تبیان، دستیار زندگی
همچنین در آیات 10 و 11 و 12 سوره نوح از قول آن پیامبر الهی می‏فرماید: «فقلت استغفروا ربكم انه كان غفاراً: به آن‏ها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش طلبید كه او بسیار آمرزنده است». «یرسل السماء علیكم مدراراً: تا باران‏های پربركت آسمان را پی درپی بر شما
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه ‌ای مجرب برای انواع دردها

همان گونه كه ارتكاب انواع گناهان و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران باعث بروز گرفتاری‏های مختلف خصوصاً فقر و فلاكت برای انسان‏ها است، پرهیز از گناهان و رعایت حقوق دیگران عامل اصلی توسعه رزق و روزی و جاری شدن سرچشمه‏های خیر و بركت برای انسان است.

قرآن كریم در آیه 96 سوره اعراف در این خصوص می‏فرماید: «ولو ان اهل القری امنوا واتقوا لفتحنا علیهم بركات من‏السماء والارض ولكن كذبوا فاخذناهم بما كانوا یكسبون».

«بركات» جمع «بركت» است، این كلمه در اصل به معنی ثبات و استقرار چیزی است و به هر نعمت و موهبتی كه پایدار بماند اطلاق می‏گردد، در برابر موجودات بی‏بركت كه زود فانی و نابود و بی‏اثر می‏شوند.

یكی از اصحاب به حضرت گفت: چگونه برای دردها و خواسته‏های رنگارنگ یك نسخه می‏نگارد؟ حضرت پاسخ داد: من از قرآن آموخته‏ام كه درمان این هر سه درد یک چیز است

ایمان و تقوا نه تنها سبب نزول بركات الهی می‏شود، بلكه باعث می‏گردد كه آن چه در اختیار انسان قرار گرفته در مصارف مورد نیاز به كار گرفته شود، فی‏المثل امروز ملاحظه می‏كنیم قسمت بسیار مهمی از نیروهای انسانی و منابع اقتصادی در مسیر «مسابقه تسلیحاتی» و ساختن سلاح‏های نابود كننده صرف می‏گردد، این‏ها مواهبی هستند فاقد هر گونه بركت، به زودی از میان می‏روند و نه تنها نتیجه‏ای نخواهند داشت، ویرانی هم به بار می‏آورند، ولی اگر جوامع انسانی ایمان و تقوا داشته باشند این مواهب الهی به شكل دیگری در میان آن‏ها درمی‏آید و طبعاً آثار آن باقی و برقرار خواهد ماند و مصداق كلمه بركات خواهند بود.(1)

تقوی

همچنین در آیات 10 و 11 و 12 سوره نوح از قول آن پیامبر الهی می‏فرماید:

«فقلت استغفروا ربكم انه كان غفاراً: به آن‏ها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش طلبید كه او بسیار آمرزنده است».

«یرسل السماء علیكم مدراراً: تا باران‏های پربركت آسمان را پی درپی بر شما فرستد».

«و یمددكم باموال و بنین و یجعل لكم جنات و یجعل لكم انهاراً: و شما را بااموال و فرزندان فراوان امداد كند و باغ‏های سرسبز و نهرهای جاری در اختیارتان قرار دهد».

می‏گوید: «آسمان را بر شما می‏فرستد» یعنی آن قدر باران می‏بارد كه گویی آسمان دارد نازل می‏شود، اما چون باران رحمت است نه ویرانی می‏آورد و نه آسیبی می‏رساند، بلكه در همه جا مایه خرمی و سرسبزی و طراوت است. خلاصه هم باران رحمت معنوی و هم باران پربركت مادی او شما را فرا می‏گیرد.

به این ترتیب یك نعمت بزرگ معنوی و پنج نعمت بزرگ مادی را به آن‏ها وعده داده؛ نعمت بزرگ معنوی، بخشودگی گناهان و پاك‏شدن از آلودگی كفر و عصیان است، اما نعمت‏های مادی، ریزش باران‏های مفید و به موقع و پربركت، فزونی اموال، فزونی فرزندان «سرمایه‏های انسانی»، باغ‏های پربركت و نهرهای آب جاری.

آری ایمان و تقوا طبق گواهی قرآن مجید هم موجب آبادی دنیا و هم آخرت است.

در بعضی از روایات آمده است كه وقتی این قوم لجوج از قبول دعوت نوح سر باز زدند، خشكسالی و قحطی آن‏ها را فرا گرفت و بسیاری از اموال و فرزندانشان هلاك شدند، زنان عقیم گشتند و كمتر بچه می‏آوردند، نوح به آن‏ها گفت: اگر ایمان بیاورید، همه این مصائب و بلاها از شما دفع خواهد شد، ولی آن‏ها اعتنایی به او نكردند و همچنان سرسختی نشان دادند تا عذاب نهایی فرا رسید و همه را درو كرد.(2)

جالب این كه: كسی نزد امام حسن (ع) آمد و از قحطی و خشكسالی شكوه كرد. او، آن مرد را به آمرزش خواهی و توبه فراخواند.

