تبیان، دستیار زندگی
آیة الله حاج شیخ مرتضى حائرى به نقل از مرد صالح و فقیه روشن‎ضمیر، مرحوم آقاى حاج حسین حائرى فشاركى فرمود: میرزاى شیرازى قبل از صدور فتواى تاریخى‎اش، تعدادى از فضلاء و اصحاب فاضل خویش را جمع و با آنان پیرامون حكم تنباكو و لوازم و عوارض پیش بینى شده.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوای امام زمان(عج)

امام زمان

آیة الله حاج شیخ مرتضى حائرى به نقل از مرد صالح و فقیه روشن‎ضمیر، مرحوم آقاى حاج حسین حائرى فشاركى فرمود:

میرزاى شیرازى قبل از صدور فتواى تاریخى‎اش، تعدادى از فضلاء و اصحاب فاضل خویش را جمع و با آنان پیرامون حكم تنباكو و لوازم و عوارض پیش بینى شده و نشده آن به بحث نشست . یكى از شاگردان مبرز وى، ماموریت داشت كه خلاصه مطالب را تنظیم و به مرحوم میرزاى شیرازى بدهد، تا او آن مباحث مطرح شده را در كمال آرامش و دقت مجددا بررسى كند. آن شاگرد مبرز هر روز چنین مى‎كرد و ایشان نیز پس از بحث و مطالعه دقیق، بر آن مطالب حاشیه انتقادى و یا تاییدى مى‎نگاشت.

از جمله مسائل مطرح شده پیرامون فتواى فوق، ترس از امكان وقوع خطر جانى براى مرحوم شیرازى آن هم پس از صدور حكم فتوا بود كه او و سایر شاگردان مى‎بایستى در صورت وقوع چنین خطرى، پاسخى قوى آماده مى‎ساختند.

مرحوم آیة الله سید محمد فشاركى كه بر این باور بود جان میرزاى شیرازى در مقابل مصلحت دین ارزشى ندارد، خود را به خانه میرزاى شیرازى رسانده و پس از انجام تعارفات در كمال صراحت، چنین مى‎گوید:

جنابعالى حق بزرگ استادى، تعلیم، تربیت و سایر حقوق بر من فراوان دارید، خواهش مى‎كنم به اندازه چند دقیقه از حقوق خود صرف نظر كرده تا بتوانم با جنابعالى آزادانه صحبت كنم!

میرزاى شیرازى كه خود فوق العاده به رعایت آداب اصرار مى‎ورزید، نیز با كمال احترام مى‎گوید: بفرمایید.

مرحوم فشاركى با آزادمنشى هر چه تمام‎تر مى‎گوید: سید! چرا مى‎ترسى جانت به خطر افتد؟ چه بهتر كه پس از عمرى خدمت به اسلام و تربیت عده‎اى، به سعادت شهادت برسى كه خود موجب سعادت شما و افتخار ماست .

میرزاى بزرگ شیرازى مى‎گوید: من نیز همین عقیده شما را داشتم، ولى با تاخیر در حكم، مى‎خواستم افتاء مذكور به دست دیگرى - حضرت ولى الله اعظم عجل الله تعالى فرجه الشریف - نوشته شود! پس امروز به سرداب مطهر آن جناب - در سامرا - رفتم و آن حالت تشرف به من دست داد و من حكم تحریم تنباكو را از زبان آن حضرت نوشته و به ایران فرستادم .


منبع: تشرف یافتگان، از مجموعه شمیم عرش، پژوهشكده تزكیه اخلاقى امام على علیه السلام

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.