تبیان، دستیار زندگی
در مقالۀ گذشته در مورد اساسی ترین نیاز «زن » گفتگو شد در این مقاله به شناخت اساسی ترین نیاز مرد، وچگونگی ارضاءآن می پردازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه قلب یک مرد را تسخیر کنیم؟

اساسی ترین نیاز مرد (1)

همسر

مردان سرپرست زنانند ،به دلیل آنکه خداوند برخی از ایشان را بر برخی برتری داده وبه دلیل آنکه از اموالشان خرج می کنند .پس زنان صالح ،متواضع وفرمانبردارند وبرای آنچه خدا حفظ کرده ،اسرار شوهر خود را حفظ می کنند (نساء،34).

در مقاله گذشته در مورد اساسی ترین نیاز « زن » گفتگو شد ،  در آن اشاره شد که زن ، نیازمند این است که همواره «معشوق » مرد باشد ؛ و این حس و نیاز اساسی زن در تمام لحظات زندگی ، مورد توجه مرد قرار بگیرد و با ابراز محبت لفظی و عملی ، این نیاز همسرش را ارضاءنماید.

در این مقاله به شناخت اساسی ترین نیاز مرد، وچگونگی ارضاءآن می پردازیم :

در آیه فوق خدای حکیم به دو نکته اشاره می کند: 1ـ مردان سرپرست زنانند «مدیریت مرد »  2ـ تواضع واطاعت زن نسبت به شوهر « تکریم مرد » .لذا می توان نیاز اساسی مردان را  که زنان باید به آن توجه کنند این دو نیاز مهم دانست :

1ـ قبول مدیریت وریاست مرد از سوی همسرش

2ـ مقبولیت ومورد تکریم واقع شدن از سوی همسرش

شاید در اینجا پرسشی مطرح شود که «چرا مرد باید بر زن ریاست کند ؟وآیا این ظلم وتحقیر زن نیست ؟ »

برای پاسخ به سؤال های فوق می بایست بررسی کرد که مدیریت وریاست مرد با فطرت مرد و زن هماهنگ است یا اینکه مغایرت دارد ؟

خانواده مانند هر اجتماع دیگر نیاز به « مدیر » دارد ، به عبارت دیگر یک نفرباید تصمیم نهایی را بگیرد و دیگران مطیع و منقاد او باشند ، در مورد خانواده سه شکل مدیریت قابل تصور است:(الف ـ زن ومرد هر دو به یکسان مدیریت کنند . ب ـ زن مدیر باشد ج ـ مرد مدیر باشد.)در مورد نوع اول مدیریت امکان پذیر نیست، زیرا مدیریت مشترک در حقیقت بدون  مدیریت و ریاست است و مشکلات ناشی از فقدان مدیر و تصمیم گیرنده را بدنبال دارد و در مورد خانواده ، این مسئله به انحلال خانواده منتهی می شود.

در مورد دوم ،یعنی زن مدیر باشد ،این امر با فطرت زن مغایرت دارد ،خانم کلیودالسون روانشاس درمورد روحیه زن این گونه می گوید :

«تمام زنها علاقه مندند که تحت نظر شخص دیگر کار کنند و به طور خلاصه از مرئوس بودن و تحت نظر رئیس کار کردن بیشتر خوششان می آید »(مظهری ،ص،271). و همچنین خانم مارابل مورگان روانشناس ومشاور خانواده در مورد ریاست مرد ومرئوس بودن زن این گونه بیان می کند :

«مرد و زن ،هر چند از لحاظ و ضعیت یکسان هستند ،اما از حیث وظیفه وکارکرد با یکدیگر تفاوت دارند .خداوند مقرر داشت که مرد رئیس و زنش معاون و نایب او باشد. هر سازمانی یک رئیس دارد و واحد خانواده نیز از آن قاعده مستثنی نیست هیچ راهی وجود ندارد که شما این ترتیب را تغییر دهید ! بعضی مواقع خانواده ها تلاش کرده اند که این ترتیب را معکوس کنند و یک زن را بعنوان رئیس خانواده انتخاب کرده اند زمانی که نظام جدید پا می گیرد وقوام می یابد نظام خانواده وارونه می شود !! وطولی نمی کشد که این سیستم جدید متلاشی می شود . وقتی به شوهرتان امکان می دهید که رئیس خانواده باشد ،کار درستی انجام می دهید »(مورگان ،ص،75).

پیامبر اسلام (ص) فرموده اند :

اَََلرَّجُلُ سَیدُ اَهلِهِ وَالمَرأَةُ سَیدَةُ بَِیتِِها

مرد سید و بزرگ خانواده اش است و زن سیده و بزرگ خانه است.

مرد و زن ،هر چند از لحاظ و ضعیت یکسان هستند ،اما از حیث وظیفه وکارکرد با یکدیگر تفاوت دارند .خداوند مقرر داشت که مرد رئیس و زنش معاون و نایب او باشد. هر سازمانی یک رئیس دارد و واحد خانواده نیز از آن قاعده مستثنی نیست هیچ راهی وجود ندارد که شما این ترتیب را تغییر دهید !

