تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به مناسبت دهه‌ مبارکه‌ مهدویت و جشن بزرگ میلاد حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنا له الفدا در پیامی، نیمه شعبان را روز نجات بشر از ظلم و تاریکی‌ها و روز نور، علم، دانش، رفاه و آسایش مردم جهان دانستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نیمه شعبان روز نجات بشر از ظلم و تاریکی است
امام زمان(عج )

حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی به مناسبت دهه‌ مبارکه‌ مهدویت و جشن بزرگ میلاد حضرت بقیة‌الله الاعظم ارواحنا له الفدا در پیامی، نیمه شعبان را روز نجات بشر از ظلم و تاریکی‌ها و روز نور، علم، دانش، رفاه و آسایش مردم جهان دانستند.

بسم الله الرحمن الرحیم

للهِ تَعالیٰ فی أیامِ دَهرِکُم نَفَحاتٌ ألا فَتَعَرَّضُوا لَها

السلام علی المهدی الذی وعد اللّه به الامم

تجدید عهد و تازه کردن پیمان و نو ساختن ایمان اگرچه همواره مطلوب و بازسازی حال و روحیه‌ ولایی و شکرگذاری بر نعمت اسلام و مودت و محبت اهل بیت علیهم‌السلام همیشه و در هر زمان وظیفه و غنیمت است، ولی در روزهای شریف و فرصت‌های مبارک، برکات ویژه و عنوان تعظیم شعائر و بزرگداشت و تجلیل از دوستان و تذلیل دشمنان دارد.

یکی از این فرصت‌های عظیم و با برکت، ماه شعبان و عید ولادت حضرت سیدالشّهداء علیه‌السّلام و مخصوصاً دهه‌ مهدویت و نیمه‌ شعبان و عید ولادت حضرت صاحب‌الأمر و الزّمان بقیة‌الله فی ارضه و خلیفته فی عباده مولانا المهدی المنتظر عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است که اگر چه از اساس این روز الهی همواره روز جشن و سُرور و اعلام وجود و حضور شیعیان و دوستان اهل بیت (ع) بوده و هست و بر جلوه‌ جهانی و شکوه ملکوتی آن افزوده می‌شود اینک چند سالی است که به عنوان دهه‌ مهدویت، وسعت زمانی و گستردگی برنامه‌های آن در داخل و خارج از کشور بیشتر و پربارتر شده و با نشاط و شور و رونق و اخلاص کامل‌تر برگزار می‌شود.

در واقع این دهه، مدرسه همگانی و دانشگاه بزرگ ولایی می‌شود که شعب حیاتی فرهنگی، اخلاقی و تربیتی آن در جوامع شیعه بلکه سایر جوامع فراگیر شده و مرد و زن و پیر و جوان و عالم و جاهل همه از برکات معرفت و هدایت آن بهره‌مند می‌شوند

و چه آفاق جدیدی که هر سال از آن ظاهر و ابواب علم و معرفت و بصیرت بیشتر که از آن به روی مردم گشوده می‌شود همه اقشار و طبقات به ویژه جوانان مؤمن و پرشور در این میدان وسیع با اظهار وجود عزّت و کرامت اسلام و قداست و معنویت و استعلای فرهنگ مهدوی را گرامی می‌دارند و فِرَق ضالّه را مأیوس می‌سازند.

هنیئاً لهم ذلک! بر همه این اظهار ایمان مبارک و فرخنده و خجسته باد.

به همه منتظران و دلباختگان حضرت ولی الله الاعظم، ارواحنا فداه، یادآور می‌شوم که:عصر غیبت امام علیه السلام، عصر امتحان و عصر تمحیص و تخلیص است؛ کسانی در این عصر در هویت اسلامی و مذهبی ثابت می‌مانند که در این امتحانات و نمونه‌گیری‌ها خود را نباخته و با استقامت و ثبات قدم، شخصیت اسلامی خویش را حفظ نمایند.

عزیزان من! دنیا، سرای غرور و فریب است؛ به هوش باشید که جلوه‌های رنگارنگ این دنیای فانی شما را در گرداب گناه و معصیت و ظلم و عصیان که آخرت سوز است قرار ندهد.