مرد دیگری آمد و از فقر و بینوایی نالید، او را نیز به توبه و آمرزش خواهی و دعا سفارش كرد.

مرد سومی از راه رسید و از نازایی همسر و نداشتن فرزند شكوه كرد و دعا خواست تا خدا به او پسری روزی سازد، كه به او نیز همین نسخه را داد. یكی از اصحاب به حضرت گفت: چگونه برای دردها و خواسته‏های رنگارنگ یك نسخه می‏نگارد؟ حضرت پاسخ داد: من از قرآن آموخته‏ام كه درمان هر سه درد و راه نجات از هر سه مشكلی كه عنوان گردید، توبه راستین و آمرزش خواهی واقعی و بازگشت خالصانه به سوی خدا و مقررات اوست، و آن گاه به تلاوت آیات مورد بحث پرداخت.

و نیز آورده‏اند كه: مردی به حضور امام جواد (ع) شرفیاب گردید و گفت: سرورم! من ثروت بسیاری دارم، اما از نعمت فرزند محروم هستم، چه كنم؟

«فقال جعلت فداك انی كثیر المال ولیس یولد لی ولد فهل من حیلة؟».

آن حضرت فرمود: چاره كار این است كه به مدت یك سال، هر شب از خدای خویش آمرزش بخواهی و خالصانه دعا كنی؛ و اگر شبی فراموش كردی در روز آن، قضای آن را به جا آور كه به خواسته‏ات خواهی رسید، چرا كه خدا در قرآن می‏فرماید: استغفروا ربكم... (3) و (4)

ایمان و تقوا طبق گواهی قرآن مجید هم موجب آبادی دنیا و هم آخرت است.

آن‏ها كه عادت دارند از این مسایل آسان بگذرند، فوراً یك نوع ارتباط و پیوند معنوی ناشناخته در میان این امور قائل می‏شوند از هر گونه تحلیل بیشتر خود را راحت می‏كنند.

ولی اگر بیشتر دقت كنیم، در میان این امور پیوندهای نزدیكی می‏یابیم، كه توجه به آن‏ها مسایل مادی و معنوی را در متن جامعه همچون تار و پود پارچه به هم می‏آمیزد و یا همانند ریشه و ساقه، درخت را با گل و میوه آن ربط می‏دهد.

كدام جامعه است كه روح تعاون و همكاری را از دست دهد و جنگ و نزاع و خونریزی را جانشین آن سازد و زمین‏های خرم و سرسبز و وضع اقتصادی مرفهی داشته باشد.

كدام جامعه است كه مردمش آلوده انواع هوس‏ها باشند و در عین حال نیرومند و پابرجا در مقابل دشمنان ایستادگی كنند.

با صراحت باید گفت: هیچ مساله اخلاقی نیست مگر این كه اثر مفید و سازنده‏ای در زندگی مادی مردم دارد و هیچ اعتقاد و ایمان صحیحی پیدا نمی‏شود مگر این كه در ساختن جامعه‏ای آباد و آزاد و مستقل و نیرومند سهم به سزایی دارد.

آن‏ها كه مسایل اخلاقی و ایمان مذهبی و توحید را از مسایل مادی جدا می‏كنند، نه مسایل معنوی را درست شناخته‏اند و نه مسایل مادی را.

اگر دین به صورت یك سلسله تشریفات و آداب ظاهری خالی از محتوا در میان مردم باشد، بدیهی است تاثیری در نظام مادی اجتماع نخواهد داشت، اما آن‏گاه كه اعتقادات معنوی و روحانی آن چنان در اعماق روح انسان نفوذ كند كه آثارش در دست و پا و چشم و گوش و زبان و تمام ذرات وجودش ظاهر گردد، آثار سازنده این اعتقادات در جامعه بر هیچ كس مخفی نخواهد ماند. (5)

دكتر محمد بیستون

پی‌نوشت‌ها___________

1 - «تفسیر جوان»، جلد 25 صفحه 51 تا 57.

2 - «تفسیر جوان»، جلد 25 صفحه 51 و 52.

3 - سوره نوح، آیه 10 و 11 و 12.

4 - «ترجمه مجمع البیان» از انتشارات موسسه فراهانی، جلد 29، صفحه 267 و 268.

5 - «تفسیر جوان»، جلد 25، صفحه 56 و 57.


تنظیم برای تبیان:گروه دین و اندیشه_شکوری