تبیان، دستیار زندگی
اگر چه بسیاری از افراد نسبت به برخی غذاها، واکنش‏های ناسازگار نشان می‏دهند، اما بیشتر این واکنش‏ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاوت آلرژی غذایی با عدم تحمل غذایی

آلرژی غذایی

اگر چه بسیاری از افراد نسبت به برخی غذاها، واکنش‏های ناسازگار نشان می‏دهند، اما بیشتر این واکنش‏ها عدم تحمل غذایی هستند نه آلرژی (حساسیت) غذایی.

کمتر از 8 درصد کودکان زیر 3 سال و 4 درصد بزرگسالان دارای آلرژی غذایی هستند، ولی عدم تحمل غذایی بیشتر شایع است.

به دلیل اینکه علائم عدم تحمل غذایی شبیه به علائم آلرژی غذایی است، افراد اغلب این دو را با هم اشتباه می‏گیرند.

آلرژی غذایی باعث خارش دهان، کهیر، ورم کردن لب‏ها و صورت و زبان و گلو، سختی تنفس، سرگیجه یا غش می‏شود. همچنین علائمی مانند استفراغ و تهوع، دل درد و اسهال دارد که در عدم تحمل غذایی نیز دیده می‏شوند.

در آلرژی غذایی، هنگامی که بدن شما نسبت به تعدادی از غذاها عکس العمل نشان می‏دهد، واکنش های زیر به ترتیب اتفاق می‏افتد:

1- سیستم ایمنی بدن به طور اشتباه، ماده غذایی (مثلا تخم مرغ) را به‏عنوان یک ماده مضر شناسایی می‏کند.

2- لذا برای  مبارزه با این ماده‏ی مضّر، آنتی بادی‏هایی تولید می‏کند.

3- دفعه‏ی بعد، حتی اگر مقدار خیلی کمی از آن ماده غذایی را بخورید، آنتی بادی‏ها آن را تشخیص می‏‏دهند و به سیستم ایمنی بدن شما اطلاع می‏دهند.

4- سپس سیستم ایمنی بدن، باعث آزاد سازی آنتی‏هیستامین و سایر مواد به داخل خون می‏گردد که منجر به بروز علائم آلرژی می‏شود.

بر خلاف آلرژی غذایی، در عدم تحمل غذایی، سیستم ایمنی بدن دخالتی ندارد.

اگر شما مبتلا به عدم تحمل غذایی باشید، شاید بتوانید مقادیر کم یک ماده غذایی را بدون بروز هیچ علائمی بخورید، ولی در آلرژی غذایی حتی مصرف کمترین مقدار از آن ماده غذایی، می‏تواند باعث بروز علائم آلرژیک جدّی و خطرناک گردد.

حالت ‏هایی‏ از عدم تحمل غذایی که اغلب با آلرژی غذایی اشتباه می‏شوند، شامل موارد زیر است:

1- فقدان یک آنزیم لازم برای هضم کامل یک ماده غذایی. مثل فقدان آنزیم لاکتاز در بیماری عدم تحمل لاکتوز که با نفخ، دل‏درد و اسهال همراه است.

2- سندرم روده تحریک پذیر (IBS). این بیماری مزمن باعث دل‏درد، یبوست و اسهال می‏گردد.

3- مسمومیت غذایی. این حالت با ورود میکروب موجود در غذاهای فاسد یا سایر مسموم به بدن ایجاد می‏شود. مسمومیت غذایی می‏تواند علائم شدید و وخیم گوارشی را باعث شود.

4- حساسیت به مواد افزودنی غذاها. بعضی افراد بعد از مصرف برخی مواد افزودنی موجود در غذاها دچار علائم گوارشی و سایر علائم می‏شوند، مثلا سولفیت‏هایی که برای نگهداری میوه‏های خشک و کنسروها به کار می روند، می‏توانند باعث بروز حملات آسمی در افراد دچار آلرژی شوند.

5- استرس‏های مداوم یا عوامل روحی- روانی. گاهی اوقات فقط تصور یک ماده غذایی یا فکر کردن در مورد آن، باعث بدحالی شما می‏شود که دلیل آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

هنگامی که عدم تحمل یک ماده غذایی شما را عاجز می کند، آلرژی غذایی می تواند برای شما خطرناک تر باشد.

6- بیماری سلیاک. این بیماری مزمن گوارشی با خوردن گلوتن آشکار می‏شود. گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است. لذا مصرف مواد غذایی که از این غلات تهیه شده اند مانند نان، ماکارونی، کیک و کلوچه، این بیماری را تشدید می‏کنند. علائم بیماری سلیاک شامل اسهال، دل‏درد و نفخ است.

مواقعی که سلیاک باعث ایجاد پاسخ سیستم ایمنی بدن می‏گردد، در حقیقت یک واکنش غذایی پیچیده فراتر از یک حساسیت غذایی رخ می دهد.

توصیه ها:

- اگر شما نسبت به یک یا چند ماده غذایی واکنش ناسازگار نشان می دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید، زیرا مهم است که پزشک تشخیص دهد آیا شما دچار آلرژی غذایی هستید یا عدم تحمل غذایی؟

- هنگامی که عدم تحمل یک ماده غذایی شما را عاجز می کند، آلرژی غذایی می تواند برای شما خطرناک تر باشد.

- اگر مبتلا به آلرژی یا حساسیت غذایی هستید، سعی کنید کم کم مواد غذایی را که باعث ایجاد حساسیت در شما می شوند، شناسایی کرده و از مصرف آنها خودداری کنید.

نیره ولدخانی – سایت تبیان

*مطالب مرتبط:

آلرژی‌ غذایی چیست؟‌

غذاهای ضد آلرژی

بیماری های ناشی از غذا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.