بر حسب بعض اخبار امتحانات، آن قدر شَدید می‌شود که بسا شخص صبح کند در حال ایمان و شب کند در حالی‌که از اسلام خارج شده و کافر باشد؛ مؤمنین باید بسیار مواظب خود باشند.

عزیزان من! بدانید تمامی اعمال شما و نیز حرف‌هایی که می‌زنید و نوشته‌هایی که می‌نویسید و می‌خوانید و اظهار نظرهایی که می‌کنید در مرآء و منظر آن حجت بالغه الهی است؛ پس با عمل صالح و انجام وظایف شرعیه و دوری از معاصی، موجبات سُرور خاطر آن جان جانان و ولی دوران را فراهم نمایید.

این کلام الهی در سوره‌ی عصر را مکرر به یاد آورید که:  همه در خسارت و زیان‌اند مگر آنها که ایمان و عمل صالح دارند و یکدیگر را به حق و صبر و شکیبایی سفارش می‌نمایند.

امید آنکه خداوند متعال با دعای حضرت بقیة الله عجل الله تعالی فرجه جامعه‌ی ما خصوصا جوانان عزیز را از خطرات آخر

امام زمان

الزمان حفظ فرماید.

حقیر این بزرگ عید سعید را به عموم شیفتگان عدالت حقیقی و برادری جهانی اسلامی و نجات بشریت از شرّ استضعاف و استحقار مخصوصاً منتظران ظهور آن ولی دوران و قطب عالم امکان «ارواحنا لتراب مقدمه الفداء» تبریک عرض می‌نمایم و همگان را به ثبات و استقامت اسلامی و حفظ هویت دینی در برابر گرایش‌های الحادی و مادّی و اتّحاد و اتّفاق و رعایت عدل و انصاف و قضای حوائج بندگان خدا و سایر موجبات خشنودی آن حضرت توصیه می‌نمایم

 و به چند نکته مهم اشاره می‌کنم:

1. منتظران آن حضرت باید با بصیرت کامل و با حفظ هویت دینی در برابر گرایش‌های الحادی و مادی ثبات و استقامت داشته و با اتحاد و برادری دسیسه‌ها و ترفند‌های دشمنان دین و مذهب را خنثی نموده و از آرمان‌های بلند دینی خود دفاع نمایند.

2. منتظران آن حضرت باید در قضای حوائج بندگان و رفع مشکلات برادران و خواهران دینی خود کوشا باشند و نگذارند حتی یک نفر از دوستداران آن حضرت در سختی و مضیقه باشد، اگر کسی می‌خواهد آن وجود مقدس از آنان خشنود باشند باید شیعه‌ی آن حضرت را مسرور نماید.

3. باید منتظران آن حضرت جشن بزرگ میلاد را در سراسر گیتی با شکوه و معنویت برگزار کنند و به دنیا اعلام دارند روز نیمه شعبان یعنی روز نجات بشر از ظلم و ستم و تاریکی‌ها، روز نور و علم و دانش، رفاه و آسایش همه مردم جهان و در یک کلمه روز طلوع خورشید عدالت و مهربانی، صفا و صمیمیت، سعادت و خوشبختی.

مسلمانان باید به هر وسیله‌ که می‌توانند با چراغانی و تشکیل مجالس شادی و جشن و سُرور و چاپ کتاب‌های دینی و مذهبی و اهدای جوایز به جوانان، خود را در این جشن بزرگ، سهیم نمایند و از برکات آن استفاده نمایند و این مجالس نورانی را از آلوده شدن به مناهی و ملاهی منزه و پاک نگه دارند.

به امید آن روزی که حاکمیت اسلام و قرآن و مکتب نورانی اهل البیت علیهم السلام در سراسر جهان برقرار شود.

انهم یرونه بعیداً و نراه قریباً

و السّلام علیکم و رحمه الله

سوم شعبان المعظّم 1430

لطف الله صافی


منبع:حوزه نیوز                     تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمیه