تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مقتدایی امروز در پیامی گردهمایی طلاب و فضلای حوزه علمیه فیضیه مازندران گفت: پویایی فقه برای جوامع امروزی باید توسط حوزه های علمیه ثابت شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت بررسی زمینه های رشد وتوسعه در حوزه

آیت‌الله مقتدایی خواستار شد: تدوین تاریخ فقه از سوی فضلای حوزه

آیت الله مقتدایی امروز در پیامی گردهمایی طلاب و فضلای حوزه علمیه فیضیه مازندران گفت: پویایی فقه برای جوامع امروزی باید توسط حوزه های علمیه ثابت شود.

به گزارش خبرگزاری رسا در ساری، آیت الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه كشو، امروز با صدور پیامی به گردهمایی طلاب و فضلای حوزه علمیه فیضیه مازندران، گفت: پویایی فقه برای جوامع امروزی باید توسط حوزه های علمیه ثابت شود.

در این پیام آمده است: ابتدا میلاد پر برکت حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را به محضر همه شما عزیزان تبریک عرض می نمایم و از خداوند متعال مسئلت دارم که ما را از منتظران واقعی حضرتش قرار داده و با ظهور آن حضرت روشنایی بخش عیون ما باشد.

این پیام می افزاید: بی تردید حوزه های علمیه از بدو ظهور تاکنون موجب حفظ و گسترش مکتب حیاتبخش اسلام و مبانی فقهی آن بوده است و افکار بلند علمای سلف اعلی الله مقامهم باعث شکوفایی مباحث عمیق اصولی و فقهی گردید.

آیت الله مقتدایی در ادامه پیام خود آورده است: تأکید امام راحلمان به عنوان یک فقیه ژرف اندیش مبنی بر توجه به فقه سنتی و فقه پویا، حقیقتی را آشکار می کند، بدین معنا که فقه سنتی و جواهری به عنوان سرمایه ارزشمند و ذخیره ای نایاب در حوزه های علمیه باید مورد توجه قرار گیرد و از سویی با توجه به عنصر زمان و مکان، پویایی فقه برای جوامع امروزی باید توسط حوزه های علمیه ثابت شود.

این پیام می افزاید: امروز نمی توان به شیوه های گذشته اکتفا کرد؛ مثل گذشته درس خواند و برای مردم مسأله گفت. سرعت انتقال اطلاعات به همین صورت سرعت انتقال انحراف و شبهه و القائات با سرمایه های انباشته شده دنیای کفر به حدی است که یک لحظه درنگ و توقف را جایز نمی شمارد.

در ادامه این پیام آمده است: امروز باید با سرعت زمینه های رشد و توسعه در حوزه های علمیه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد و راهکارهای موثر برای رویارویی با هجوم گسترده دشمنان و منحرفان از اسلام و علوم اهل بیت (ع) شناسایی و به کار گرفته شود.

مدیر حوزه های علمیه قم در ادامه پیام خود آورده است: امروز باید مشکلات و نارسایی از زمینه های مختلف تحصیل، تدریس، تحقیق، تألیف و تبلیغ، شناسایی تا زمینه رشد و بالندگی در حوزه های علمیه حاکم شود.

امروز بخش عظیمی از نیروهای جامعه را جوانان پرسشگر و طالب حقیقت ناب شکل می دهند، باید زمینه های جذب و پاسخگویی منطقی را به گونه ای گسترش دهیم که روحیه حساس و پرشور جوانان، متوجه سود جویان، دشمنان و منحرفان نگردد.برای این مهم چاره ای جز هم اندیشی و بهره گیری ازنخبگان حوزوی برای ارائه طرح های جامعه سازنده نیست.

آیت الله مقتدایی در پایان پیام خود گفت: این همایش و حرکت هایی نظیرآن گام های اولیه برای اثبات توانایی حوزه های علمیه برای حضور گسترده و مؤثر در جامعه امروزی است.

بحمدالله در حوزه علمیه قم، گام های بلند ومؤثری برای بهره گیری از ظرفیت حوزه های علمیه برداشته شد و امید واریم حضور شما اساتید محترم و روحانیان گرانقدر و فضلای حوزه علمیه فیضیه مازندران در این همایش، آثار و برکات فراوانی برای حوزه های علمیه ونیز جامعه دینی ما داشته باشد و ضمن ارج نهادن به چنین نشست هایی، آماده دریافت نقطه نظرات سازنده و راه کارهای مؤثر شما برای رشد و تعامل حوزه های علمیه هستیم.