در حدیث فوق پیامبر (ص) تقسیم کار کرده است ، مرد را مسئول اعضای خانواده دانسته وزن که از خلاقیت وظرافت زنانه برخوردار می باشد ،مسئولیت کارهای داخلی منزل را به زن محول نموده است، این تقسیم وظیفه با توجه به فطرت وظرفیت زن می باشد . در این مدیریت به آن معنی نیست که زن حق هیچ گونه رأی واظهار نظر ندارد بلکه مدیر خانه هم مانند هر مؤسسه وسازمانی باید از نظرات زیر دستان بهره ببرد و با آنها در مواردی مربوط به اعضای خانواده می شود مشورت کند ، البته در پایان گفتگو مدیر تصمیم نهایی را می گیرد ،ودر این تصمیم گیری باید مصلحت و حقوق همگی را رعایت کند و در صورتی حقی از آنها را ضایع نماید در مقابل خالق آنها ،مسؤل می باشد.

قلب

گاهی اوقات افراد ناآگاه ویا مغرض بین زنان مسلمان القای منفی می کنند که این قبول ریاست مرد، بندگی است و یا قبول مرد سالاری است ؛وبعنوان احقای حق زنان آنها را در مقابل شوهران خود قرار می دهند که عموماًموجب از هم پاشیدگی کانون مقدس خانواده می شود .خانم مورگان برای رفع این شبهه این  می گوید: «زندگی زناشویی به یک رژیم سلطنتی می ماند جایی که در آن شوهر شاه و همسر او ملکه ،در یک ازدواج سلطنتی ،تصمیم شاه حرف آخر است ،هم برای ملکه وهم برای کشورش .بی شک ملکه برده شاه نیست ،زیرا او می داند که قدرتش در کجا نهفته است .او ملکه است اونیز می تواند بر تخت بنشیند ،او حق دارد ودر واقع می تواند براحتی تمامی احساساتش را بیان کند،با این که پادشاه به مقدار زیادی از قضاوت ملکه الهام می گیرد ،اما در صورت اختلاف نظر وعقیده ،شخص پادشاه است که تصمیم نهایی رامی گیرد.»( مورگان ،ص،76).

چگونه قلب همسرمان را تسخیر کنیم؟

همان گونه که در سوره نساء  اولین خصلت یک زن صالح را «قانتات » بیان نموده است ،علامه طباطبایی در مورد معنای قانتات می فرماید :قنوت به معنی اطاعت وخضوع دائم است (طباطبایی،ج8،ص181). وهمچنین در بخش روایات حدیثی از تفسیر قمی نقل می کند «امام باقر (ع) فرمودند :قانتات یعنی مطیعات »

رعایت نکات زیر در تحکیم زندگی مؤثر می باشد :

1ـ اطاعت از همسر در تمام موارد به غیر از انجام کار حرام و یا ترک کار واجب .

2ـ پیشنهادات خود را با حفظ احترام به او ارائه دهید ،و پا فشاری بر پذیرش آن نداشته باشید .

3ـ به او دستور ندهید ،اگر نظر اصلاحی دارید بهتر است به این گونه آن را بگویید :من فکر می کنم در مورد فلان موضوع اگر این گونه عمل کنیم بهتر است ،نمی دانم نظر شما چیست ؟ خوب است پیرامون پیشنهاد من هم فکر کنید اگر مناسب می دانید عمل نمایید ،نظر شما چیست ؟

4ـ در مواقعی که همسرتان در تصمیم گیری اشتباه کرده است ،با احترام ( دقت کنید ،همان گونه که به فرد محترم اشتباه او را تذکر می دهید!) اشکالات تصمیم اورا ملایم (بدون سرزنش و تحقیر ) بیان می کنید و از او می خواهید که پیرامون آن فکر کنند ، وبه همین گونه ارائه طریق درست ومناسب نمایید .

5ـ هیچ گاه اشتباهاتش را به رخ او نکشید و یا با قیاس به آن ،تصمیم گیری های درست او را تخطئه نکنید .

6 ـ مهم تر از همه ،همیشه اورا به عنوان رئیس وآقا وسرور خانه بپذیرید .

مطمئن باشید با انجام موارد فوق قلب همسرتان را تسخیر کرده اید و او را به اطاعت خود سوق خواهید داد ،این مطلب را ملا فیض کاشانی آن عارف وعالم ربانی وقتی دخترش به خانه همسرش می رفت این گونه به او آموزش داد

«دخترم ،از آشیانه ای که در آن بزرگ شدی ،به سوی جایگاهی می روی که شناخت کافی نداری وهمنشینی  که هنوز با او انس نگرفتی ،در مقابل او متواضع باش تا او مایه سربلندی ات باشد ،به منزله گهواره ای برای او باش تا او تکیه گاهت باشد ؛ازاو اطاعت کن تا او مطیعت باشد. اورا به خشم نیاورد و از او دوری مکن ،اگر به تو نزدیک شد ،تو نیز به او نزدیک شو واگر از تو دوری کرد ،تو نیز از او دور شو »(سلاری فر ،ص10).

منابع :

1- قرآن

2-تفسیر المیزان جلد 8 ،سید محمد طباطبایی

3-خانواده در نگرش اسلام وروانشناسی ،محمد رضا سالاری فر

4-زن کامل ،مارابل مورگان ،ترجمه پریسا علی نیا

تبیان - عباس خراسانی ( مدرس دانشگاه علامه)

تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

حد و مرز گذشت تا کجاست؟

ساده دوستم داشته باش

لنز همسرتان را شناسایی کنید!

مردها چه می خواهند؟

مدیر خانواده ، زن یا مرد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.