تبیان، دستیار زندگی
چراغ‏های سربالا را می‏توان در اتاق‏هایی با سقف‏های بلند استفاده کرد. این نوع چراغ‏ها در چنین فضایی یک منبع نوری مناسب ایجاد می‏کنند. با به کارگیری این چراغ‏ها می‏توان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هنری نورانی بیاموزید

نور پردازی

هنگامی که به طراحی نور و روشنایی در یک مکان و فضای خاص می‏اندیشید، به نکات زیر توجه داشته باشید:

فعالیت‏ها: در اتاق چه کارهایی انجام خواهد شد و این کارها در چه بخش‏هایی از اتاق انجام می‏شوند؟

نقاط قوت: چه ویژگی‏هایی در اتاق باید مورد تاکید قرار بگیرند؟ ویژگی‏های خوب معماری، همانند طاقچه‏ها یا سقف بسیار خوش ساخت، باید از نورپردازی مناسبی برخوردار باشند تا به‏خوبی نمایش داده شوند.

نقاط ضعف: چه ویژگی‏هایی باید پنهان شوند؟ نواقصی مانند تزیینات معماری نامناسب یا دیوارهایی که بد گچ‏کاری شده‏اند نباید مورد تاکید قرار بگیرند.

محیط: چه فضایی خواسته شده است؟ فضایی نمایشی یا آرامش بخش؟ تجاری یا شاد و درخشان؟ این انتخاب، تراکم و چیدمان منابع نوری را در اتاق تعیین می‏کند.

تعادل: آیا کل اتاق باید نور داشته باشد یا مجموعه‏ای از نورها و سایه‏ها مورد نیاز است؟ اگر گزینه دوم صحیح است مطمئن شوید که مجموعه نورها و سایه‏ها در تعادل با یکدیگرند و از کارآیی اتاق نمی‏کاهند.

انعطاف‏پذیری: برای تطبیق فعالیت‏های مختلف در اتاق، اطمینان حاصل کنید که سطح کلی نوردهی کافی است و از منابع نوری غیر ثابت استفاده کنید تا در صورت نیاز امکان جابه جایی آنها وجود داشته باشد.

یک طرح نورپردازی که فقط از یک نوع پایه‏ یا لامپ در آن استفاده شده باشد، هم خسته کننده و هم نامناسب است، زیرا به نظر نمی‏آید که یک جنس نور و روشنایی بتواند پاسخ‏گوی همه نیازها باشد. در اتاق از منابع نوری مختلف استفاده کنید و گزینه‏های متنوع را به کار برید.

سبک دکور: از منابع نوری مطابق با سبک و سیاق آرایه‏ای اتاق استفاده کنید. اگر منابع نوری بسیاری عالی و تزیینی باشد- مانند لوسترهای تزیینی و لامپ‏های دست‏ساز- می‏توان آن را در بخش اصلی اتاق قرار داد.

انتخاب ابزار مناسب:

وقتی از نوع نورپردازی مورد نیاز یک اتاق آگاه شدید، می‏توانید چراغ‏ها و ابزار مورد نیاز را انتخاب کنید. در این بخش نیازی به محاسبات پیچیده نورپردازان حرفه‏ای ندارید و اندکی آشنایی با انواع لامپ‏ها و چراغ‏ها و پایه‏های موجود به شما کمک خواهد کرد. کیفیت نوری، نما، میزان استقامت و نوع نوری که هر یک از ابزار در اختیارتان می‏گذارند را در نظر بگیرید. در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که هیچ نوری نمی‏تواند به‏صورت تکی پاسخ‏گوی همه نیازها و اهداف ‏باشد.

در واقع، امکانات انتخاب در این زمینه نامحدود است و چیزی به اسم انتخاب کاملاً صحیح وجود ندارد؛ اما می‏توان همه این گزینه‏ها را در سه دسته کلی عنوان شده تقسیم کرد. توجه داشته باشید که در زمان نورپردازی یک فضا، باید اغلب مجموعه ابزاری از یکی از این گروه‏ها را انتخاب کرد تا محیطی با نورپردازی متعادل و زیبا به دست آید.

نور پردازی

چراغ‏های قابل جابه جایی

در این نوع نورپردازی می‏توان از دامنه گسترده‏ای از چراغ‏های سربالا تا آباژورهای رومیزی استفاده کرد. برخی اوقات اینگونه از چراغ‏ها، خود به نحوی یک اثر هنری محسوب می‏شوند. جدای از این امر می‏توان از آنها، بر حسب سبک و ویژگی‏های چراغ، برای هر گونه نورپردازی استفاده کرد. از چراغ‏ها و آباژورهای سربالا می‏توان برای ایجاد نور محو استفاده کرد؛ در حالی که چراغ‏های رو به پایین و آباژورهای معمولی، اغلب سایه ایجاد می‏کنند و همین امر آنها را برای ایجاد نور متمرکز و نور دقیق‏تر برای محل کار مناسب می‏سازد. چراغ‏های متحرک را می‏توان به سادگی جا به جا کرد و نصب آنها به ابزار و وسایل پیچیده‏ای نیاز ندارد، شما تنها باید سیم چراغ را به پریز برق بزنید.

