تبیان، دستیار زندگی
بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران با حضور پرشور شهروندان و کودکان همدانی در ورزشگاه قدس آغاز به کار کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همدان ، پایتخت سینمای کودک و نوجوان جهان

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران

همدان به پایتخت سینمای کودک و نوجوان جهان تبدیل می‌شود

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران شب گذشته با حضور پرشور شهروندان و کودکان همدانی در ورزشگاه قدس آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، معاون سینمایی وزیر ارشاد در آئین افتتاحیه جشنواره فیلم کودک احیای سینمای کودک و نوجوان را ارج نهاد و از تلاشگران این عرصه قدردانی کرد. محمدرضا جعفری جلوه گفت: ‌در این دوره چهار ساله در سینمای کشور اقدام‌هایی بنیادین انجام شد که شامل نوسازی، بازسازی و ساخت سالن‌های متعدد در شهرهای مختلف است.

وی ساماندهی شبکه نمایش خانگی را از دیگر اقدام‌ها برشمرد و و با اشاره به احیای سینما برای کودک و نوجوان افزود: در این دوره چند فیلم خوب تقدیم شده و تولید چند اثر خوب دیگر به زودی آغاز می‌شود. دست‌اندرکاران بسیاری در مؤسسات وابسته به بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری در زمینه سینمای کودک فعالیت دارند.

در این دوره چند فیلم خوب تقدیم شده و تولید چند اثر خوب دیگر به زودی آغاز می‌شود. دست‌اندرکاران بسیاری در مؤسسات وابسته به بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری در زمینه سینمای کودک فعالیت دارند.

معاون سینمایی وزیر ارشاد همچنین یاد اکبر نبوی دبیر مستعفی جشنواره فیلم کودک را گرامی داشت و گفت: نبوی برای تولیدات سینمای کودک و نوجوان و این جشنواره تلاش کرد. سال‌های آینده می‌توانیم با سینمای بالنده فرهنگ غنی خود را بهتر بشناسیم و آن را به سایر ملل نیز معرفی کنیم.

در بخشی دیگر از مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم کودک مسعود احمدیان دبیر دوره بیست و سوم گفت: اراده مستمر مردم همدان این شهر را به پایتخت سینمای کودک و نوجوان جهان تبدیل خواهد کرد. جشنواره فیلم کودک با یک خرد جمعی و اراده پولادین توأم با صداقت، صمیمیت و لطافت مسئولان استان همدان آغاز شده است.

احمدیان با بیان اینکه هر مسافری در سفر به همدان با تابلوی همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران مواجه می‌شود اظهار داشت: فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور این اراده مستمر، مسئولان استان را تشویق کند تا همدان را به عنوان پایتخت سینمای کودک و نوجوان جهان نیز معرفی کنند. مردم استان همدان و مسئولان آن شایسته بهترین‌ها هستند.

در سومین سال برگزاری این آئین جهانی در همدان می‌توان با سربلندی میوه‌های این حرکت استوار و بنیادی را در افزایش مراکز فرهنگی و هنری و ایجاد انگیزه‌های ماندگار هنری مشاهده کرد. به گواهی مسئولان جشنواره میزبانی باشکوه همدان ظرفیت فوق‌العاده استان را به نمایش گذاشته است.

بزرگداشت علی شاه‌حاتمی دیگر بخش مراسم افتتاحیه بود که این فیلمساز با اعلام اینکه فیلم بعدی خود را نیز در همدان خواهد ساخت

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران

افزود: امسال مرغابی‌ها در آسمان همدان پرواز کردند و افتخار می‌کنم که فیلم سینمایی "پرواز مرغابی‌ها" را در همدان ساخته‌ام. این فیلم را به همه مردم خوب همدان و اکبر نبوی تقدیم می‌کنم.

استاندار همدان یکی دیگر از سخنرانان مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و سوم فیلم کودک در ورزشگاه قدس همدان بود که گفت: می‌توان امیدوار بود با میزبانی شایسته همدان، فیلم‌های کودکانه با عرفان باباطاهر و حکمت ابن سینا آمیخته شده و به طراوت و سرزندگی منجر شود. تولید فیلم در فضای بومی استان از دستاوردهای ارزنده این رویداد فرهنگی است.

مرادی تصریح کرد: در سومین سال برگزاری این آئین جهانی در همدان می‌توان با سربلندی میوه‌های این حرکت استوار و بنیادی را در افزایش مراکز فرهنگی و هنری و ایجاد انگیزه‌های ماندگار هنری مشاهده کرد. به گواهی مسئولان جشنواره میزبانی باشکوه همدان ظرفیت فوق‌العاده استان را به نمایش گذاشته است.

امسال مرغابی‌ها در آسمان همدان پرواز کردند و افتخار می‌کنم که فیلم سینمایی "پرواز مرغابی‌ها" را در همدان ساخته‌ام. این فیلم را به همه مردم خوب همدان و اکبر نبوی تقدیم می‌کنم.

اجرای مراسم را ملیکا زارعی یا همان خاله شادونه به عهده داشت و در بخش‌هایی از آن کلیپ‌هایی درباره دوره‌های 21 و 22 جشنواره پخش شد و سپس کلیپی مربوط به آماده‌سازی دوره بیست و سوم به نمایش درآمد. گروه شادونه و همراهان در ادامه نمایشی را در مورد مشاغل سینمایی اجرا کردند و به معرفی آنها برای کودکان پرداختند.

بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران

بخش بزرگداشت مرحوم مهدی آذریزدی نویسنده کتاب‌های "قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب" با پخش کلیپی از صحبت‌های او با حضور معاون سینمایی، مدیر کل ارشاد همدان و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو برگزار شد. محمد میرکیانی گفت: اگر به چهار پنج دهه قبل نگاه کنیم آثاری نو پدیدار شد و نشاندهنده تاثیر آذریزدی بر ادبیات کهن ایران بود.

در پایان مراسم افتتاحیه جشنواره بیست و سوم فیلم کودک و نوجوان کودکانی که به شکل پروانه درآمده بودند به همراه یک گروه تواشیح روی سن آمدند و با خواندن شعری در مورد قطار این مراسم به اتمام رسید. در آخر هم برنامه نورافشانی انجام شد و تا چند دقیقه ادامه یافت.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی