواج در نوجوانی صحیح نیست.

منصور بهرامی - روان‌شناس /سلامت

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

از عشقتان زندان نسازید

عاشقانه ها ی منطقی

دلیل نادرست برای عاشق شدن

وقتی شغل همسر پر دردسر است!

چرا عشق کافی نیست؟

چگونه ازدواج کنیم؟

مردها چه می خواهند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.