چراغ‏های سربالا را می‏توان در اتاق‏هایی با سقف‏های بلند استفاده کرد. این نوع چراغ‏ها در چنین فضایی یک منبع نوری مناسب ایجاد می‏کنند. با به کارگیری این چراغ‏ها می‏توان از سقف به عنوان یک منبع منعکس کننده بزرگ برای ایجاد نوری پخش و محاط استفاده کرد. البته این در صورتی است که سقف به رنگ سفید یا رنگ روشن دیگری باشد، زیرا رنگ‏های تیره نور را جذب می‏کنند.  به‏طور کلی هر چه فاصله بین چراغ سربالا و سقف بیشتر باشد، نور گسترده‏تری ایجاد می‏شود. زیبایی و تنوع لامپ به طراحی پایه و پوشش بستگی دارد، زیرا پایه و پوشش را می‏توان از انواع مواد و با فرم‏های متنوع ساخت و انواع تزیینات سبک‏های مختلف را در آنها به‏کار برد.

از چراغ‏ها و آباژورهای سربالا می‏توان برای ایجاد نور محو استفاده کرد؛ در حالی که چراغ‏های رو به پایین و آباژورهای معمولی، اغلب سایه ایجاد می‏کنند و همین امر آنها را برای ایجاد نور متمرکز و نور دقیق‏تر برای محل کار مناسب می‏سازد.
نور پردازی

پایه‏های سقفی:نوردهی از سقف یکی از روش‏های اصلی در نورپردازی اتاق است، و بسته به نوع جایگذاری منابع نوری و تراکم لامپ‏ها می‏توان از این شیوه برای ایجاد نورپردازی پس زمینه (نورپردازی کلی) و یا نوردهی در محل کار و یا به شکل تاکیدی در یک اتاق استفاده کرد. روش‏های زیادی برای نصب پایه‏های سقفی وجود دارد و بیشتر پایه‏های سقفی از حباب‏های شفاف، حباب‏های منحنی با طرح نوین یا حباب‏هایی با اشکال هندسی ساخته می‏شوند که اغلب به سقف متصل و یا از آن آویزان می‏شوند. آویزها از سقف یا بخش بالایی دیوار آویزان می‏شوند و می‏توان بر طبق نوع نصب، از آنها برای نورپردازی کلی یا نورپردازی تاکیدی استفاده کرد. می‏توان برای تولید نوری پخش و یکسان، حباب را با مواد نیمه شفاف پوشاند تا شعاع‏های نور در تمام اتاق پخش شود و یا با ایجاد شکلی روی حباب، نور را به مسیری خاص هدایت کرد و نورپردازی تاکیدی ایجاد کرد. هم‏چنین می‏توان آویزهای کوچک را در نقاط مختلف سقف آویزان کرد و یا حتی چند آویز کوچک را در یک نقطه جمع کرد تا هم نور بیشتری ایجاد شود و هم ویژگی تزیینی یا بصری بهتری به دست آید. در این روش‏، یا همه آویزها یک شکل‏اند و یا آویزهایی با رنگ‏ها و شکل‏ها متنوع به کار برده می‏شود.

پایه‏های دیواری: دیوارها نیز همانند سقف سطوحی مهم و قابل استفاده برای نصب پایه‏های مختلف هستند. پایه‏ها و لامپ‏هایی با طرح و سبک‏های بی‏شمار، از مدل‏های سنتی تا طرح‏های جدید و امروزی، برای نصب بر دیوارها طراحی شده‏اند. برخی از آنها، مثل چراغ‏هایی که حباب‏های گرد و یا توری‏های شفاف دارند، نوری گسترده تولید می‏کنند و برخی دیگر براساس شکلشان به سمت بالا، پایین و یا نقطه‏ای نور می‏دهند.  روزگاری این‏گونه چراغ‏ها شمعدان‏های تزیین شده قابل نصب به دیوار بودند، ولی اکنون اغلب آنها با لامپ‏های الکتریکی روشن می‏شوند.

ایران آذین

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

سفید و آرامش بخشی

قرمز، انرژی زا و هیجان آور

اتاقی زیر شیروانی

قابل توجه با سلیقه ها !

آرامش را تجربه کنید

چند نكته برای خرید لوستر

به سفیدی برف تا گرمی آتش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.